Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Onödigt/dumt att köra 20W60 olja?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7831 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Skulle beställa bromsskivor på nätet och eftersom det ändå blir hög frakt kollade jag runt i internetshoppen efter andra bra-och-ha-saker.
Dom hade riktigt bra pris på Motul 300V 20W60 (250:-/2l) men är 20W-60 en onödigt tjock olja?

944 Turbona går med ganska hög oljetemp när man kör bana (oljekylen är lite liten) och flera har fått bättre oljetryck vid byte från xxW50 till xxW60 oljor.
Finns det risk för högre oljetemp med tjockare olja? finns det andra nackdelar?

Bilen går bana, till och från bana och nån enstaka glassätarkörning.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: onödigt/dumt att köra 20W60 olja?

Dea skrev:
Skulle beställa bromsskivor på nätet och eftersom det ändå blir hög frakt kollade jag runt i internetshoppen efter andra bra-och-ha-saker.
Dom hade riktigt bra pris på Motul 300V 20W60 (250:-/2l) men är 20W-60 en onödigt tjock olja?

944 Turbona går med ganska hög oljetemp när man kör bana (oljekylen är lite liten) och flera har fått bättre oljetryck vid byte från xxW50 till xxW60 oljor.
Finns det risk för högre oljetemp med tjockare olja? finns det andra nackdelar?

Bilen går bana, till och från bana och nån enstaka glassätarkörning.

/Dea

Jag skulle investera i en oljekyl som klarar av att hålla oljetempen på lämplig nivå direkt istället. I värsta fall komplettera oljekylen med en eller flera termostatstyrda fläktar om det är nödvändigt.

Skulle inte välja en 20-60 olja OM jag inte hade en äldre luftkyld trimmad tävlingsmotor.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Större oljkyl står på listan men det blir tidigast nästa vinter.
Även deras 15W50 olja var bra mycket billigare än i Sverige (inte samma bra pris som 20W60) så man kanske ska ta den istället.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vad står det i instruktionsboken att du ska ha?
Högre oljetryck innebär inte nödvändigtvis att det är bättre, flödet är också mycket intressant!

Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Tänk lite på att det är tillståndskrav på att importera olja till Sverige. Även för eget bruk.
Jag höll på att bli åtalad för att jag förde in flygmotor olja från Danmark

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Högre oljetryck innebär inte nödvändigtvis att det är bättre, flödet är också mycket intressant!

På nogrannt tyskt vis är det ett diagram med yttertemp och olika oljekategorier så det är svårtt att ge ett enda svar på det.... men kör man där det är varmt så är det 20w50 eller 5w50 som gäller.
Tydligen ska oljor med brett viskointervall innehålla tillsatser som iallafall inte har positiv inverkan när oljan körs riktigt varm, så det skulle kunna vara en anledning att köra 20w60 eller 15w50.

Rent praktiskt ser man på banmötena att dom som har xxw60 har högre oljetryck under ett lite längre pass men en tjockare olja bör ju ge ett lägre flöde i motorn om det inte är så att det blir så varmt att man "behöver" en så tjock olja.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Dea skrev:
Wankelsport skrev:

På nogrannt tyskt vis är det ett diagram med yttertmp och olika oljekategorier så det är svårtt att ge ett enda svar på det.... men kör man där det är varmt så är det 20w50 eller 5w50 som gäller.
Tydligen ska oljor med brett viskointervall innehålla tillsatser som iallafall inte har positiv inverkan när oljan körs riktigt varm, så det skulel kunna vara en anledning att köra 20w60 eller 15w50.

Rent praktiskt ser man på banmötena att dom som har xxw60 har högre oljetryck under ett lite längre pass men en tjockare olja bör ju ge ett lägre flöde i motorn om det inte är så att det blir så varmt att man "behöver" en så tjock olja.

/Dea

I värsta fall kan du få ännu högre temp och därmed tunnare olja i lagren om den tjockare oljan minskar flödet för mycket. Det låter kanske bakvänt men den tjockare oljan kan bli tunnare i lagren om flödet blir för lågt.
Är lagren lite slitna kan det däremot vara bra med den tjockare oljan då oljefilmen annars kan bli för tunn i lagren.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004

I mina volvo rödblock turbomotorer o min körning såupplever jag Motul som bästa oljan.
Har testat 20/60 och oljan koksade fortare med den än med 20/50...
Jag skuller köra 20/50

Stockholm
Här sen Dec 2002

Risken med att använda förtjock olja är att oljeflödet sjunker (mer olja måste gå via reduceringen för att annars blir oljetrycket förhögt).
Sjunker oljeflödet så blir oljetempen högre i lager, turbo etc och det är större risk för att oljan koksar samt bryts ner och förlorar sina egenskaper...

Har man problem med förhög oljetemp och därmed förtunn olja är det bättre att investera i en ordentlig oljekylare.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Jag skulle säga att det är lagerspelen som avgör. Som varm skiljer det inte lika mycket i tjocklek på oljan som det gör när den är kall, varför en 5^olja är bra för vanliga bilar som startas i minusgrader. En race bil tjänar på ett smalare viskositetsområde för bättre tålighet under racet och en förvärmning av oljan kan då vara lämplig. Olja kyler motorn åxå, så att åter rinningen kan ske effektivt är positivt, varför en onödigt tjock olja härvidlag är negativt. För bred viskositet är inte bra i en hårt körd banmotor.
Som vanligt inga generella regler utan det gäller att se till användningsområdet.
Göran

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
10w60 eller 20w60 borde rimligtvis inte spela nån roll, viskositeten vid hög temp är ju samma.

Intressant diskussion detta, Castrols 10w60 är ju mycket vanlig i just banbilar och borde då inte heller vara så lämpad om inte det är 10w60 som specas för den aktuella bilen och det är väl inte så vanligt?.

I mitt fall är det en 80-tals turbomotor som gått 11000 mil så lagerspelen lär ju ligga i det yttre intervallet och kanske kan en xxw60 olja funka bra då?

Nu kan jag ju likaväl köpa 15w50 oljan, prisskillnaden var inte så stor men jag hade redan tidigare varit sugen att gå upp till xxw60 just för att andra som åker samma bil har noterat högre och jämnare oljetryck med den viskositeten. Bilen har nog aldrig startats under +5-10 grader så 15wxx eller 20wxx lär inte spela nån roll.

Imorron ska det iallafall beställas så tills dess måste jag ha bestämt mig

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Du kan inte kolla vad för lagerspel du har? En V8:a kan ha 0,05mm som std och 0,1 som race motor.
Nu behöver man inte åka så väldigt tjock olja i alla fall utan man växlar oljepumpen därefter.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Kan leta lite i verkstadsmanualen och se om det står nått.
mäta i verkligheten hoppas jag inte behöva göra på flera år....

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dea skrev:
Kan leta lite i verkstadsmanualen och se om det står nått.
mäta i verkligheten hoppas jag inte behöva göra på flera år....

Det var mest för att försäkra sig om att det inte är stora spel, men det är det aldrig på vanliga motorer.
Kör max 50 olja du, det blir säkert bra. Sedan om du inte använder den under +10 gdr så räcker 20-50.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Lite siffror:

Connecting rod bearing / crankshaft radial play: 0,034 - 0,092
Crankshaft bearing / crankshaft radial play: 0,02 - 0,098

Fortfarande lite nyfiken på varför 10w60 oljorna är så populära...

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Dea skrev:
Lite siffror:

Connecting rod bearing / crankshaft radial play: 0,034 - 0,092
Crankshaft bearing / crankshaft radial play: 0,02 - 0,098

/Dea

Det är ju kul att veta varför saker är populära. Men det är inte alltid det är populärt på grund av
existerande och realistiska tekniska orsaker. Framför allt så om en oljetyp är populär för ett ANTAL
OLIKA bilar och-eller körsätt så kan man ifrågasätta populäritetens riktighet. Även biltillverkarna
själva brukar ha specifika oljerekomendationer.
Det svåra är att man behöver så stora kunskaper om allting att det blir nästan omöjligt att göra ett
eget antagande om hur man bör göra, där alla parametrar finns med. Oljor är regeln som bekräftar undantagen. Det är ju till viss del omslutet av hemlighetsmakerier. Det gör att jag inte kan bekräfta
till 100% vad som är rätt eller fel, men jag skulle bli förvånad om det är en 60 olja som krävs i ditt
fall. Det kan likaväl vara en 40 olja och mer oljepump. Sen om du skall köra på riktigt höga varvtal
så är det racingolja som skall användas. Samma sak igen, om du INTE kör på dessa varvtal så är vanlig olja bättre.
mvh
Göran

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Dea skrev:

/Dea
För att det är lätt att tro att ett högre nummer betyder mer och bättre... Precis som med oljetrycket.
xxW50 blir bra! Skaffa en fin Setrabkyl och sluta oroa dig!

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lite läsvärt kanske
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931&postdays=0&postord . . . .

Jag har åkt 20W-50, några olika fabrikat , och 10W-60 Castrol RS
Har mycket stabilare/gämnare oljetryck med 10W-60 oljan.
Kommer fortsätt åka 10W-60

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Dea skrev:

/Dea
För att det är lätt att tro att ett högre nummer betyder mer och bättre... Precis som med oljetrycket.
xxW50 blir bra! Skaffa en fin Setrabkyl och sluta oroa dig!

Projektering pågår nu när fronten är av, en bred Setrab kommer sitta perfekt i nederkant på kylaren och sen får Hydroscand fixa några bra slangar.
Jag är inte särskilt orolig heller, min 5w50 har funkat OK, men här fanns möjligheten att åka rejsolja till "vanlig"olja pris och då vill man ju passa på

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009

Jag tycker att det känns fel att köra på så tjock olja. Vet dock inte vad som rekomenderas i instruktionsboken.
Tjockare olja är samma sak som att strypa flödet. Visst, oljetrycket i pumpen blir högre, Men det trycket är ganska ointressant.
Jag tror inte att någon skulle komma på tanken att montera strypventiler till ramlagren, som exempel.

Vev och ramlager pumpar i och med sin oscilerande rörelse av axeln i lagret. Då gäller det att ha högre flöde fram till lagret än vad lagret i sig pumpar bort. Det där är noga utprovat från fabrik och stämmer mycket väl ihop med rekomendationen av varm-viskositet.
Vill man göra någon åtgärd, så är det att koll på temperaturen.

Mats

1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande