Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
PRC Grp. C3, 1998 - SPVM-RS. SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
53513 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1975



clausm skrev:
Sten Parner


ojdå, Parner kvalitén igång igen?

Tråkigt :/ Hoppas den nya håller bättre!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Ja, nu bliver det:

Nyt block
avvejning/balancering af vevaksel m/svinghjul och kobling
ombusning av vevstaker
nya kolvar

Et av problemerne er, at blocket må borras til max-o, for at der er tilräkligt med plats til ventilerna. Når et ras da skadar blocket = inget mer at bora av.
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
I forventningen om, at jeg også har kobt en motor til racerbilen der virker.....

.... så har jeg kobt sådan et sæt her med monteringskit til styrtbojlen.





Det er faktisk et lidt cool kit.

Der er både en intern mikrofon + en ekstra ekstern med i kittet
Der er 2 x opladelige batterier og en lader til alm. strom. + en billader der kan bruges til konstant strom også.
Der er både usb kabel med for direkte forbindelse til PC + en USB SD kort læser, hvis man hellere vil anvende det.
og så kabel til at tilslutte til et TV for direkte afspilning.
+ en fjernbetjening, trådlos
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Er hos motordesign i dag, och hämta min nya motorn.

Her er bilder på de "gjutna kolvar" fra Sten Parner. Ingen teken på värme på toppen, det er INTE årsaket av tändingsfel - enbart dårlig kvalite.

Köb inte kolvar vid SPM/Sten Parner!!!! Denne kolven har bare varit använt 40 minutter!!!!





Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



clausm skrev:


Har du ett bättre/skarpare foto på detta? Ser ut som att kolven har smält?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



håller med dig där Jovani. Dessutom så verkar det ju vara precis där du har som minst/smalast gods på kolven, runt ventilurgröpningen & då kan du inte skylla på dålig kvalité, så blir det med tex JR-kolvar också. JR är ju knappt kända för att vara kassa i kvalitén precis, men ändå händer det. Det man då gör är att slipa bort den smala kanten för att undvika dessa problem, ett litet tips bara Klassisk exempel på spikning enligt mig iaf men visst kan det bero på taskigt material kanske? Sen kanske man kan diskutera om varför hela kolven spruckit rakt igenom.... Hur tjockt är godset i kolvkronan? HAr du varit i kontakt med Parner själv om problemet?

Lycka till

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
monkeybiker
jönkjöping
Här sen Mar 2010
Inlägg: 7



det der er ju inte parners fel....

_________________
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det är trist när det rasar.


Mahle har beskrivit några typ-fel som illustrerats på Ståhlmotors hemsida, bl.a. ett problem som liknar ditt:

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Jovani skrev:


Har du ett bättre/skarpare foto på detta? Ser ut som att kolven har smält?


Nej, tyvärr - kolvan ligger hos motorkillan nu.

Den ser inte smält ud i verkeligheten. Den har varit mjuk, og kolvan er skadad hvor kolvringan er delat.

Jeg er inte expert, men andre har set kolvan og tænker det måsta vare material-fel. (inte bare konkurrenter til SPM tycker det).
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
barre skrev:
håller med dig där Jovani. Dessutom så verkar det ju vara precis där du har som minst/smalast gods på kolven, runt ventilurgröpningen & då kan du inte skylla på dålig kvalité, så blir det med tex JR-kolvar också. JR är ju knappt kända för att vara kassa i kvalitén precis, men ändå händer det. Det man då gör är att slipa bort den smala kanten för att undvika dessa problem, ett litet tips bara Klassisk exempel på spikning enligt mig iaf men visst kan det bero på taskigt material kanske? Sen kanske man kan diskutera om varför hela kolven spruckit rakt igenom.... Hur tjockt är godset i kolvkronan? HAr du varit i kontakt med Parner själv om problemet?

Lycka till


Jeg fick initielt 4 kolvar fra SPM, som han hadde modificeret. Gruberne var djube, men fel placerde/fel diameter. Så vi fick lave gruberne storre i diameter (men ej i djubden).

Med de gruber SPM hadde gjort, var der bare 1½ mm. material kvar... (!) Klart det raste. Da dom raste, tænkte vi at det var årsak av de SPM-tilverkade djube gruber. Og vi tog kontakt til SPM, fick nya kolver - og gjorde gruber med mindre djubde end de initielle.

Vi har haft jättemycket stryl pga. SPM's bearbejdning av kolvarne initielt - med fel placerning av gruber for ventilerne. Og vi fick vänta läänge på mottagningen af nye kolvar derefter.

oanset hvad man tänker er årsaken til det andre ras, så er de ekstra dygn spenderat på at plocke ner motoren og bygge upp den igen pga. SPM's fel placerning af gruber for ventiler + det forste ras pga. 1½ mm. material i kronan -> Det er inte bra kvalité.
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Nu fungerer den!

Er på Ring Djursland i Danmark på tävling.

Pole + 2 x race-win :-)

Snabbeste varv er +1 sek. snabbare än James Thompsons Super Pole tid i DTC.
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Så er der lidt billeder fra Augustlobet på Ring Djursland i Danmark


Hjulspin i 4. gear på vej ud på langsiden, yessir - den er "let" henover hoppet.



Powerslide på vej ind på den korte langside :-)



Går indenom en Radical i 1. sving



Prosport LM3000 i bakspejlet



Har netop erobret P1 fra Alex Frederichsen, der også er chauffor + mekaniker på min bil.



Belonningen for besværet



Træt og varm....
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Skönt att det äntligen håller ihop. thumbs up

Snygga bilder. Du ser nöjd ut på sista bilden.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Jeg var jättenöjd.

och er det fortfarende.

På Padborg Park blev det vinst och varv-rekord igen i klassen igen. Mitt rekord er (ex. formelbiler) det snabbeste någon bil någonsin har åkt på Padborg Park. Tyvärr var en annan bil (Porsche 997 GT3 Cup) 0,3 sek. snabbare på dagen, så jeg bare har klass-rekordet kvar.

På slicks var allt bra i heat 1. På wets i heat 2 var allt bra initielt. Men der kom mycket vatten. Väldigt mycket.... Och nångang mitt i heatet var de bredaste däck inte bra..

Aqua-planing på råkan med 120 km/t. Och 2½ - 3 sekunder uten grepp als gennom chikan og på vej mot Big Mac.

Så mycket vatten var det på början av heatet:



Så mycket vatten var det på slutet:






De näste 2 veckar bliver med alternative biler.

På fredag på Padborg Park er det event med heldags äkning med:



och inom sæson-finalen med PRC'en på Jyllandsringen, da er det sæson-final for historiska formelbiler på Knutstorp i min gamla F2000:



Det bliver trevlige 3 veckar :-)
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Sedärja - det sitter väl ingen Volvomotor i Mercan hoppas jag?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Frederich
Herning, Danmark
Här sen Mar 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Boinkers skrev:
Sedärja - det sitter väl ingen Volvomotor i Mercan hoppas jag?


Nej, en BMW

_________________
Alex Frederichsen

www.aquilaracingcars.com - www.cm-motorsport.dk - www.frederichsen.dk
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Gratulerar

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Vi havde sæson-finale på Jyllandsringen i helgen.

Sedan motoren blev bygget av Motordesign, har jeg vunnit 5 av 6 tävlinger.
och jeg har varv-rekordet på 3 av 3 danske baner :-)

Her er lite onboard från Jyllandsringen, heat 2.

Korer lite lugnt på varv 1, sen kommer lidt mere speed. PB i træning er 44,8 sek, PB i tävling = varvrekord = 45,3. (Varv-rekord for STCC/DTC = 46,3 sek :-))

http://www.youtube.com/v/J0fTTCz-cvU
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Kul video, men all action verkar varit bakom dig efter 1½ varv.

Peka en kamera bakåt nästa gång.

_________________
Anders Hansson
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Lite friske bilder:











Lite glasfiber-job til vintern:

Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Har kobt nyt hus i Danmark, lämnar Sverige/Malmö - men icke Rejsa...

Lite mere plats giver lite mere rejs:



Citera
Våra race- och banåkarbilar
PRC Grp. C3, 1998 - SPVM-RS. SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
53513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande