Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Nya Megane RS lanseras i Sverige | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 41302 besök totalt |
Tror du har fel där Mattias, han kör nog en megane rs cup.
Inte den billigare varianten utan RS med cup paketet, vilket är dyrare än vanliga rs:en ( ca15000 skr). Jag kan ha fel men i England har CUP bilen som du syftade på (billigare i england) inget Navigationssystem Carminat Tom Tom... _________________ Martin Åström |
||
du kan inte ha tomtom om du har Rs monitor lr vad den heter som visar gkrafter och varvtider och sånt _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
Ta en titt :- )
http://www.youtube.com/watch?v=xW0BS3eD-IQ En av Sveriges mest kända artister rattar Mégane RS på jungfrutur i Stockholm Renaults senaste fartmaskin Mégane Renault Sport är filmad från luften i sommarvacker stockholmsmiljö med Sveriges största rappare bakom ratten. _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||
Tjena alla på forumet!
Hoppas en del av er tagit en sväng med ny RS'n nu när en rad återförsäljare har den hemma. Vore väldigt intressant att fá lite respons och funderingar på vad som är bra, kan förbättras etc etc. Mvh _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||
Har fortfarande inte lyckas provköra....
Det verkar vara oerhört bra fart på dem. Iakttog några stycken nere på Ringen häromdagen (bl.a. minst en svenskreggad som höll ett skapligt högt tempo). Förövrigt kan man konstatera att Clio och Megane är oerhört vanliga på Ringen (och trackdays i Europa). Det känns som varannan bil på turistkörningen är en Renault... Så ser det ju inte direkt ut på Svenska trackdays... |
||
Hej Thomas Jag kan ge dig feedback på bilen. Var hos en handlare där jag bor (ej i Sverige) och provkörde en "vanlig" RS utan CUP pkt men med Recaro. Bilen var väldigt lättkörd och välbalanserad. Jag tycker att Chris Harris test i EVo på you-tube sammanfattar bilen väldigt bra. Det blir lite fåningt att repetera det. Det här är mina intryck. Motorn skjuter på riktigt bra och jag är inte förvånad att den levererar mer än 250hk. Växellådan är bra men kunde kännas lite mer distinkt möjligen. Styrningen är fin och exakt. Standardchassiet är helt ok även om det är i mjukaste laget men CUP är nog bättre. Tyckte inte att det var jätteproblem med s.k. torque steer trots att bilen jag testade saknade diff. Det hela slutade med att jag beställde en bil som levereras i slutet av oktober Efter att jag beställt bilen såg jag en gråmetallic svenskreggad på Ringen varvid jag frågade om jag fick åka med. Det gick så bra så. Fick åka med 2-3 varv och jag kan säga att den skjuter på bra den lilla rackarn även där. Vi något tillfälle fick han som körde nåt litet släpp bak och när jag frågade honom om det tyckte han tyckte att den var lite nervös i baken. Vidare sade han att han under den helgen kört 8:26 som bäst BTG. Det kändes som trovärdigt. Spontant känns det som en bil som har potential för tider nära 8:00 vid helt fria varv och R-däck. Och det är väldigt bra för så lite pengar. När jag har fått min bil skall jag återkomma med utförligare beskrivning och intryck. om Renault kunde utveckla en funktionell och snygg vinge till bilen skulle jag vara tagare. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Jösses så pass alltså 8:26 för en standard bil med gatdäck är riktigt snabbt. Fick möjlighet att titta närmare på en vit med reg nr RS1 på AMS träffen i helgen, blev lovad en åktur men av någon anledning infriades aldrig löftet. Spontana reaktioner är att den är mycket snyggare i verkligheten samt att bygg kvaliten verkar ha tagit ett steg i rätt riktning. Däremot förstår jag vad du menade med att bagaget nästen är mindre än på Clio RS, bedrövligt litet och världens antagligen högsta lastkant. Men men det är ju inte för bagaget man köper en RS När får du din? /Mårten |
||
Hej Mårten Den bilen jag åkte med hade R-däck. Jag har inget problem med bagaget (även om det är mindre än på Clion). Du får läsa innantill! "levereras i slutet av oktober" dvs i slutet av denna månad. Mvh Vingen på Megane Trophy blir nog lite svår att få igenom på bilprovningen eller på Ringen. Jag tror mer på något i stil med Ford Focus RS vingen i så fall. Med en sådan behöver man inte borra hål i synlig plåt eller glasrutan. Ciao _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Yes, har nu varit och snabbtestat nya Meganen utrustad bla. med track paket. Bilen går otroligt fint på vägen och kvalitetskänslan har ökat sen tidigare modell. Ang. designen bör bilen upplevas live då den inte gör sig lika bra på bild, den är "råare" i verkligheten. Kör idag Rs 225 med cup-paket och visst finns fördelar med nya bilen bl.a. + Kortare lägen på lådan + Piggare motor + Diff +Styrningen + Stolarna -Känns dock aningen tyngre/större. -Bakåtsikt -Bagagelucka -+ Pris / andrahandsvärdet 320 000 kr är dock väldigt mycket pengar att hosta upp för tvådörrars "leksak". Kan dock rekommendera bilen, jag är väldigt sugen & måste försöka mig på en längre provkörning. _________________ Pettersson, Johan Megane 2 rs - såld Nu Lotus Exige S |
||
I kommande nummer av Sportauto ska tydligen Supertestet på Megane RS presenteras, enligt det overifierade förhandsskvallret ska varvtiderna lyda 8.24 på gatdäck och 8.12 på r-däck. Tidningen kommer ut i butik på fredag.
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Skoj info CE! La upp den på AF oxå.
Här finns lite info om bilen från då vi testade den i sommras för de som missat det. http://www.autolife.se/page/45157/ _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
om den gör 8.24 så är det ju helt otroligt. Vilken bil Renault då byggt! En fransk hot hatch med 2-litersmotor som är snabbare än Cayman S och Lotus Exige S med Öhlinschassi och r-däck... och 8.12 med r-däck ska vi ju inte ens prata om...det är ju i samma sensationsnivå som Nissan GT-Rs tid... Hoppas verkligen att det stämmer! |
||
Håller med om det stämmer så är det otroligt ni får krypa till korset och köpa en rennå
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Jag ligger i riskzonen för köp. Men provade nyligen Subaru STI racing, den bilen har oxå ett fint chassi samt är ju mer driftvänlig, vilket är kul på ett regnigt nür(eller snöigt stockholm).
Men har väldigt svårt att förlika mig med tanken att åka Subaru. Inga sådana problem dock med Megane RS eller Nissan GT-R, dock. Subaru tar emot, till trots för att bilen var riktigt rolig under press. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Till Gaute kan jag säga att jag har haft 3 Subarus. Impreza turbo -00, legacy -05 och tribeca -07 vilket även skvallrar om hur familjen har växt...
Fantastisk kvalité helt i klass med Porsche faktiskt om man bortser från det där plastiga Japsiga. Det låter motsägelsefullt, jag vet. Men i en Porsche lirar helheten enligt mig på samma sätt som i en Subaru. Jag menar drivlina, bromsar och tillförlitlighet. Sammantaget är pris/kvalite/prestanda relationen mycket bra. Jag tycker att Megane RS 250 har exakt samma känsla vilket skulle vara underbart att få bekräftat av SportAuto. Sedan tycker jag att Renault är mer tilltalande eftersom ingen riktigt vet vad det är för bil utom entusiasterna. Fast frågan är om inte RS250 kan bli en bil som gör att Renault når en större målgrupp. Ser otroligt mycket fram att få min egen bil. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Tack Tomas
Det som är bra med Megane RS är ju oxå att det har verkstad/återförsäljare i Adenååååå. Sedan kul att fler man känner har samma bil, börjar ju bli några Megane RS på NÜR nu, du med mfl. Samt den är mer av en underdog, alltid kul att slå från underläge. Gällande STIn ja där kommer ju alla förvänta sig att euro STIn ska gå som Japan STIn( som förvisso säljs så över disk i japan) som Tommy mäkinen körde. Den var ju lättare, samt mer effekt, 2l vs 2,5l mer downforce osv vs STI euro spec bilen. Men som du säger, Subarun kändes solid och riktigt fin i drivlinan samt riktigt bra känsla i samspelet mellan koppling/låda. Jag har ju kört båda STI samt Megane RS vid två tillfällen nu. Senast körde jag dem samma dag. Dessutom är det fri sevice i tre år på subban _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Kan meddela att KW håller på att utveckla ett Competition chassi till RS250.
Mer mos finns också att hämta för ett par futtiga tusenlappar; http://www.fastchip.nl/media/STAGE_1 |
||
RenaultSport Nya Megane RS lanseras i Sverige | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 41302 besök totalt |