Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



zoddri skrev:
Sen är det väl också så att den största utgiftsposten, och den man oftast förtränger, är bensinen.
Det finns ju ingen begagnad bensin till lägre pris...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



zoddri skrev:
m_straat skrev:
70 mil!

Det innebär alltså att om du tänkt satsa på rejsing så är den ekonomiskt mest effektiva åtgärden att flytta...



Har man banåkande som hobby bör man inte bo norr om Dalälven. För mig är Midlanda den ända bana jag kan åka till utan att fundera på var jag ska övernatta..

Sen är det väl också så att den största utgiftsposten, och den man oftast förtränger, är bensinen.


Ja till de flesta banorna är det alldeles för långt brosan som bor utanför gbg körde 200mil mindre
än mej för att ta sig till förra årets träffar. Jag som bor utanför sandviken har gelleråsen som närmast 23 mil det är överkommligt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Niklas Falk skrev:
zoddri skrev:
Sen är det väl också så att den största utgiftsposten, och den man oftast förtränger, är bensinen.
Det finns ju ingen begagnad bensin till lägre pris...


Njäh, och det känns ju inte så rejsigt att åka till nån bonde och tanka rejsbilen...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
m_straat
Mölndal
Här sen Aug 2008
Inlägg: 29



Även jag gnäller en hel del över att det kostar så mycket (bensin) att ta sig till banan, det är ju en väsentlig del även av mina kostnader.

Faktumet som sådant, dvs att det går åt mest bensin att ta sig till tävlingen, är ju därmed ganska intressant. Vi som älskar motorsport har ju alltid framhållits som miljösveriges antikrist, ett gäng trädhatande busar som tänder eld på stora oljelager bara för att det är roligt. Min flickvän, som tävlar i dressyr (med hästar), åker ofta GBG-Örebro TOR en helg med en 600 kg tung häst på en hästtransport där bak för att delta i tävlingar och utställningar. De brukar räkna med en förbrukning på 1.5 l/mil. Hästtjejer är alltså mycket större miljöbovar än gasglada killar, och då har jag ändå inte räknat in den markförstöring som en häst kräver.

Det mest miljöriktiga vore ju då alltså att bygga FLER motorbanor i sverige, gärna nära storstäderna, vilket skulle minska miljöbelastningen, eftersom vi då skulle förbruka mindre bensin (är det kanske möjligt med en halvering?)

Bullerfrågan då? Tja, bygger man i närheten av en större flygplats så borde det väl inte vara något problem.

Jag kräver att samhället bekostar byggandet av en motorbana i bullerzonen strax söder om Landvetter för att bekämpa den globala uppvärmningen!!

Gör man detta så looovar jag att köra med katalysator tills jag dör... javascript:emoticon('')

Kan man inte starta en lobbygrupp med detta som mål?

_________________
Martin Strååt
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Logik och sunt förnuft gäller inte när det kommer till bilar och motorsport.

Bilar = jordens undergång.

Även om någonting annat belastar miljön dubbelt så mkt så kan det ändå ses bättre för miljön ändå.

som sagt logik existerar inte i sverige är det kommer till motorfordon.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Att välja bil och börja köra på bana
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (13764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande