Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Nya Megane RS lanseras i Sverige
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (41302 totalt)
murre70
Västerhaninge
Här sen Apr 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tror du har fel där Mattias, han kör nog en megane rs cup.
Inte den billigare varianten utan RS med cup paketet, vilket
är dyrare än vanliga rs:en ( ca15000 skr).
Jag kan ha fel men i England har CUP bilen som du syftade på (billigare i england)
inget Navigationssystem Carminat Tom Tom...

_________________
Martin Åström
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



murre70 skrev:
Tror du har fel där Mattias, han kör nog en megane rs cup.
Inte den billigare varianten utan RS med cup paketet, vilket
är dyrare än vanliga rs:en ( ca15000 skr).
Jag kan ha fel men i England har CUP bilen som du syftade på (billigare i england)
inget Navigationssystem Carminat Tom Tom...

du kan inte ha tomtom om du har Rs monitor lr vad den heter som visar gkrafter och varvtider och sånt

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
murre70
Västerhaninge
Här sen Apr 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jo jag vet de men. Han kör en med tomtom navi (22 sek in på part 2) å han säger
att de är ett måste att köra den bilen med "cup paketet".....

_________________
Martin Åström
Citera
RS2010
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Ta en titt :- )

http://www.youtube.com/watch?v=xW0BS3eD-IQ


En av Sveriges mest kända artister rattar Mégane RS på jungfrutur i Stockholm

Renaults senaste fartmaskin Mégane Renault Sport är filmad från luften i sommarvacker stockholmsmiljö med Sveriges största rappare bakom ratten.

_________________
Thomas Albinsson
Produktchef
Renault Megane & Scenic
Renault - Drive the Change
Citera
RS2010
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Tjena alla på forumet!

Hoppas en del av er tagit en sväng med ny RS'n nu när en rad återförsäljare har den hemma. Vore väldigt intressant att fá lite respons och funderingar på vad som är bra, kan förbättras etc etc.


Mvh

_________________
Thomas Albinsson
Produktchef
Renault Megane & Scenic
Renault - Drive the Change
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har fortfarande inte lyckas provköra....

Det verkar vara oerhört bra fart på dem. Iakttog några stycken nere på Ringen häromdagen (bl.a. minst en svenskreggad som höll ett skapligt högt tempo). Förövrigt kan man konstatera att Clio och Megane är oerhört vanliga på Ringen (och trackdays i Europa). Det känns som varannan bil på turistkörningen är en Renault...
Så ser det ju inte direkt ut på Svenska trackdays...




_________________

Rice and shine
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

RS2010 skrev:
Tjena alla på forumet!

Hoppas en del av er tagit en sväng med ny RS'n nu när en rad återförsäljare har den hemma. Vore väldigt intressant att fá lite respons och funderingar på vad som är bra, kan förbättras etc etc.


Mvh


Hej Thomas

Jag kan ge dig feedback på bilen. Var hos en handlare där jag bor (ej i Sverige) och provkörde en "vanlig" RS utan CUP pkt men med Recaro. Bilen var väldigt lättkörd och välbalanserad. Jag tycker att Chris Harris test i EVo på you-tube sammanfattar bilen väldigt bra. Det blir lite fåningt att repetera det.

Det här är mina intryck.
Motorn skjuter på riktigt bra och jag är inte förvånad att den levererar mer än 250hk.
Växellådan är bra men kunde kännas lite mer distinkt möjligen.
Styrningen är fin och exakt.
Standardchassiet är helt ok även om det är i mjukaste laget men CUP är nog bättre.
Tyckte inte att det var jätteproblem med s.k. torque steer trots att bilen jag testade saknade diff.

Det hela slutade med att jag beställde en bil som levereras i slutet av oktober

Efter att jag beställt bilen såg jag en gråmetallic svenskreggad på Ringen varvid jag frågade om jag fick åka med. Det gick så bra så. Fick åka med 2-3 varv och jag kan säga att den skjuter på bra den lilla rackarn även där. Vi något tillfälle fick han som körde nåt litet släpp bak och när jag frågade honom om det tyckte han tyckte att den var lite nervös i baken. Vidare sade han att han under den helgen kört 8:26 som bäst BTG. Det kändes som trovärdigt. Spontant känns det som en bil som har potential för tider nära 8:00 vid helt fria varv och R-däck. Och det är väldigt bra för så lite pengar.

När jag har fått min bil skall jag återkomma med utförligare beskrivning och intryck.
om Renault kunde utveckla en funktionell och snygg vinge till bilen skulle jag vara tagare.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

LUX skrev:
Vidare sade han att han under den helgen kört 8:26 som bäst BTG. Det kändes som trovärdigt. Spontant känns det som en bil som har potential för tider nära 8:00 vid helt fria varv och R-däck. Och det är väldigt bra för så lite pengar.


Jösses så pass alltså 8:26 för en standard bil med gatdäck är riktigt snabbt.

Fick möjlighet att titta närmare på en vit med reg nr RS1 på AMS träffen i helgen, blev lovad en åktur men av någon anledning infriades aldrig löftet. Spontana reaktioner är att den är mycket snyggare i verkligheten samt att bygg kvaliten verkar ha tagit ett steg i rätt riktning. Däremot förstår jag vad du menade med att bagaget nästen är mindre än på Clio RS, bedrövligt litet och världens antagligen högsta lastkant. Men men det är ju inte för bagaget man köper en RS

När får du din?

/Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



T. Weber du kan ju alltid köpa vingen som sitter på Mégane Trophy bilarna thumbs up
Dock är den inte så diskret och passar kanske inte direkt på en "gatbil"

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Dignell skrev:
Däremot förstår jag vad du menade med att bagaget nästen är mindre än på Clio RS, bedrövligt litet och världens antagligen högsta lastkant. Men men det är ju inte för bagaget man köper en RS

När får du din?

/Mårten


Hej Mårten
Den bilen jag åkte med hade R-däck.
Jag har inget problem med bagaget (även om det är mindre än på Clion).
Du får läsa innantill! "levereras i slutet av oktober" dvs i slutet av denna månad.

Mvh

Vingen på Megane Trophy blir nog lite svår att få igenom på bilprovningen eller på Ringen.
Jag tror mer på något i stil med Ford Focus RS vingen i så fall. Med en sådan behöver man inte borra hål i synlig plåt eller glasrutan.

Ciao

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Har varit runt Renault handlarna i mina trakter men ingen Megane eller rolig Clio. Verkar va besvärligt med att få en provkörning.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
petterson
Västerås
Här sen Maj 2007
Inlägg: 53



RS2010 skrev:
Tjena alla på forumet!

Hoppas en del av er tagit en sväng med ny RS'n nu när en rad återförsäljare har den hemma. Vore väldigt intressant att fá lite respons och funderingar på vad som är bra, kan förbättras etc etc.


Mvh


Yes, har nu varit och snabbtestat nya Meganen utrustad bla. med track paket.
Bilen går otroligt fint på vägen och kvalitetskänslan har ökat sen tidigare modell.
Ang. designen bör bilen upplevas live då den inte gör sig lika bra på bild, den är "råare" i verkligheten.

Kör idag Rs 225 med cup-paket och visst finns fördelar med nya bilen bl.a.
+ Kortare lägen på lådan
+ Piggare motor
+ Diff
+Styrningen
+ Stolarna
-Känns dock aningen tyngre/större.
-Bakåtsikt
-Bagagelucka

-+ Pris / andrahandsvärdet

320 000 kr är dock väldigt mycket pengar att hosta upp för tvådörrars "leksak".
Kan dock rekommendera bilen, jag är väldigt sugen & måste försöka mig på en längre provkörning.

_________________
Pettersson, Johan
Megane 2 rs - såld
Nu Lotus Exige S
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



I kommande nummer av Sportauto ska tydligen Supertestet på Megane RS presenteras, enligt det overifierade förhandsskvallret ska varvtiderna lyda 8.24 på gatdäck och 8.12 på r-däck. Tidningen kommer ut i butik på fredag.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Skoj info CE! La upp den på AF oxå.

Här finns lite info om bilen från då vi testade den i sommras för de som missat det. http://www.autolife.se/page/45157/

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Christian Eick skrev:
I kommande nummer av Sportauto ska tydligen Supertestet på Megane RS presenteras, enligt det overifierade förhandsskvallret ska varvtiderna lyda 8.24 på gatdäck och 8.12 på r-däck. Tidningen kommer ut i butik på fredag.


om den gör 8.24 så är det ju helt otroligt. Vilken bil Renault då byggt! En fransk hot hatch med 2-litersmotor som är snabbare än Cayman S och Lotus Exige S med Öhlinschassi och r-däck...

och 8.12 med r-däck ska vi ju inte ens prata om...det är ju i samma sensationsnivå som Nissan GT-Rs tid...

Hoppas verkligen att det stämmer!
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kan bara hålla med, tappade hakan lite när jag läst det först. Varför skall man hålla på och modda sin gamle bil till förbannelse när folk blinkar för omkörning i FX med sin Rennå

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Håller med om det stämmer så är det otroligt ni får krypa till korset och köpa en rennå

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Jag ligger i riskzonen för köp. Men provade nyligen Subaru STI racing, den bilen har oxå ett fint chassi samt är ju mer driftvänlig, vilket är kul på ett regnigt nür(eller snöigt stockholm).

Men har väldigt svårt att förlika mig med tanken att åka Subaru. Inga sådana problem dock med Megane RS eller Nissan GT-R, dock.

Subaru tar emot, till trots för att bilen var riktigt rolig under press.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Till Gaute kan jag säga att jag har haft 3 Subarus. Impreza turbo -00, legacy -05 och tribeca -07 vilket även skvallrar om hur familjen har växt...

Fantastisk kvalité helt i klass med Porsche faktiskt om man bortser från det där plastiga Japsiga. Det låter motsägelsefullt, jag vet. Men i en Porsche lirar helheten enligt mig på samma sätt som i en Subaru.
Jag menar drivlina, bromsar och tillförlitlighet. Sammantaget är pris/kvalite/prestanda relationen mycket bra.

Jag tycker att Megane RS 250 har exakt samma känsla vilket skulle vara underbart att få bekräftat av SportAuto. Sedan tycker jag att Renault är mer tilltalande eftersom ingen riktigt vet vad det är för bil utom entusiasterna. Fast frågan är om inte RS250 kan bli en bil som gör att Renault når en större målgrupp.
Ser otroligt mycket fram att få min egen bil.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Tack Tomas thumbs up

Det som är bra med Megane RS är ju oxå att det har verkstad/återförsäljare i Adenååååå. Sedan kul att fler man känner har samma bil, börjar ju bli några Megane RS på NÜR nu, du med mfl. Samt den är mer av en underdog, alltid kul att slå från underläge.
Gällande STIn ja där kommer ju alla förvänta sig att euro STIn ska gå som Japan STIn( som förvisso säljs så över disk i japan) som Tommy mäkinen körde. Den var ju lättare, samt mer effekt, 2l vs 2,5l mer downforce osv vs STI euro spec bilen.

Men som du säger, Subarun kändes solid och riktigt fin i drivlinan samt riktigt bra känsla i samspelet mellan koppling/låda. Jag har ju kört båda STI samt Megane RS vid två tillfällen nu. Senast körde jag dem samma dag. Dessutom är det fri sevice i tre år på subban

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kan meddela att KW håller på att utveckla ett Competition chassi till RS250.

Mer mos finns också att hämta för ett par futtiga tusenlappar;
http://www.fastchip.nl/media/STAGE_1_RS250.jpg

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RenaultSport
Nya Megane RS lanseras i Sverige
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (41302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande