| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köra bil utan värmeapparat
|
5820 besök totalt |
|
Har någon erfarenhet / åsikter om att köra en bil utan värmeapparat? Har en del lösa tankar i mitt huvud angående mitt E30-projektet. Avsikt att trimma det genom att lätta den så mycket som möjligt inom vissa ekonomiska gränser, och har kommit över en uppvärmd framruta som jag funderar på att köpa. Kan detta avlägsna kondens / fukt NOK att bilen kan användas för att köra på vanlig väg? Bilen kommer att användas som banebil, men den kommer också att anvendas ibland på vanlig väg. Hur mycket väger värmeregister med tillbehör? Edit; det er en E30...
_________________ Raymond Andersen |
||||
|
Re: Köra bil utan värmeapparat
Du får ju inte bort imma på sidorutor för att du har uppvärmd bakruta. På tidiga sjuttiotalsbilar väger kanske fläkt, värmekran, värmepaket 4-5kg. På lite nyare bilar med ac etc kan värmepaketen med reglage etc väga kanske 20kg _________________ Roland Johansson |
||||
|
Ska du köra bilen på allmän väg och alltså genom SBP så måste du ha defroster i bilen. Vet inte om uppvärmd framruta räcker för att passera genom nålsögat. I min rejsbil har jag ingen fläkt eller värmepaket, så jag köpte en 12V värmefläkt på Jula och monterade på instr.panelen. Ser ut som skit, men är godkänt hos SBP. Den hjälper tillräckligt för att bli av med imma under körning på isen i vinter i alla fall. Den kommer inte sitta där när det blir körning till sommaren, möjligtvis om det är en regnig tävling.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
På min E30 plockade jag bort värmeelementet ur värmepaketet & hade bara kvar
fläktdelen. Dessutom kapade jag ner & minskade storleken på värmepaketet så att det endast fanns defroster & 2 utblås för kallluft till föraren. Det vägde mellan 2-3 kg istället för runt 5kg som orginal gör. Det finns en hel del om lättning av E30 i min 318is tråd. Den vägde förra året med en M20B25 ca 970kg ink förare & full tank dock utan bur. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Allt är väl en fråga om var och hur den används. Ska du enbart köra på bana tex så funkar det utan värmefläkt. Vid regn finns det bra medel mot imma man kan ha på rutan, eller så stoppar du dit en enkel 12V fläkt från Biltema eller Jula. Jag körde min Alfa på isen i vinter och körde bara elfläkten korta stunder. Funkade fint utan imma på rutorna.
Ska du använda bilen på vägen(oavsett land) hade jag haft kvar värmepaketet i bilen. Skönt att kunna få lite värme kalla och fuktiga dagar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
http://www.jula.se/keramisk-varmefla
Värmefläkt från Jula. Finns liknande på Biltema också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re: Köra bil utan värmeapparat
Givetvis, det är huvet som blir dumt först
Men oavsett både fram- och bakruta elvärmda så får du inte bort imma från sidorutor. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Kör man bara på sommaren är det inget större problem utan värme. Tidig vår och sen, fuktig, höst så får man lite imma, men det räcker med att ha en friskluftsfläkt för att det ska funka bra.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Själv har jag haft problem med imma i öppen bil en gång, när reglagewiren till värmen hoppat av i kallluftläge (det tog ett tag att hitta den). Numera är det full värme och fläkt när det behövs istället. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
5820 besök totalt |