Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Snabbaste prylarna?
2177 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dude skrev:
ThomasT skrev:
dude skrev:
dom är långsammare och storleken på skillnaden är beroende på bilens setup. men skulle tippa på 1-2 sek.

Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan ett "snabbt" och ett "långsamt" R-däck?

japp!

ett yokohama 032 är nog 1-2sek snabbare än ett toyo ra1/881



Magnus Thomé skrev:
Bara för att förvirra lite

Jag håller med Anders till 100%. Däcken ger definitivt dessa skillnader i varvtider. Men det beror lite på vem som kör osså. Dvs ett däck kan passa någons körstil (och även förmåga) bättre än ett annat och det kan ju förändra tidsskillnaderna.

En förare kanske behöver tydligheten som Toyodäcken ger för att köra fort o kanske inte klarar av att köra snabbare med 032'orna fast de egentligen är "snabbare".

Det här resonemanget kan ju hårddras till tex att man ställer in en bil så att den blir snabbare men "giftigare" och svårare o köra. Den har då både blivit snabbare och långsammare samtidigt beroende på vem som kör.

Allt för att komplicera det hela






Jag skrev det här i en annan tråd men tycker det är en intressant (men bitvis svår) fråga. Om alla förare är perfekta så finns det en teoretisk optimal inställning av en bil för varje given förutsättning (förutsättningarna och inställningarna ändrar sig självklart beroende på väder, bana, hur långt man ska köra, hur mycket trafik det är osv osv osv)

Men de flesta förare är inte exakt lika och "perfekta". Inte ens längst upp i toppen av F1 eller WRC är förarna identiska på det sättet. Så hur är det då inte nere bland oss amatörer

och då kommer ju de här väldigt svåra parametrarna in, dvs körstil, förmåga att klara en bil med skarpt knä på greppgränsen osv... De flesta av oss här får nog snabbast varvtider med en bil som inte är optimalt snabbast ställd? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det var detta jag syftade på i tråden om överstyrning vs undestyrning.

Jag tror alla förstod det också eftersom dom som gillar överstyrning även tycker det är kul att åka långsammare....

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Känns lite som att en "perfekt inställd bil" har en skarp gräns mellan vad den "tål" i misshandel (läs: SBS) innan den reagerar med t.ex. hjulsläpp? Jag som är mycket ovan banförare behöver nog en bil som är mer förlåtande i sin setup?

och ja, i en förlåtande bil skulle jag antagligen sätta jämnare tider än i en bil som orsakar plötsliga och svårkontrollerade släpp här o där?

*grubbla, grubbla*

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Perfekt inställd bil finns nog inte däremot en perfekt inställd kompromiss.
En bana består ju av mer än en raka och en kurva så oavsett hur man gör så kommer ju bilen att reagera "sämre" i vissa partier och "bättre" i andra. Om man som i mitt fall är en glad amatör på banan och inte har haft licens så länge så gäller tesen, vart tar man in tiden?

Vill jag verkligen pressa bilen över tv-kurvan på Kinnekulle t.ex? Räcket sitter oerhört nära vilket innebär att man inte går fullt in helt enkelt, i det fallet spelar det ingen roll vad som sitter på bilen i materialväg. Däremot så finns det många andra partier på banor som är väldigt förlåtande där man många gånger krutar på för kung o fosterland o får sladd, släpp, understyrning, överstyrning men det spelar inte så stor roll på just det stället.
Jag har iaf gjort så och iom detta så tänjer man förutom bilens gränser framförallt sina egna gränser och den där lynnigheten i däcken t.ex kanske inte upplevs alls som svår efter träning.
En snäll bil är dessutom mycket roligare att pressa i min mening oxo (snäll innebär inte understyrning om ni undrar )

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Snabbaste prylarna?
2177 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande