Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
12 besök senaste veckan (54561 totalt)
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Lillebror har en uppsättning med org-krängningshämmare från sin 318Ti över, kostar troligen inget.
På 316 saknas krängare bak, bör ju lite bättre om man inte vill gå på H&R direkt.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
Hej,
Lillebror har en uppsättning med org-krängningshämmare från sin 318Ti över, kostar troligen inget.
På 316 saknas krängare bak, bör ju lite bättre om man inte vill gå på H&R direkt.
Mvh Christer


Vilket snällt tips! Tack!
Jag kollar med honom då.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Ingen orsak, vi måste ju visa att Cpt är fasligt vägsäkra små gynnare!
*Nynnar något enfaldigt om att vi står enade o.s.v*

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hehhehehe fasligt vägsäkra vetetusan inte med lite pulver i spisen iallafall, däremot gillar den och vifta på svansen och den är ju relativt välbalanserad och lätthanterlig.

fasligt underhållande skulle jag kunna gå med på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lillebror
Borås, Hedvigsborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Vägsäker.. Hmm en (enligt mig) finfin framvagn och en bakvagn från e30 - say no more
Som johan säger - dom är underhållande iaf

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Kan bara instämma!

Underhållningsvärdet får thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



lillebror skrev:
Vägsäker.. Hmm en (enligt mig) finfin framvagn och en bakvagn från e30 - say no more
Som johan säger - dom är underhållande iaf
Kunde inte sagt det bättre själv. Den känns riktigt säker i framvagnen, men bakändan har en egen vilja ibland. Kul! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Aha, ett litet förtydligande kanske.
Vägsäker=ingen understyrning.
Vilket gör underhållningsvärdet monumentalt!

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Fråga från amatören.

oljetemp känns vettigt att ha.
Smidigaste sättet att fixa det är?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



farbeyonddriven skrev:

oljetemp känns vettigt att ha.
Smidigaste sättet att fixa det är?

Givare monterad i tråget funkar ju alltid om det inte finns något "uttag" på motorn eller vanligt oljefilter där man kan montera adapterringar med uttag. Att montera en givare i tråget kräver förstås att man tar ner tråget så man kan borra och gänga med efterföljande rengöring för att inte få metallskit i motorn. Så det är tyvärr inte helt smidigt.

Någon annan som vet om det finns färdiga uttag, och gängan på dessa i så fall. Är det ungefär lika på M43B16 och M42B18?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag vet men får återkomma ikväll folks!


EDIT: eller sök i min tråd

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Tråget på M42/M44 är ju tvådelat så det är faktiskt en ganska enkel operation att plocka ner tråget och borra/gänga för en tempgivare.

Tömma oljan osv måste du såklart göra ändå.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Detta mektips är skrivet för 323ti så jag vet inte om det funkar för er. Att jag skrev det för folk som även skulle montera M3:ans instrument kan man såklart bortse ifrån.


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
Detta mektips är skrivet för 323ti så jag vet inte om det funkar för er. Att jag skrev det för folk som även skulle montera M3:ans instrument kan man såklart bortse ifrån.


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf
thumbs up

Det ska väl bara vara att kolla om det är samma oljefilterhus på M52, M43 och M42 på www.realoem.com för att se om tipset är användbart. Men just nu säger jag också att det får bli senare, har stannat kvar på jobbet och fixat på mina nya 325-bromsok och vill bara hem och

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:
Detta mektips är skrivet för 323ti så jag vet inte om det funkar för er. Att jag skrev det för folk som även skulle montera M3:ans instrument kan man såklart bortse ifrån.


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf
thumbs up

Det ska väl bara vara att kolla om det är samma oljefilterhus på M52, M43 och M42 på www.realoem.com för att se om tipset är användbart. Men just nu säger jag också att det får bli senare, har stannat kvar på jobbet och fixat på mina nya 325-bromsok och vill bara hem och


Tack Johan för tipset!
Instämmer här... det får vänta lite... först kommer körbarheten

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:
Detta mektips är skrivet för 323ti så jag vet inte om det funkar för er. Att jag skrev det för folk som även skulle montera M3:ans instrument kan man såklart bortse ifrån.


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf
thumbs up

Det ska väl bara vara att kolla om det är samma oljefilterhus på M52, M43 och M42 på www.realoem.com för att se om tipset är användbart. Men just nu säger jag också att det får bli senare, har stannat kvar på jobbet och fixat på mina nya 325-bromsok och vill bara hem och


Jag har kollat upp detta på realoem och det är tyvärr olika hus på M52 mot M42 och M43 (som har samma).
Dock går det möjligen att få dit en adapter med extra uttag där oljetryckskontakten sitter, på baksidan av oljefilterhuset. Jag skriver möjligen för den sitter som sagt på baksidan in mot motorn och det ser inte ut att finnas hur gott om plats som helst.
Gängan till oljetryckskontakten är M12x1.5 ifall någon blir sugen på att skaffa en adapter. Har själv en adapter liggandes (och oljetrycksmätare liggandes) så jag kommer någon gång prova om det får plats.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Davve skrev:
Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:
Detta mektips är skrivet för 323ti så jag vet inte om det funkar för er. Att jag skrev det för folk som även skulle montera M3:ans instrument kan man såklart bortse ifrån.


