Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däcksurspårning (splittad tråd) | << 1, 2 3232 besök totalt |
Det går absolut att få bilen levererad från din Porschehandlare med R-däck om du nu vill det. Kontakta valfritt Porsche Center för mer info. _________________ |
||||||||||||
om vi ska försöka ta tillbaks det här till en någorlunda seriös nivå, Johan, så är ju Porsches filosofi att alla deras gatregistrerade bilar skall kunna köras till vardags - för att sedan kunna köras på bana på helgerna utan att behöva göra alltför stora justeringar på bilen (eller i de flesta fall, inga). Därav har de följaktligen valt att vid normal beställning leverera bilen med vanliga gatdäck (jag känner mig till fullo övertygad om att du inte förordar användande av R-däck på gata, så den diskussionen hoppas jag vi slipper). Men, eftersom BMW nu valt att "up the ante" en aning genom att leverera sin CSL med R-däck som standard, så blir det intressant att se hur RS:en kommer hanteras av Porsche i det här fallet. Dock, åter till ämnet - Gallardon. _________________ |
||||||||||||
Med risk för att upprepa mig: Nej, det går inte att få bilen levererad från fabrik med R-däck. _________________ Anders T |
||||||||||||
GT3 RS levereras med P Zero Corsa System: http://www.europeancarweb.com/tech/0 _________________ Anders T |
||||||||||||
Hört talas om Porsche Exclusive? http://www.porsche.se/accessories/exclusive/default.htm _________________ |
||||||||||||
Hur "open-minded" är du själv just nu? _________________ Anders T |
||||||||||||
Hur menar du? Bevisligen kan man, om man så önskar (och är villig att därtill betala för det), få R-däck på sin Porsche vid leverans från fabrik per se - men ett billigare alternativ är givetvis att man ber sin handlare att förse bilen med dessa om man nu absolut måste ha dem på vid leverans. Men, jag tycker vi kan låta R-däcksdiskussionen vila och återgå till ämnet, dvs Gallardons utmärkta prestation i Sport Autos test. Att den skulle prestera så oerhört mycket bättre än en 360 hade jag faktiskt inte förväntat mig - så det kanske kan vara läge att jämföra den med Stradale tom? _________________ |
||||||||||||
Försökte anspela på dina egna kommentarer att inte dra förhastade slutsatser om vad andra egentligen vet. Med blandad framgång uppenbarligen.
För sista gången: Nej, det går inte. _________________ Anders T |
||||||||||||
Nu får det väll endå räcka???? Tråden handlade om Gallardon o inte huruvida du kan få R-Däck på din porsche. Inte heller om det är rätt eller fel att BMW M3 CSL levereras med R-Däck.... EDIT av Magnus T: jag har splittat tråden nu åtminstone _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||||
|
||||||||||||
Jag kan inte precis säga att jag har stor erfarenhet, men jag har kört med R-däck på blöt bana och jag tycker inte det var speciellt mycket bättre grepp än med gatdäck utan det var nästan värre för de släppte abruptare(finns det ordet?). Jag mätte inte temperaturen, men kommer man verkligen upp i riktig arbetstemperatur med R-däck i regn? Är inte det ett av problemen? Ännu värre blev det när det torkade upp i spåret, för då blev greppskillnaden mellan vått och torrt spår betydligt större än det är för gatdäck, vilket gjorde att man inte fick missa med särskilt många dm vid inbromsningarna om man ville hålla sig kvar på banan. Speciellt problematiskt vid omkörningar eftersom man då påbörjar inbromsningen på blöt bana. Med det ville jag bara ha sagt att jag tror att det för många förare kan vara bättre med gatdäck än med R-däck, om man bara skall ha en däcksuppsättning och ändå vill köra på bana i både regn och torrt. Om det var så att jag hade en så dyr bil och inte tävlade så skulle jag nog ändå överväga gatdäck, i alla fall för körning på våt bana. Åtminstone i teorin, om jag var mindre dum... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
Jag gissar att de flesta aldrig skulle köra sin Gallardo, Porsche eller vad de nu må vara för bil i regn på vanlig väg.
Vem här har ens kört på bana i regn? Kanske finns ett par, visst. Själv har jag gjort det, men det berodde mer på att det var en lånad bil på Gelleråsen (Chrysler Neon). Min egen hade jag aldrig tagit ut oavsett däck. Men det är intressant att det numera verkar vara däcken som fäller avgörandet vilken bil som är snabb eller ej... Tänker inte enbart på supersportbilar utan snarare på älgtesten med standardbilar där de flesta nya bilarna ligger väldigt högt och jämt i förhållande till varandra. Min slutsats i den frågan är att det är däcken som sätter stopp för snabbare genomfart. Chassin och den allmänna väghållningen har blivit så pass bra. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||||
Jag tycker din observation stämmer rätt bra och att den visar att R-däck absolut inte är okörbara på "annat än snustorr väg" Är det hyfsat varmt ut får man upp bra temp i R-däck även då det regnar. Undantaget då det är mycket vattenpölar eller spår då de dessutom vattenplanar mycket lätt. |
||||||||||||
Jag trodde (uppenbarligen i min enfald) att däcksdiskussionen skulle vara över i den här tråden. Nåväl, Johan, vi har tydligen likartade erfarenheter av R-däck trots allt och det var givetvis deras lätthet till vattenplaning och allmänna känslighet för stående vatten jag syftade till när jag skrev "allt annat än snustorr väg" - att det var så oerhört svårt att förstå för dig så du kräver en exakt förklaring hade jag inte förväntat mig. Jag ska försöka ha de mer saktfärdiga ibland oss i åtanke vid framtida diskussioner. Då kanske man förresten; enligt din retorik; ska kontra med att fråga vad du menar med "hyfsat varmt"? Eller så låter vi däcksdiskussionen vara nu och återgår till Gallardon, vad sägs? Är det ingen här som provkört eller kanske tom köpt en? Skulle vara intressant att föra en vidare diskussion om för-/nackdelarna med Gallardon kontra div Porsche och Ferrari. Att Gallardon har mittmotor är ju ett klart plus kontra 996, och i mitt tycke så är fyrhjulsdrift allt annat än förkastligt - så i sin klass framstår Gallardon mer och mer som ett ypperligt intressant alternativ. Mer tankar/åsikter från er andra? Erik, nog både kör jag min bil och skulle/kommer köra en ev Lambo i både regn och snö, ser inget skäl till varför jag inte skulle göra det - annat än den eventuella extra värdeminskningen då, givetvis. De flesta moderna sportbilar bör inte ha något problem med det, även om jag personligen skulle känna mer skepsis inför att köra en Ferrari på vintern än en Porsche eller nyare Lambo (Murciélago eller Gallardo). Vidare är jag ganska övertygad om att; i fallet standardbilar och älgtest; att dels grundläggande väghållning slipats till ganska hyfsat i de flesta fall - samt att ESP i alla dess varianter starkt bidragit till en stabilisering (no pun intended!) vad gäller hastiga undanmanövrer. _________________ |
||||||||||||
Michelin hade ett föredrag om deras Pilot Cup däck i våras, berättade att deras tester visat att Cup däcket var snabbare än Pilot Sport (tror jag det heter, högprestanda däcket) på blött underlag ända tills det var mycket stillastående vatten på banan. Föredragshållaren poängterade att det behövde regna uta hel..te för att det "vanliga" däcket skulle vara snabbare. Sen kunde man givetvis "sära lite med knivven" i sina R-däck enligt speciellt mönster, och då blev det genast betydligt bättre än med Pilot Cup. Tråden har spårat ur så att man knappt vågar öppna truten, men min egen pyttelilla och mikroskopiska erfarenhet har lett mig till att vara ganska säker på att R-däck är tillverkade av ett hyfsat gummiliknande material, oftast svart (kan troligen ha annan färg också tror jag), men jag kan ha fel... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||||||
Du kan ju inte klandra andra för att du har svårt att uttrycka vad du menar på begripligt sätt. . |
||||||||||||
Det var väldans tjafsig ton bitvis i den här tråden Ämnet gatdäck vs r-däck är ju intressant, men håll det på en trevlig nivå eller skriv INTE inlägg. Dessutom, att bara lägga till en smiley hjälper inte för att väga upp ett irriterat eller lätt spydigt inlägg! Det är skillnad på att skoja med gott humör med en liten spydighet jmfrt med att skriva en spydighet "på riktigt" i en argumentation. I det första alternativet är en smiley bra för att förtydliga. I alternativ två räcker det absolut inte att sätta dit en smiley o tro att det blir ok att skriva så.
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||||
Hursomhelst, vi är alla olika när det gäller vad vi tycker. Jag kör absolut hellre med PZero-C när det regnar o är redigt blött än gat-PZero eller Dunlop SP9000 (som ju ändå är ett relativt våtorienterat top-of-the-(dunlop)-line gatdäck). Klart bättre grepp med r-däcken IMHo. Men inga djupa pölar tack
Jag har även kört en hel del bana i ösregn (på tex Kinnekulle) med både gat o r-däck. Jag vet iaf vad jag väljer så länge jag kan få temp i däcken. Hur kallt det får vara beror på däcket förstås, med PZero-C får jag snabbt tillräckligt temp ner mot 5-6 grader medans Bridgestone RE540 verkar trivas bättre om det åtminstone är lite varmare ute. Jag tyckte inlägget om omkörning var intressant, det finns definitivt en poäng i det. Sen finns det självklart nackdelar, innan man får temp så bör man ju vara på sin vakt. Och är det stora djupa pölar så får man ta det lugnt. Och hur illa det är beror ju på vilket r-däck vi pratar om. Så det är ju inte bra om folk sätter på r-däck för att köra på gatan utan att anpassa sig till de nya förutsättningarna. Men att anpassa körningen till förutsättningarna är ju folk i allmänhet jättebra på _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||
Däck för banåka R-däcksurspårning (splittad tråd) | << 1, 2 3232 besök totalt |