Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Koenigsegg (splittad tråd)
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (7217 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Undrar om Koenigssegg kommer våga att ge sig på ringen....


om jag får göra min högst personliga tolkning av vad jag hörde på "fabriken" när jag var där på studiebesök får en månad sedan, så är det är det att dom är nästan bara intresserade av hur inih*lv*te fort den kan gå rakt fram.....

Typ,

"vi körde i 105 m/s "på Nardobanan"
"vi kom upp i 270 på rakan på Anderstorp"

"men vad hade ni för varvtid då?" -frågade jag
"Nä, vi har inte pressat den runt banan" var svaret jag fick thumbs down

Så jag tror att dom har fått till motorn bra så att dom kan slå sina hastighetsrekord, men jag tror inte att dom till någon speciellt bra "handling" än. Vi får väl se om FIA tillåter kolfiberchassie på GT-bilar snart, det lär väl förhoppningsvis bli något team som kör med Koenigsegg då, då kanske man får se hur mycket jobb det teamet får och hur dom lyckas?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vore ju synd om man bara skulle köra långa snabba ovaler med den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag läste nånstans för ett tag sen att den där Rickard Rydell va me på ett hörn o hjälpte till me utvecklingen av väghållningen på "egget". Han kan ju svänga. Skam om de inte har tagit tillvara hans kompetens. Bilen verkar ju kompetent annars.

1700kr/sek!! Visste inte att GT3an var en så prisvärd bil (bland sub-8 bilarna i listan)...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Så jag tror att dom har fått till motorn bra så att dom kan slå sina hastighetsrekord, men jag tror inte att dom till någon speciellt bra "handling" än.


De testar chassi för fulla muggar afaik, men de testar inte för bäst varvtid, det är ju ändå en bil som skall säljas till konsumenter. Du har ju säkert kollat på chassit när du var där Pär, det är 100% racing, som man försöker anpassa till gatan.

Allt är justerbart så det går nog att sätta en sjuhelvetes tid på ringen om man bara bestämde sig för det...

(För den som inte har haft möjligheten att kika så kan jag meddela att Koeniggeggens chassi är porr, ren porr... )


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:

De testar chassi för fulla muggar afaik, men de testar inte för bäst varvtid, det är ju ändå en bil som skall säljas till konsumenter. Du har ju säkert kollat på chassit när du var där Pär, det är 100% racing, som man försöker anpassa till gatan.


Ja, hela bilen känns ju som racing! All kolfiber, aerodynamiken, bromskylningen etc. Kanske bara lite myspysig moccaklädsel som inte passar in rikigt, åsså gatdäcken såklart! Men allt har en himla fin finish!

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Allt är justerbart så det går nog att sätta en sjuhelvetes tid på ringen om man bara bestämde sig för det...


Tror jag oxo thumbs up , menade bara att jag tror att dom har måååånga justeringstimmar kvar innan dom är där!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Dom har ju en rätt kul kränghämmare bak (kanske även fram jag minns inte). Syns väl på bilden ovan. Från ovansidan av dom dubbla A-armarna går det stag in över växellådan. Dessa två (stela) stag förbind av en fjärderstålbir som är lagrad på mitten, kränghämnignen sker alltså genom att denna fjäderstålsbiten böjs vid krängning. Kallas någonting med Z eftersom lösningen ser ut som ett Z sett uppifrån

Jag har inte sett tidigare, vilka gatbilar och tävlingsbilar har haft sådan lösning innan ?

EDIT, ojoj, nu kom jag i vanlig ordningen rejält off-topic...

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Jag har inte sett tidigare, vilka gatbilar och tävlingsbilar har haft sådan lösning innan ?

EDIT, ojoj, nu kom jag i vanlig ordningen rejält off-topic...


om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Alfa Romeo åkte med den lösningen länge (det här är inte riktigt mitt område )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Här är en video från Rydells tester på Anderstorp.
http://koenigsegg.com/video/rydell.mov

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag tycker rejsa.nu skulle få ett testtillfälle. Gärna på Ringen men annan racerbana kan väl kanske duga det med...









_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:
Jag tycker rejsa.nu skulle få ett testtillfälle. Gärna på Ringen men annan racerbana kan väl kanske duga det med...


Vem skall vara pilot då?

Fast vi har folk som smyger här i bakgrunden som har kört den, det är jag säker på ( Magnus)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Lotusklubben besökte "fabriken" i somras. Tydligen är någon i klubben polare med Mr K himself. Kunde tyvärr inte komma, men det hade varit helt otroligt och väldigt unikt, då de normalt inte släpper in "vanligt folk" i fabriken .

Tycker rejsa.nu borde anordna en studieresa! Vi skickar ett mail till Koenigsegg!

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Fast vi har folk som smyger här i bakgrunden som har kört den, det är jag säker på ( Magnus)



Vem? Veeeeeeeem?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Magnus Thomé skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:

Fast vi har folk som smyger här i bakgrunden som har kört den, det är jag säker på ( Magnus)



Vem? Veeeeeeeem?


Magnus J menar nog Johan. Själv har man fått torrköra lite granna under en privat rundtur. thumbs up

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:



ROTLMAo Den hade jag inte sett innan

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Elise skrev:
Tycker rejsa.nu borde anordna en studieresa! Vi skickar ett mail till Koenigsegg!

Mvh


Det enklaste är nog att använda de kontakter som finns, men det är svårt att komma till och det är svårt att sätta ett datum långt fram i tiden..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 85



För allmänheten är det oftast så att det första dom frågar är hur fort den går, det är bara vi andra som insett att det är roligast när det svänger som inte frågar det.
"handling" i bilen är väldigt bra, men kan blir bättre efter lite justering.
För dom flesta spekulanterna är det en racebil för gatan.

Det svårast med bilen, det lilla jag kört den e kraften, den är brutal .
Jag kan väl erkänna att jag har varit ganska nervös dom gången jag kört den, med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom och hur mycket den kostar, så man gör gärna inga misstag.

_________________
Optimerar bilar i Halmstad
JMB optimering www.jmbo.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Magnus J skrev:
För allmänheten är det oftast så att det första dom frågar är hur fort den går, det är bara vi andra som insett att det är roligast när det svänger som inte frågar det.
"handling" i bilen är väldigt bra, men kan blir bättre efter lite justering.
För dom flesta spekulanterna är det en racebil för gatan.

Det svårast med bilen, det lilla jag kört den e kraften, den är brutal .
Jag kan väl erkänna att jag har varit ganska nervös dom gången jag kört den, med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom och hur mycket den kostar, så man gör gärna inga misstag.


Jobbar du på Koenigsegg??

Mvh
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus J skrev:
Det svårast med bilen, det lilla jag kört den e kraften, den är brutal


Som en 1602 ungefär, eller?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 85



Johan: Nja, kanske inte riktigt som en 1602 med turbo, men nästan
mer som en 318r...

Elise: Ja, jag jobbar på Koenigsegg.

_________________
Optimerar bilar i Halmstad
JMB optimering www.jmbo.se
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Magnus J skrev:

Elise: Ja, jag jobbar på Koenigsegg.


Trevligt!

Hur många bilar har t o m idag levererats till kunder?

Mvh
Citera
Magnus Jaasund
Ängelholm, Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 85



Vi har hittills producerat 3 färdiga seriebilar och håller på att slutställa fjärde, den första har vi behållt för slutliga certifieringar och utveckling/tester.

en bild jag är ganska nöjd över:

_________________
Optimerar bilar i Halmstad
JMB optimering www.jmbo.se
Citera
Bilder o videos
Koenigsegg (splittad tråd)
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (7217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande