Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i Compact -94 *Slalombilen* | << 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 4 besök senaste veckan (54563 totalt) |
Ja dimljusen är onödiga, ska kolla på en smidig lösning till bromskylning den vägen, återkommer om det. Min bil är ju inte så snabb att jag behöver hastighetsvisning, hehe. Vill jag se det så har jag ju både GPS och Laptimer i min iPhone Det vore ju surt om man tog i när man har smällt ihop grejerna... fast med lite kvalificerad huvudräkning borde det vara lite till godo... jag måste också mäta det där. 18.mm... då prövar jag med två brickor! |
||||||
Tack för tipsen! Med tanke på mitt kraftpaket så känns budgetlösningen som den bästa idén! Jag ska ta på mig uppfinnarmössan och kika på en lösning där, återkommer om det. |
||||||
Jag har nu mätt på bilen med hjälp av en 120mm bred planka och det är precis den inte går in under motorbalken som är lägsta punkten (inte styrväxeln som jag skrev innan). Det är alltså strax över 11cm markfrigång med 185/65-15 vinterhjul som är på nu. Har räknat på 195/50-15. Rullomkrets 180.95cm och höjd/diameter 57.63cm. Dubbdäck 185/65-15, rullomkrets 195.24cm och höjd/dia. 62.17cm. Bilen blir alltså ca 2.3cm lägre med en markfrigång på knappt 9cm. Nu när jag räknat ser man ju att det skiljer bara en halv cm i höjd undertill mot 205/50-15 som många åker på med E36. Det är nog ingen fara alls m.a.o. Skitbra, 195/50 ligger bättre i pris och blir nog vad jag kommer att köpa den dagen jag handlar R-däck. |
||||||
Bilen är ändå såpass tung att jag hade satsat på 205 men nu är ju priset en faktor med & det skiljer ju lite. Nedan lite priser från ralhpsdäck. 195/50-15 908:- /st 4st 3632:- 205/50-15 1279:-/st 4st 5116:- skillnaden är 1484:- Men jag tror 205 håller bättre på din bil _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Angående lägsta punkten så tänk på att OM du skall ha ett crossbrace blir den lägsta punkten då den ligger lågt. Bara en tanke, jag har filat en hel del ofrivilligt på mitt crossbrace..
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Dagens sanning Dom blir 2-3 cm lägre med den på _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||||
Men hade inte du Johan 205/50-15 och crossbrace? Fast du har ju skrapat också. Hmm. Det är väl bara att bita i det sura och överge tanken på 195/50-15 för min del. |
||||||
Äh, har du monterat det en gång så byter du brace på mindre än 10 min. Hellre skrapa lite på den än att pajja tråget _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||||
Du har nog alldeles rätt Michael men det borde väl gå rätt bra viktmässigt med tanke på de hästar vi saknar jämfört med Johan?
Jag vet inte vad 323ti väger men tjänstevikten på min är 1240kg original. Enligt Davids beräkningar är det ju 6-7 cm kvar innan det tar i med x-brace monterat... halli hallå det är ju massor! tyskstukat har man ju åkt förr! Skämt åsido är det som sagt bättre att ha det på och spara tråget. Gnistror är ju fräsigt. |
||||||
Jag har ju kört med 195:or oxå och det gick, jag bor vid en extremt ojämn grusväg, på bana och fina gatan lär du aldrig få problem och som det sägs, låt bracet få jobba lite det skyddar sumpen fett!
En bild på hur bettan såg ut med 195:or på en 7" bred fälg, man kan köra med den dimensionen men det är fan inte rätt http://www.garaget.org/?car=105906&a _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det ser ju gott ut på gränsen! Jag tror det ska funka finfint, mina fälgar är bara 6,5 x 15 så det passar liiite bättre |
||||||
Angående bromskylning alá budget hittade jag en bra bild i BTG:s tråd om 328:an
https://rejsa.nu/im/_garaget/57_2010 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja det där ser ut som en spännande lösning! Jag får fila lite på den idén i helgen Hur går det med motorbytet, är helgen bokad? |
||||||
Jag önskar dig lycka till, det kommer bli grymt när det är klart! |
||||||
Kul med lite info om ditt nya vrålåk Får hoppas på en gemensam slalomövning under
säsong -10. Själv ligger jag lågt med nya räserbilar. Dieseldoris får duga. Visst ingick avancerad förarutbildning i bilen jag köpte ?? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Jaja det löser vi! Dieseldoris går inte av för hackor, jag har lagt några varv på Nordslingan med nästan exakt din spec. Och haft extremt kul! |
||||||
Har funderat lite på det där med vikten och konfererat med en god vän om saken.
Det finns ju alla möjliga delar i plast, glasfiber, kolfiber till bilmodellen men baklucka till compacten har jag inte sett, den väger ju både mycket och högt upp i originalutförande. Finns inte det att få tag i? |
||||||
jodå den finns på ACM, MEN du kan lätta så himla mycket där bak så du lär inte behöva byta luckan, dessutom är 316/318 relativt välbalaserad redan från start då motorn saknar ett par burkar
Jag hade åtminstone fokuserat på annat till att börja med. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Tack Johan! Vad mycket det här forumet sparar åt mig! Nu hoppas jag bara tiden finns den närmsta tiden så man kan komma igång ordentligt med bilen. |
||||||
I går kväll begav jag mig till drömgaraget där jag så snällt får pilla med Compacten, tack!
Skulle bara åtgärda lysande airbag lampa och abs lampa och det gick som smort! När tid ändå fanns monterade jag bort den hiskeliga bakvingen med bromsljus som någon tidigare ägare satt dit med inte mindre än tre genomgående hål på varje sida av luckan, hmpf! Nu är det mycket rejsigare med svart eltejp över hålen Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, taget med mobilkamera. Påbörjade även bortmontering av bagagerumsinredningen. Nu ska pärlan besiktigas vilken dag somhelst så att man kan riva ur det mesta sen OT vill jag bara tillägga en sak. Jag körde den nya 5 serien till garaget och det är en grym bil på alla sätt... men lika kul som det var att köra hem i Compacten det var det inte! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i Compact -94 *Slalombilen* | << 1, 2, 3, ... 14, 15, 16 >> 4 besök senaste veckan (54563 totalt) |