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf
thumbs up

Det ska väl bara vara att kolla om det är samma oljefilterhus på M52, M43 och M42 på www.realoem.com för att se om tipset är användbart. Men just nu säger jag också att det får bli senare, har stannat kvar på jobbet och fixat på mina nya 325-bromsok och vill bara hem och


Jag har kollat upp detta på realoem och det är tyvärr olika hus på M52 mot M42 och M43 (som har samma).
Dock går det möjligen att få dit en adapter med extra uttag där oljetryckskontakten sitter, på baksidan av oljefilterhuset. Jag skriver möjligen för den sitter som sagt på baksidan in mot motorn och det ser inte ut att finnas hur gott om plats som helst.
Gängan till oljetryckskontakten är M12x1.5 ifall någon blir sugen på att skaffa en adapter. Har själv en adapter liggandes (och oljetrycksmätare liggandes) så jag kommer någon gång prova om det får plats.


Tack för att du kollade detta David.
På ena eller andra sättet vill man ha koll på oljetemp, men det får vänta ett litet tag.
Just nu hänger min bil på lyften och väntar på en hel del jobb i påskhelgen och nästkommande vecka.

Uppdatering kommer vartefter saker händer


Jag har bara förberett lite

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Tjena Anders,
Kul att du skaffat dej en lekbil. Compact är ju helrätt! thumbs up

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Jahapp nu börjar det rätta till sig
Påskhelgen flöt på som planerat med diverse kalas varvat med

Planen var:
GTC Cupline stötdämpare och fjädrar
Brickorna mellan fjäderben och spindel.
M3 3.0 bärarmsbussningar
X-Brace
318ti Krängningshämmare.
Rensa ur allt i och under bagaget vad gäller isolering, kablar, mattor, reservhjulshållare etc.

Det flöt på rätt fint med mina mått mätt, är man bilhandlare till vardags har man inte smedhänder
Med lite hjälp från Johan och sambo så blev det kanon!

X-Brace och bussningar på plats!


Klart fram med brickorna på! Tack David för tipset om ebay.de


Klart bak plus krängaren. Tack snälla Peter & Christer Lundman för gåva och tips, vilken skillnad!


Hyfsad camber, nu ska bara riktiga däck och fälgar på!


Besiktigade bilen idag utan problem, besiktningsgubben skrattade när han såg hjulvinklarna thumbs up

Nu så är det bara att jobba vidare med lättning etc... bilen svänger fint i alla fall.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lillebror
Borås, Hedvigsborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Se där ja! thumbs up

Kul att du fick användning av den! Skulle ju mött sitt öde i spobingen annars

Blev riktigt sköna vinklar på den. Glöm inte M3ans topplagringar fram nån gång i framtiden med!

Var riktigt trevligt att tjöta lite! Måste bli mer sådant på träffar framöver, för som vi sa så är rejsa ett fantastiskt forum på det sättet - det är i stort sett bara skönt folk här thumbs up thumbs up

Grattis till bes, är alltid skönt att slippa det på ett år

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
lillebror skrev:
Se där ja! thumbs up

Kul att du fick användning av den! Skulle ju mött sitt öde i spobingen annars

Blev riktigt sköna vinklar på den. Glöm inte M3ans topplagringar fram nån gång i framtiden med!

Var riktigt trevligt att tjöta lite! Måste bli mer sådant på träffar framöver, för som vi sa så är rejsa ett fantastiskt forum på det sättet - det är i stort sett bara skönt folk här thumbs up thumbs up

Grattis till bes, är alltid skönt att slippa det på ett år


Ja besiktning är ett otyg! Nästa år blir det reg.bes utan baksäte men skönt att kunna skjuta upp det ett år
Måste man ha skiljevägg mot bagaget eller kan man åka helt öppet där?

Skitkul att prata lite, det får vi göra om. Man hittar alltid nåt att ta till sig eller dela med sig av.
Ni kommer väl till Mantorp 8:e maj?
Rejsa regerar!

Krängaren bak gjorde stor skillnad! thumbs up
M3ans topplagringar ska på men jag blir inte klok på om det är från 3.0 eller 3.2 som man kan ha nytta av genom att byta sida på oxå?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
12 besök senaste veckan (54561 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande