Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
11 besök senaste veckan (70786 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
mikey64
Boden
Här sen Jul 2010
Inlägg: 10



pastaracing skrev:
Fram sitter det en centrifugalkoppling, lika en vanlig koppling men med vikter i tryckplattan. Osäker på om svänghjulen passade mellan den B14 och 1100 som jag hade. Bak sitter det ju en variator men det skulle vara svårt att stå still om den alltid var inkopplad .
Har som sagt en koppling om det skulle behövas.

/Fredrik


Hmm, borde inte variatorn funka som på en snöskoter att den börjar driva vid ett visst varvtal?

Annars skulle man ju kunna använda sagda centrifugalkoppling till en Gordini, Dauphine, Alpine, R10, R8, för att få den att bli halvautomat = snabbare växlingar?

Knäpp ide kanske!

_________________
Mikael Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
mikey64
Boden
Här sen Jul 2010
Inlägg: 10



Magnus Janard skrev:
Föresten jag är ute efter kromsagar (till huvudstrålkastarna) till DAF 44 eller 55 vet du någon som kan tänkas ha?


Har handlat med Lycksele förut och de är bra.

Strålkastarsarg Höger / Daf 55/66 Lagernummer: L7393
Strålkastarsarg Vänster / Daf 55/66 Lagernummer: L7392

Företag: Lycksele Bildemontering AB
Adress: Karossvägen 4LYCKSELE
Epost: [url]forsaljningen@lyckselebildemontering.se[/url]

Öppettider:
Telefon: 0950-121 40
Fax: 0950-149 28
Hemsida: [url]www.lyckselebildemontering.se [/url]

Detaljspecifikation Lagernummer: L7393

Del: Strålkastarsarg Höger
Fordon: Daf 55/66
Modellbeteckning:

Årsmodell: 1974
Mil: 2319

Fordonsfärg: RÖD
Nydel: Nej
Chassinr: 941862

_________________
Mikael Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
har mailat tack för tipset

Mellan 1300 cc och 1400 cc var det samma bultdelning på svänghjulet. tror även att det är det på 1100 cc men inte säker

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Har varit på kinekulle med "kartellen" och gasat med doffen det var riktigt skoj dagen startade dock inte så bra med att bilen inte ville starta >

efter diverse mickel så gick den igång och gick riktigt dålig... polaren fick varmköra och jag gick på förarmötet... när den hade blivit varm så gick den bättre och efter en 8 varv på banan så släppte det och den gick som vanligt

På eftemiddagen gav tempgivaren och kylfläktarna upp så det blev till att köra korta pass så att man inte riskerade att koka bilen... hursom en kul dag var det.

Åkte på 1.15 tider med trafik så det går nog att sänka betydligt när allt lirar

bilder kommer senare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
lite bilder

Jagad av fordar






Tillbaka i depån efter lite kylning sv bilen






Jo ja vet en lampa var trasig

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



..och vänster bakskärm fladdrade

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
haha jasså du var där

staget på vänster bak är ännu inte fastsatt så det stämmer nog

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Underbar bil som används till helt rätt saker! thumbs up

_________________
Mattias Widar
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Har bara hittat en bild från rättvik hill climb postar den men är det någon annan som har bilder därifrån så får ni gärna posta även dessa



bilden är lånad ifrån www.motorallan.se

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Magnus Janard skrev:
lite bilder

Jagad av fordar





Tyckte jag kände igen den här, helt underbar bil.
Det är jag som ligger precis bakom dig på denna bild och har faktiskt några bilder på dig från Kinnekulle!

http://www.olesen.se/FCS/2010-09-05%20Kinnekulle/slides/IMG21162.html

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
mer bilder. va skoj! jag lägger upp dem även här om det är OK

Bromsar bäst som bromsar sist eller hur är det




_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket...Men nu är bilen framstädad i garaget och följande skall göras innan våren.

* Byta olja
* Byta brytarspetsar, rotor och lock.
* Bygga om elsystemet. Göra om så att bränslepump samt kylfläktar tar sin ström via relän

Inte så mycket att göra men det är nog lika bra att sätta fart

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Du har kastat om ordningen på bilderna ser jag

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
haha ja så kan det ju vara

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Våren närmar sig så då är ju bara att sätta igång.
Har nu byggt om elsystemet och satt strömmen till bensinpump och kylfläktar via reläer.
Fixat lampa så man ser när kylfläktarna är på.
Tjejen hjälpte till och flyttade fram bensinpumpen till tanken... tack för det! ... härligt att få lite hjälp!
Bytt bensinslangar.

Kvar att göra är:
Service samt se varför den inte vill starta

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Nu har jag bytt fördelaren mot en som inte var låst. Detta för att få ännu bättre körbarhet och förhoppningsvis någon effekt.
Fördelaren har en vassare tändkurva samt bottaget vakum samt en liten dosa som gör om spänning till ström och genom detta få jämdare gnista. (fråga mig inte hur det fungerar men det skall tydligen vara bra ).


Bytte fördelaren och ställde tändningen till 10 grader före. Och bilen startade

nu kvarstår bara nedanstående för att kunna åka på GR 14 maj
*oljebyte
*Kolla vxl lådsolja
*Byta stötdämpare nya

bilduppladdningen verkar inte fungera nu så de kommer senare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Nya fördelaren med fixad tändkurva


4 st nya stötdämpare som skall monteras bak.



_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 294



Magnus Janard skrev:
Nya fördelaren med fixad tändkurva


Doping Chipptrimmning Nu ska det åkas...

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Haha precis den gamla formen av Chipstrimmning

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3002



4 stötdämpare bak?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 662


Trådstartare
Japp!
Sitter en 8 gordinibakvagn på bilen, skillnaden mot en vanlig är att den har 4 st dämpare bak. Antar att det blev så p.g.a att det inte fanns dämpare som var tillräckligt bra på 60 talet och lösningen blev att sätta dubbla

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault 5 GTT och Dauphine "proto" renoverar R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul:)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
11 besök senaste veckan (70786 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>