Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (54563 totalt)
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Davve skrev:
farbeyonddriven skrev:


Dimljusen kan petas bort, i gallret innanför dimljusen finns ett hål där du kan peta in en mejsel och trycka till bara så snäpper de loss framåt, sen är det bara kontakten.
Lock finns att köpa, jag har närt en tanke om att kanske köpa lock och någon slang som man kan leda till bromsskölden så man får lite kylning den vägen.
Det kanske är överkurs? Gissningsvis finns det nog en sån lösning här på rejsa någonstans.

5% skillnad i rullomkrets gäller väl bara nyare helbilsgodkända bilar?
Det är väl sällan SBP tjurar om man går ner i rullomkrets?

Men menar du att det skulle ta i tror du?
Tack för dimljusborttagningsinstruktion!
Det är möjligt att 5% rullomkrets bara gäller helbilsgodkända bilar, jag vet faktisk inte. Själv föredrar jag i närheten av original för så rätt hastighetsvisning som möjligt. Fast detta kan man ju kolla med GPS förstås om man har en.
Jag har inte slagit i med min bil än, men det är rätt tajt mellan mark och styrsnäcka som är den del som ligger närmast backen redan nu. Med 195/50 blir det klart närmare. Lite svårt att krypa under och ta mått när bilen står på marken, men jag ske se om jag kan mäta.
Camber-brickorna är btw 1.8mm tjocka. Typ standardbrickor som kommer från järnhandlare.


Ja dimljusen är onödiga, ska kolla på en smidig lösning till bromskylning den vägen, återkommer om det.
Min bil är ju inte så snabb att jag behöver hastighetsvisning, hehe.
Vill jag se det så har jag ju både GPS och Laptimer i min iPhone thumbs up
Det vore ju surt om man tog i när man har smällt ihop grejerna... fast med lite kvalificerad huvudräkning borde det vara lite till godo... jag måste också mäta det där.
18.mm... då prövar jag med två brickor!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
farbeyonddriven skrev:
Johan Sjöström skrev:
om jag inte minns fel får du av dimljusen med en skruvmejsel i ena kanten, lock köper du på BMW.


Har inte du koll på det där med kylningen av bromsar Johan?


Jo jag har väl lite koll på det, men jag har ju M-front och där finns redan klara uttag som man utgår ifrån. Jag tror inte ni har det va?

Det som gäller är iallafall att investera i en flexibel slang som leder kall luft in mot centrum av skivan.
HUR man löser detta spelar ingen större roll, det finns budgetlösningar där man svetsar fast en bit avgasrör på bromskölden och leder dit en slang eller lyxlösningen från kardanaxel här på rejsa (säljs via Millway numera) som är en ersättingsprodukt för bromsskölden med färdiga uttag för slang osv..

Det är noga att dra slangen så den löper fritt och inte tar i hjulen vid tex fullt rattutslag, i mitt fall har jag monterat begränsingar för styrutslaget och det är väl ok på en banbil men ärligt talat rätt drygt när man skall fickparkera utanför dagis

En budgetlösning är att ge fan i att bromsa och bara gasa


Tack för tipsen! Med tanke på mitt kraftpaket så känns budgetlösningen som den bästa idén!
Jag ska ta på mig uppfinnarmössan och kika på en lösning där, återkommer om det.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Davve skrev:

original (med som jämförelse)
205/60-15 Rullomkrets 196.97cm Höjd 62.73cm.

Alt. 1
205/55-15 Rullomkrets 190.53cm Höjd/diameter 60.68cm (klarar 5% från original).

Alt.2
205/50-15 Rullomkrets 184.09cm Höjd/dia. 58.63cm.

Alt.3
195/55-15 Rullomkrets 187.08cm Höjd/dia. 59.58 (klarar inte 5% med någon futtig tiondels cm.)


Jag har nu mätt på bilen med hjälp av en 120mm bred planka och det är precis den inte går in under motorbalken som är lägsta punkten (inte styrväxeln som jag skrev innan). Det är alltså strax över 11cm markfrigång med 185/65-15 vinterhjul som är på nu.
Har räknat på 195/50-15. Rullomkrets 180.95cm och höjd/diameter 57.63cm.
Dubbdäck 185/65-15, rullomkrets 195.24cm och höjd/dia. 62.17cm.
Bilen blir alltså ca 2.3cm lägre med en markfrigång på knappt 9cm. Nu när jag räknat ser man ju att det skiljer bara en halv cm i höjd undertill mot 205/50-15 som många åker på med E36. Det är nog ingen fara alls m.a.o.
Skitbra, 195/50 ligger bättre i pris och blir nog vad jag kommer att köpa den dagen jag handlar R-däck.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Davve skrev:
Davve skrev:

original (med som jämförelse)
205/60-15 Rullomkrets 196.97cm Höjd 62.73cm.

Alt. 1
205/55-15 Rullomkrets 190.53cm Höjd/diameter 60.68cm (klarar 5% från original).

Alt.2
205/50-15 Rullomkrets 184.09cm Höjd/dia. 58.63cm.

Alt.3
195/55-15 Rullomkrets 187.08cm Höjd/dia. 59.58 (klarar inte 5% med någon futtig tiondels cm.)


Jag har nu mätt på bilen med hjälp av en 120mm bred planka och det är precis den inte går in under motorbalken som är lägsta punkten (inte styrväxeln som jag skrev innan). Det är alltså strax över 11cm markfrigång med 185/65-15 vinterhjul som är på nu.
Har räknat på 195/50-15. Rullomkrets 180.95cm och höjd/diameter 57.63cm.
Dubbdäck 185/65-15, rullomkrets 195.24cm och höjd/dia. 62.17cm.
Bilen blir alltså ca 2.3cm lägre med en markfrigång på knappt 9cm. Nu när jag räknat ser man ju att det skiljer bara en halv cm i höjd undertill mot 205/50-15 som många åker på med E36. Det är nog ingen fara alls m.a.o.
Skitbra, 195/50 ligger bättre i pris och blir nog vad jag kommer att köpa den dagen jag handlar R-däck.


Bilen är ändå såpass tung att jag hade satsat på 205 men nu är ju priset en faktor med & det skiljer ju lite.
Nedan lite priser från ralhpsdäck.

195/50-15 908:- /st 4st 3632:-
205/50-15 1279:-/st 4st 5116:-

skillnaden är 1484:-

Men jag tror 205 håller bättre på din bil

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Angående lägsta punkten så tänk på att OM du skall ha ett crossbrace blir den lägsta punkten då den ligger lågt. Bara en tanke, jag har filat en hel del ofrivilligt på mitt crossbrace..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Johan Sjöström skrev:
Angående lägsta punkten så tänk på att OM du skall ha ett crossbrace blir den lägsta punkten då den ligger lågt. Bara en tanke, jag har filat en hel del ofrivilligt på mitt crossbrace..


Dagens sanning Dom blir 2-3 cm lägre med den på

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



lillebror skrev:
Johan Sjöström skrev:
Angående lägsta punkten så tänk på att OM du skall ha ett crossbrace blir den lägsta punkten då den ligger lågt. Bara en tanke, jag har filat en hel del ofrivilligt på mitt crossbrace..


Dagens sanning Dom blir 2-3 cm lägre med den på
Ajdå, ett sådant ingår ju i planen.
Men hade inte du Johan 205/50-15 och crossbrace? Fast du har ju skrapat också.

Hmm. Det är väl bara att bita i det sura och överge tanken på 195/50-15 för min del.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Davve skrev:
lillebror skrev:
Johan Sjöström skrev:
Angående lägsta punkten så tänk på att OM du skall ha ett crossbrace blir den lägsta punkten då den ligger lågt. Bara en tanke, jag har filat en hel del ofrivilligt på mitt crossbrace..


Dagens sanning Dom blir 2-3 cm lägre med den på
Ajdå, ett sådant ingår ju i planen.
Men hade inte du Johan 205/50-15 och crossbrace? Fast du har ju skrapat också.

Hmm. Det är väl bara att bita i det sura och överge tanken på 195/50-15 för min del.


Äh, har du monterat det en gång så byter du brace på mindre än 10 min. Hellre skrapa lite på den än att pajja tråget

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Du har nog alldeles rätt Michael men det borde väl gå rätt bra viktmässigt med tanke på de hästar vi saknar jämfört med Johan?
Jag vet inte vad 323ti väger men tjänstevikten på min är 1240kg original.

Enligt Davids beräkningar är det ju 6-7 cm kvar innan det tar i med x-brace monterat... halli hallå det är ju massor! tyskstukat har man ju åkt förr! Skämt åsido är det som sagt bättre att ha det på och spara tråget. Gnistror är ju fräsigt.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har ju kört med 195:or oxå och det gick, jag bor vid en extremt ojämn grusväg, på bana och fina gatan lär du aldrig få problem och som det sägs, låt bracet få jobba lite det skyddar sumpen fett!


En bild på hur bettan såg ut med 195:or på en 7" bred fälg, man kan köra med den dimensionen men det är fan inte rätt


http://www.garaget.org/?car=105906&amp;image=1189642


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jag har ju kört med 195:or oxå och det gick, jag bor vid en extremt ojämn grusväg, på bana och fina gatan lär du aldrig få problem och som det sägs, låt bracet få jobba lite det skyddar sumpen fett!


En bild på hur bettan såg ut med 195:or på en 7" bred fälg, man kan köra med den dimensionen men det är fan inte rätt


http://www.garaget.org/?car=105906&amp;image=1189642



Det ser ju gott ut på gränsen! thumbs up
Jag tror det ska funka finfint, mina fälgar är bara 6,5 x 15 så det passar liiite bättre

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Angående bromskylning alá budget hittade jag en bra bild i BTG:s tråd om 328:an

https://rejsa.nu/im/_garaget/57_2010-03-17-dsc00210_2.jpg

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Angående bromskylning alá budget hittade jag en bra bild i BTG:s tråd om 328:an

https://rejsa.nu/im/_garaget/57_2010-03-17-dsc00210_2.jpg


Ja det där ser ut som en spännande lösning!
Jag får fila lite på den idén i helgen

Hur går det med motorbytet, är helgen bokad?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



HUr det går får vi se, nästa helg ser det ut att bli och säkerligen en del för att på kvällen runda av med en

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
HUr det går får vi se, nästa helg ser det ut att bli och säkerligen en del för att på kvällen runda av med en


Jag önskar dig lycka till, det kommer bli grymt när det är klart!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul med lite info om ditt nya vrålåk thumbs up Får hoppas på en gemensam slalomövning under
säsong -10. Själv ligger jag lågt med nya räserbilar. Dieseldoris får duga.
Visst ingick avancerad förarutbildning i bilen jag köpte ??

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Marcus S skrev:
Kul med lite info om ditt nya vrålåk thumbs up Får hoppas på en gemensam slalomövning under
säsong -10. Själv ligger jag lågt med nya räserbilar. Dieseldoris får duga.
Visst ingick avancerad förarutbildning i bilen jag köpte ??

MS//


Jaja det löser vi!
Dieseldoris går inte av för hackor, jag har lagt några varv på Nordslingan med nästan exakt din spec. Och haft extremt kul!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Har funderat lite på det där med vikten och konfererat med en god vän om saken.
Det finns ju alla möjliga delar i plast, glasfiber, kolfiber till bilmodellen men baklucka till compacten har jag inte sett, den väger ju både mycket och högt upp i originalutförande.
Finns inte det att få tag i?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jodå den finns på ACM, MEN du kan lätta så himla mycket där bak så du lär inte behöva byta luckan, dessutom är 316/318 relativt välbalaserad redan från start då motorn saknar ett par burkar
Jag hade åtminstone fokuserat på annat till att börja med.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
jodå den finns på ACM, MEN du kan lätta så himla mycket där bak så du lär inte behöva byta luckan, dessutom är 316/318 relativt välbalaserad redan från start då motorn saknar ett par burkar
Jag hade åtminstone fokuserat på annat till att börja med.



Tack Johan!
Vad mycket det här forumet sparar åt mig!
Nu hoppas jag bara tiden finns den närmsta tiden så man kan komma igång ordentligt med bilen.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
I går kväll begav jag mig till drömgaraget där jag så snällt får pilla med Compacten, tack!

Skulle bara åtgärda lysande airbag lampa och abs lampa och det gick som smort!


När tid ändå fanns monterade jag bort den hiskeliga bakvingen med bromsljus som någon tidigare ägare satt dit med inte mindre än tre genomgående hål på varje sida av luckan, hmpf!



Nu är det mycket rejsigare med svart eltejp över hålen
Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, taget med mobilkamera.

Påbörjade även bortmontering av bagagerumsinredningen.
Nu ska pärlan besiktigas vilken dag somhelst så att man kan riva ur det mesta sen thumbs up

OT vill jag bara tillägga en sak.
Jag körde den nya 5 serien till garaget och det är en grym bil på alla sätt... men lika kul som det var att köra hem i Compacten det var det inte!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (54563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande