Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
8 besök senaste veckan (70816 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 283



Det får mig att komma ihåg den här.

http://www.svtplay.se/klipp/129752/grand-prix-vid-ramen-1933

_________________
Gerhard Petersson
Hayabusa Turbo Se7en
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 974



Gerhard skrev:
Det får mig att komma ihåg den här.

http://www.svtplay.se/klipp/129752/grand-prix-vid-ramen-1933

Kul att se,viste att dom kört lite på rämen tidigare dock inte att det var så stort, vi hade lite mindre åskådare

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Tony... glömde dig. men du var ju där!

Japp en sjö med anor. kände mig lite som Karl Ebb när jag for fram över isen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Kommer precis hem från en underbar helg på gotland med Renaultklubben

Dagarna innan vi åkte bestod som vanligt av en hel del fix.
* Stötdämparinfästning bakmodifierades
* olja + filter byttes
* vänsterframok plockades isär och renjordes
* belägg byttes
* täckplåt framför kylaren demonterades
* bilen tvättades och städades (vilket var välbehövligt)

Påväg till banan så slutade 5an att fungera, stannade i Slite och kollade, men växellådan såg hel ut. När jag skulle åka igen gick det inte att få ur backen och tillslut så fick jag inte i någon växel..... Växellådsras va det ända som snurrade i mitt huvud. Kröp under igen och säg att stängen till växellänkaget hade gått av. Puuh
Det blev till att demontera och ta den andra bilen och grejorna tillbaka tillbaka till Ljugarn där jag visste att det fanns svets. Svetsade ihop grejorna och åkte till ett rengnit Slite för att montera. bilen fungerade igen och åkte mot ringen något försenade.
De andra hade redan åkt halva dagen, så det var bara att tömma bilen och åka ut och gasa.
Bilen gick kanon under hela dagen och jag var ner på 1,48-1,49 tider så jag var riktigt nöjd med bilen. Tidigare så gick det inte att köra i 20 min i full fart utan att temperaturen gick upp för mycket, men nu efter jag monterat bort täckplåten så hade jag inga problem.

Riktigt skoj var det och det blev en hel del varv på banan.

Här kommer det lite filmer:

Onbord film, jagar R8 G
http://www.youtube.com/watch?v=AH6Iq0Ry0sY&feature=youtu.be

Korta snuttar utifrån
http://www.youtube.com/watch?v=pXZuxYlCmV0&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=rx03KlxQlJY&feature=youtu.be

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Film från Rämen i vintras
http://www.youtube.com/watch?v=wKT5ZfjwaXs&list=UUOlRgdaJNGMgwBZC7 . . . .

Vill ni semer film så finns fler filmer både från rämen och Gotland på samma kanal

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Ännu mer film från i vintras:
http://www.youtube.com/watch?v=73YjX7WWMKg
Passar väl perfekt att se fram mot vintern nu när sommarn är över

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Och så lite bilder från Gotland Ring iår








_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 274



HAHA!


Det där är den bästa bild jag sett på länge, beifahrern ser ut som att han tror han ska dö!


Magnus Janard skrev:





_________________
/Tom Bengter
Mini F56 JCW Pro Kit
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 274



HAHA!


Det där är den bästa bild jag sett på länge, beifahrern ser ut som att han tror han ska dö!


Magnus Janard skrev:





_________________
/Tom Bengter
Mini F56 JCW Pro Kit
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Tom Bengter skrev:
HAHA!


Det där är den bästa bild jag sett på länge, beifahrern ser ut som att han tror han ska dö!




Han överlevde Gasar man mot en Gordini så får man ligga på

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Per F
Gällared
Här sen Mar 2004
Inlägg: 342



Hur är växellådan i en Dauphine? Ömtålig?

_________________
Per Ferm
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Vad skall du göra med den?

En vanlig Dauphine låda håller för trimmade orginalmotorer (3 lagrat, 850-1000 cc).
Men om man vill åka R8 motorer och derivat av dessa(5 lagrat, 900cc till1400cc) så är R8/R10 lådan man skall använda. Dessa håller bra och länge om man är snäll på kopplingen när man skall iväg (d.v.s inte full gas och släppa kopplingen snabbt men lagom gas och lite mer känsla i kopplingspedalen)

På 1300 gordini så är lådorna förstärkta i gaveln så om man gör en gördel på gaveln så håller R8/R10 lådorna bättre.

Vill man åka R16 och derivat av dessa (1600cc till 1800cc) motor så skulle jag sätta på en gördel på på engång. + att vid större än 1600CC så vetitusan om lådan klarar vridet, definitift inga dragracingstarter:D

Förresten var det du som skulle bygga en Skoda?

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Länge sedan det blev någon uppdatering här.
Doffen har brukats även denna sommar dock ingen bankörning men v31 så var det hillclimb i Rättvik. hittade denna bild på nätet



Sedan i september så var jag med på European Classic car Weeked ett mycket trevligt arrangemang, väl värt ett besök... även där fick jag chansen att spruta lite grus... och den är man ju inte sen att ta
mer om träffen:
http://www.europeanclassiccar.se/
bild från hemsidan



Nu Väntar jag och doffen på att isen skall lägga sig

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112



Coola bilder på en cool bil!

Citat:
Nu Väntar jag och doffen på att isen skall lägga sig


Jag väntar också!!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ulf Sanden
Höganäs
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1069



Älskar den bilen! Körde in i ett äppelträd med en sån när jag va 5 .

_________________
Ulf Sanden

SE Motorsport
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
The Saint skrev:
Coola bilder på en cool bil!


Tack! Att den skulle väcka så mycket uppmärksamhet och vara så rolig som den ändå är hade jag inte kunnat föreställa mig när jag satte ihop bilen...Skoj/ krona har varit hög på denna

Uffe24 skrev:
Älskar den bilen! Körde in i ett äppelträd med en sån när jag va 5 .


Tack! du får väl skafa dig en och uppleva gamla minnen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Vad händer här då?
Har hänt en del och nu fungerar den igen

Vi börjar från början, i maj så var det dags för Gotland Ring med Renaultklubben. Några hektiska veckor innan så fick vi fart på både brorsans Dauphine och min. Vi var redo för GR, här skulle det gasas!



Eftersom R-däcken inte riktigt var lagliga så fick jag låna däck och fälgar från min andra bil (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77918) därav tattarlasset på taket. Bakom syns brorsans bil.

Väl framme på banan byter jag däck och åker ut, tar några lugna varv allt verkar fungera. Gasar på och bilen går kanon. 2 varv senare efter att jag kört om Brorsan så tänds oljetryckslapan, stänger genast av och svänger av... motorn är helt stum... Ridå
Bilen har ju fått gått mycket och hårt sedan den blev klar så att min Vebotrimmade R12 motor inte skulle hålla för alltid var kanske inte så underligt
Resten av träffen gick åt till att åka med andra och snacka skit, inte helt fel men inte lika skoj som att köra.

Med familj och 2 barn så är det inte helt lätt att hinna mecka, så när en kompis erbjöd sig att renovera motorn var jag inte sen att tacka ja, Det som hade hänt var att vevlagret på 1an cylinder hade smält . Men foder kolvar, kam, vattenpump var även det slitet och fick bytas. Ventiler slipades och det portades ut runt ventilen. även stakarna byttes eftersom jag hade nya

Så nu har motorn följande Specifikation:

Portad topp med max utlagda ventiler (33,2 mm insug, 29,6mm avgas)
Ventilerna svarvade på ovansidan för bättre flöde
Hårdare ventilfjädrar
Upptagna förbränningsrum och planad topp

Vassare kam (283 grader 108 grader nockvinkel)

Lättare lyftare

Extraktor grenrör

Weber 40 DCOE med tillhörande insug

Fördelare med borttaget vacuum och ändrade tändkurvor

Skillnaden från tidigare är lite mer portat och utlagda ventiler samt att ventilerna är svarvade på ovansidan

Nya kolvar och stakar


Lättade lyftare


Portat insug


Upptagna förbränningsrum


Så nu fungerar den igen i vår så blir det inkörning och injustering, blir skoj och se om de blev någon skillnad mot tidigare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
lego
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 84



Fint Magnus! Men inte är det så att du har lurat på Lasse-Maja en Dåffe också?

_________________
Jon Olsson - Wankelfrälst
Mazda RX-7 FD3S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 172



Riktigt rolig bil att se in action, såg den 2009 tror jag i rättvik uppför backen.
Minns jag inte fel borde den finnas på någon kortare filmsnutt.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
lego skrev:
Fint Magnus! Men inte är det så att du har lurat på Lasse-Maja en Dåffe också?

Nä inte än, försökte ge han en men sambon sa nej:D Men jag har inte gett upp än Det är Anders som har skaffat sig en

TURBO-Fredde skrev:
Riktigt rolig bil att se in action, såg den 2009 tror jag i rättvik uppför backen.
Minns jag inte fel borde den finnas på någon kortare filmsnutt.


Film! det vore skoj att se

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 325



Lars Falk skrev:
Det är väl ur denna vinkeln Mange önskar att hans trackdaykombattanter ska uppleva bilen på banorna...




Förresten, ser inte skuggan från skyltbelysningen lite misstänkt ut...


Så otroligt frän bil thumbs up

_________________
Patrik Hermansson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
8 besök senaste veckan (70816 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>