Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kamaxelspecialist sökes!!
<<   1, 2
10796 besök totalt
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Så här ser mitt kamkort ut ifrån mina nyinhandlade kammar till min CRX Vtec motor.
Alltså insug 255grader duration och 0.301" lyft (7,65mm) vid 0.050" (1,27mm) ventilspel
Sen insug 311grader duration och 0.467" lyft (11,86mm) vid 0.006" (0,15mm kall)
Sen är det bara att titta lite själv





Men det som är bra med Vtecen är ju att man fortfarnade har en relativt standard kamprofil på låga varv vilket gör att man fortfarande har ganska mycket bottenvrid kvar när man stätter dit en racekamprofil i mitten. Men när man kör på bana så använder man ju iof bara raceprofilen .

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:


det stora problemet för mig är att det inte finns så mycket att välja mellan om man inte ska ta fram en egen profil$$$$$$$$$.



[tjatmode]
Som sagt, snacka med Musen... Brukar bli klart vettigt i pris och väldigt bra resultat...
[/tjatmode]

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag skulle vilja påstå att vi har lite begreppsförvirring här.
"Märkdurationen" mäts vid lågt lyft, dvs där kammen precis börjat rampa upp loben. I CompCams fall vid 0,006" vilket är cirka 0,15mm.

Det som står på Crower-kamkortet är väl ventilspelet vid kall motor. Som synes skiljer det mellan avgas och insug.
Jag ser tyvärr ingen uppgift om vad Crower anser durationen skall mätas vid för lyft.

Att det är en VTEC-kam Niklas köpt är ju tur för den skulle inte ge speciellt skojiga egenskaper på låga varv. Lobseparation på 101° ger väl viss gasväxling...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lars Falk skrev:
ShoppingClion som jämförelse.

Std:
In 234° 11mm lyft
Ut 225° 10mm lyft
Tyvärr anger man inte vid vilket lyft...
Lite lustigt är att kamloberna är lite förskjutna. Det skiljer 4° mellan de två insugs resp. avgasnockarna på varje cylinder. Kanske för att trolla med resonanser eller få rotation på blandningen... Någon som vet varför??
172 franska ponnyhästar ur två liter. Skjuter på hyffsat mellan 5000 och varvstoppet (som är 7200 på ettan och tvåan och 7000 på övriga växlar vid varm motor).

En vassare kam till Clions F4R-motor som ska vara lyckad är en Dr.Schrick-variant. Dock ger den enligt uppgift lite orolig tomgång.
Schrick:
In 288° 11,42mm lyft
Ut 280° 11,42mm lyft
Ingen förskjutning mellan loberna


här ser det ut som att dr schrick-kammarna har likn värden som mp:s l850-kammar. hur beskrivs beteendet på dessa kammar.
iom att tomgången enl uppgift kan bli orolig borde det tyda på en högvarvig kam.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dude skrev:
...hur beskrivs beteendet på dessa kammar...


Anders, jag ska kolla hemma, har för mig att jag hade nå'n uppgift om någon som testat denna och tyckte den var jobbig till vardags...

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
slog isär min nya motor idag för att kolla in lyftet på original-kammarna.
tyvärr kunde jag inte mäta durationen, men ska försöka göra det under veckan.
lyftet var densamma på avgas och insug med 7.8mm på ventilen.
det blir en j...a skillnad med 11.8mm på dom nya kammarna

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Tycker värdena låter ganska extrema på en icke-VTEC motor. Motorn kommer förmodligen inte gå speciellt bra på tomgång samt vridmomentet kommer vara uselt på låg/mellan.

Detta baserar jag på hur min B16A1 motor går på konstant VTEC vilket är ungefär samma ventilstyrning som dudes trimkam.

Dude jag tycker definitivt inte du skall köpa en "värre" kam.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Lundgren,
Får vi ta del av kamspecen du använder?
Dudes maskin är ju en smula större så den "behöver" mer kam.

Dude,
Skillnaden i lyft jämfört med standard är förstås rätt stor. Får det plats fysiskt eller måste man korta ner ventilstyrningarna?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man skall inte bara stirra sig blind på kammen utan en hel del vad gäller går att matcha ihopp med längderna på insugningskanelen och grenrörens primärrörslängder till kollektorn också.

Min flinta stötstångsmoter har en
Duration in&ut (kam) 312grd
Duration in&ut (ventil) 290grd
overlapp 78grd
nockvinkel 105grd
lyft kam 8,4mm
lyft ventil 11,0mm
Kan nog klassas som vast men går snällt även på tomgång.
Den går att köra från ca 2000r/min och vid 3500r/min börjar det hända saker. Från 5000-8000 triv den.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



fuling,
Vid hur mycket lyft räknar du durationen på kammen? Det skiljer ju rätt mycket mellan kammen och ventilen vilket väl borde härröra från ventilspel.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lennart:
Kammen är vid nollspel mätt på kammen.
Ventilens duration mätt med ca 0,4mm spel på ventilfjäderbrickan.
En del av durations skilnderna sitter även i vipparmsjymetrin.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Jag kör helt standard.
Min B16A1 har 230@1mm och 10.6 i lyft på VTEC-nocken (insug)
B16A1 är en 1.6 på 150hk@7600rpm och 144Nm@7000rpm. Varvstopp ca 8400rpm.

Min B18C6 (ITR) har 245@1mm och 11.45 i lyft på VTEC-nocken (insug)
B18C6 är en 1.8 på 190hk@7900rpm och 178Nm@7300rpm. Varvstopp ca 8700rpm.

I och med att Dudes insug/insugsportar/avgasporta/grenrör/ECU/ramlager etc inte är gjorda för att varvas lika mkt som ovan motorer tror jag kammen i fråga är tillräckligt vass trots en större motorvolym.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Lundgren skrev:
I och med att Dudes insug/insugsportar/avgasporta/grenrör/ECU/ramlager etc inte är gjorda för att varvas lika mkt som ovan motorer tror jag kammen i fråga är tillräckligt vass trots en större motorvolym.


Vem har sagt att dessa saker inte ska bytas ut helt och hållet för att anpassas så de stämmer bättre för användningsområdet?

Jag är innne på om han ev ska ha lite VASSARE saker tom, svårt att säga rakt av sådär bara. Det är som Johan säger, det är så mkt som spelar in.

Upps, ett förtydligande. Det är en racemotor vi talar om. En långloppssådan...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Andreas Lidström skrev:
Anders Lundgren skrev:
I och med att Dudes insug/insugsportar/avgasporta/grenrör/ECU/ramlager etc inte är gjorda för att varvas lika mkt som ovan motorer tror jag kammen i fråga är tillräckligt vass trots en större motorvolym.


Vem har sagt att dessa saker inte ska bytas ut helt och hållet för att anpassas så de stämmer bättre för användningsområdet?

Jag är innne på om han ev ska ha lite VASSARE saker tom, svårt att säga rakt av sådär bara. Det är som Johan säger, det är så mkt som spelar in.

Upps, ett förtydligande. Det är en racemotor vi talar om. En långloppssådan...


Sorry, fattade inte att det är en racemotor vi snackar om. I sådana fall är det en riktig pensionärsprofil vi snackar om Mer duration och lyft!!!

Som ytterligare referens har en Civic Type-R duration 258@0mm och 12.2 i lyft.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anders Lundgren skrev:

Sorry, fattade inte att det är en racemotor vi snackar om. I sådana fall är det en riktig pensionärsprofil vi snackar om Mer duration och lyft!!!

Som ytterligare referens har en Civic Type-R duration 258@0mm och 12.2 i lyft.


Inte så lätt att veta då ingen sagt det.
För det är väl till racern vi snackar Anders?

En 318is har 252@?(0 tror jag) och 10mm.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
lyfter min gamla tråd om kammar.
var hos appelgren idag och mätte upp både std och racekammarna som jag köpt.

std-kam vid 0.050" 171.8 och 5.94mm kamlyft. 9.5mm ventillyft
racekam vid 0.050" 236.2 och 7.5mm kamlyft. 12mm ventillyft

han ansåg att detta var en rätt vild kam.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



dude skrev:
lyfter min gamla tråd om kammar.
var hos appelgren idag och mätte upp både std och racekammarna som jag köpt.

std-kam vid 0.050" 171.8 och 5.94mm kamlyft. 9.5mm ventillyft
racekam vid 0.050" 236.2 och 7.5mm kamlyft. 12mm ventillyft

han ansåg att detta var en rätt vild kam.


Men titta så trevligt. Då vet man/du lite mer.
och att mäta är det enda som gör rättvisa egentligen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
kamaxelspecialist sökes!!
<<   1, 2
10796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande