Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI 1983
1 besök senaste veckan (4615 totalt)
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Liten spec från förra ägaren:

renoverat audi 2L(3A)block
portad planad topp med hådare ventilfjädrar och vassare kam (catcams artnr 7640245)
stälbart kamdrev +-10* från dli teknik
btr från en audi 100 turbo
extraktor grenrör från simons+2"avgas med 2 ljuddämpare
hårdare motorfästen
org oljekyl
lättat sväghjul, hårdare tryckplatta m. Org lamell
portat insug med gasspjäll från passat 16v, alu ventilkåpa från AGG motorn
org gti 5vxl låda

bromsservo från golf mk2
huvudbromscylinder från audi 100 turbo-87
skivor fram från golf g60(280mm)
skivor bak från golf mk2 gti+belägg
golf mk4 aluok bak
audi 100 turbo-87 ok fram + belägg
bromsreduceringsventiler till bakbromsarna från scirocco 16v
org k-hämmare fram 15mm bak 22mm från scirocco 16v
plastbussningar runtom
weitec hicon gtn coilovers
1,5*cambershims till bakaxeln blir 2,5 totalt

wiecher sport fullbur(skruvbur)
1 sparco sprint 5 stol
omp mockaratt
momopedaler och omp knopp
mattig grill och kamei ögonlock
scirocco gtx kitt på utsidan
15X6" plåtfälgar m. r888 195/50-15

Bilen har bara hunnit in i garaget så jag har tagit en snabbtitt vad som behövs för att jag skall vara nöjd för tillfället:

1. Förarstolen skall flyttas fram.
2. Ny olja/filter/bromsvätska.
3. Köpa o montera 4 eller 6 punktsbälte.
4. Dra om lite slangar o fästa några detaljer i motorutrymmet.
5. Montera brandsläckare.
6. Lämpliga bromsbelägg.
7. Dra om lite el.


Bilen är tänkt att gå på Ringen i sommar och får ersätta en Mini cooper S som jag är lite rädd om.
Meningen är att få Sciroccon att gå iallafall så att jag kan vara nöjd. Bilen delas med en arbetskamrat som är belgare, kan bli intressant . Nä det kommer nog att gå kalasbra.



Bilen i Garaget



_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Första problemet vi stötte på var att förarstolen satt för långt bak . Nu har jag tagit bort glidskenorna och stolsfästena och funderar på hur jag skall göra.

Jag måste placera stolen så att den hamnar över den tvärsgående balken som främre stolsfästet sitter i.

Kommer stolen för högt då eller blir det någorlunda rätt höjd ändå?

Kanske jag rentav kan använda originalfästen?


_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Skoj med en Scirocco till!

En rolig sak är att min gamla Scirocco Mk2 hade Regnr: LLC 065
Snacka om syskonbil...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Se där . var ju kul. Denna bilen finns faktiskt sen tidigare här på rejsa. nu skall jag försöka få den i ordning så det kan bli några varv. Första trackday på nordslingan är inbokad: 12 april

Dessutom så hade vi 14 grader idag så våren är definitivt här thumbs up

Finns inte så mycket bilder än men det kommer



_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Nu har det hänt lite

Fortsatte med stolsinfästningen och fäste tvärgående plattjärn på originalfästet; Stolen kom alldeles för högt . Rev ur och kapade bort den tvärgående balken istället. Efter det så skruvade jag fast två fyrkantsprofiler som fick förlänga de befinintliga fästena. Nu sitter man lagom nära allt .


_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Drog en repa till Sandtler och handlade lite nytt oxå

2 st 3" 4-punkts bälten med 6-punktstillbehör, fördelen med dessa är att ma kan välja om man skall köra med 4-p eller 6-p. En Sparco Sprint 5 åkte också med thumbs up




Sen så blev det en sväng till ringen idag . Regn en del på vägen dit, stannade vid Wille West o provianterade samt körde en åkarbrasa(det blir lite kallt i bilen vid +10 grader när man inte har nåt värmepaket)



Mötte upp bilens delägare utanför Grüne Hölle.

Jag körde två varv i blötan, långsammaste varven hittils, men i ny bil och regn så har jag överseende med det

Efter en snabb lunch så hade banan torkat upp och vi fick några varv var med torrt spår, det var en del avåkningar och en avåkning som resulterade i att banan stängdes medförde beslutet om hemresa Jag passade på att köpa ny hjälm på UVEX testcenter oxå thumbs up

Summa sumarum så kan jag bara tacka säljaren för en vettigt byggd bil med bra balans, känns som att den kommer att trivas här nere. Jag är iallafall glad som ett litet barn nu när jag har möjligheten att köra en härligt rivig bil på ringen...när jag vill

Nu skall lite grejjer fixas innan trackday en 12:e April

Passagerarstolen skall dras direkt i golvet, sitter nu i originalfäste.
oljefilterhållaren läcker olja, skall fixas.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Gött att se , jag vill med köra där :-)

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Har Alingsåsarns bil flyttat till moderlandet.
Kul att nån fortsätter med den bilen, såg ju riktigt fin ut. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Ett tag sen som jag skrev här, bilen kördes en del i somras på ringen med bra flyt.

Sen så kördes en sista trackday i Belgien och motorn rasade!!

Jag var inte med själv så jag kan bara hinta om vad som hänt..

En kylarslang brast och hela kupen fylldes med vattenånga!! Bilen slogs av nästan omedelbart utan att tjyvstanna. Slangen är en u historia 18cm lång 1,6cm i diameter och ligger ovanför vxllådan. ser ut som att vag inte har den i sitt sortiment längre??

Vi har olja i vattnet, och det rök bra ur avgasröret efteråt.

Misstänker att det är topplockspackningen som stuckit och hoppas att resten är helt. Motorn skall tas isär och kollas. i Vinter.

Abret är att jag bor i här i Sverige numer och bilen står hos delägare 2 i Belgien så vi får se hur mycket tid vi har.

Frågorna är nu;

1 Det finns mojligtvis inte någon som har en färdig vag topp till salu. Blocket är ett 3A block och toppen en JJ. Jag kan inte sådär jättemycket om vag motorerna så jag vet inte riktigt vad som passar och inte??

2. hur knepigt är det med montering/omregning om jag sätter i en 1,8T istället?

3. Förlaget annars är att ta isär och om det "bara" är packningen som gått så är det att montera en passat 2E metallpackning...


Skall försöka uppdatera vartefter men till nästa så kommer det att dröja ett tag.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Tuben skrev:
Ett tag sen som jag skrev här, bilen kördes en del i somras på ringen med bra flyt.

Sen så kördes en sista trackday i Belgien och motorn rasade!!

Jag var inte med själv så jag kan bara hinta om vad som hänt..

En kylarslang brast och hela kupen fylldes med vattenånga!! Bilen slogs av nästan omedelbart utan att tjyvstanna. Slangen är en u historia 18cm lång 1,6cm i diameter och ligger ovanför vxllådan. ser ut som att vag inte har den i sitt sortiment längre??

Vi har olja i vattnet, och det rök bra ur avgasröret efteråt.

Misstänker att det är topplockspackningen som stuckit och hoppas att resten är helt. Motorn skall tas isär och kollas. i Vinter.

Abret är att jag bor i här i Sverige numer och bilen står hos delägare 2 i Belgien så vi får se hur mycket tid vi har.

Frågorna är nu;

1 Det finns mojligtvis inte någon som har en färdig vag topp till salu. Blocket är ett 3A block och toppen en JJ. Jag kan inte sådär jättemycket om vag motorerna så jag vet inte riktigt vad som passar och inte??

2. hur knepigt är det med montering/omregning om jag sätter i en 1,8T istället?

3. Förlaget annars är att ta isär och om det "bara" är packningen som gått så är det att montera en passat 2E metallpackning...


Skall försöka uppdatera vartefter men till nästa så kommer det att dröja ett tag.



Pnunkt 2 beror mycket på i vilket land den är reggad, och var den ska vara reggad och nuvarande årsmodell etc. Hur långt är ett snöre

_________________
Roland Johansson
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
Ha ha, jo den är fortfarande reggad i sverige, och frågan är alltså hur krångligt det är att slänga i en 1,8T..... i Belgien och tyskland så blir det svårt att importera något som inte är original...

Vet att du var på god väg men avbröt installationen....

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76


Trådstartare
1983 års modell.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Tuben skrev:
Ha ha, jo den är fortfarande reggad i sverige, och frågan är alltså hur krångligt det är att slänga i en 1,8T..... i Belgien och tyskland så blir det svårt att importera något som inte är original...

Vet att du var på god väg men avbröt installationen....



Det är väl svårt att importera bilar till de flesta länder utom Norge om de är trimmade

om du skaffar komplett motor så är det i princip bara att åka in på en bilprovning och göra regbes och godkänd.

Det är ju definitivt görbart i Tyskland, men vad för papper etc du behöver vet jag inte.

_________________
Roland Johansson
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Nu fick jag se Sciroccon - kul!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

i96danma skrev:
Nu fick jag se Sciroccon - kul!


(upp med) Foto or it didn't happen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI 1983
1 besök senaste veckan (4615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande