Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MINI Cup | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (24788 totalt) |
Temporära sinnesförvirringar kan hända alla, men snart ska det väl bli ordning och reda på dig igen? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Haha, jo, det kommer hamna BMW i garaget igen när finanserna tillåter. Fast sinnesförvirringen ska nog sparas till pension eller nåt _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Vilken suverän idé!!!
Hoppas det slår väl ut så man kan prova att tävla med sin BMW nästa år. om man ska vara med i en sådan här cup, är tanken att man måste vara med samtliga race? Eller kan man som jag tänker mig mitt gatbilsåkande vara med på en del träffar bara? |
||||
David,
Tack! Vill du vinna totalsegern så bör du vara med på samtliga deltävlingar, men vill du bara köra någon gång då och då så är du givetvis också välkommen. (Givetvis under förutsättningarna att testet vi kör 2010 blir lyckat, och att styrelsen säger ja till en fortsättning). _________________ BMW MC-klubben |
||||
Ett kort svar: Normalt erbjuder vi väldigt mycket bantid för gatbilsförare. Under eftermiddagen brukar flertalet åka hem nöjda och belåtna. Det har ju hänt att vi tom får knuffa ut gatbilsförare för att ha deltagare på banan sista körpassen. Då kan det vara lämpligare att utnyttja eftermiddagen bättre än vad vi gör i dag. ovanstående exkluderar vårträffen på Mantorp, men om Mantorp blir ett tvådagars arrangemang så finns det möjligheter även där. Ett långt svar: Det kan också ifrågasättas om tid verkligen försvinner från gatbilskörningen då "time-attack" är avsedd för gatbilar. Om än för en mindre grupp. Det är just denna mindre grupp vi har problem med i dag. Problemet är både ett resultat utav lyckad förarutveckling, och en önskan att få utveckla sin gatbil. I dag erbjuds enbart alternativet BMW Cup för dessa medlemmar. Något som flertalet inte är intresserade utav då steget från gatbil till BMW Cup-bil, eller steget från gatbilsförare till BMW-cupförare anses som väldigt långt eller osäkert. Ger vi denna mindre grupp ytterligare ett alternativ än bara BMW Cup så borde det också ge fördelar till övriga gatbilsförare. Gatbilskörningen i dag inkluderar nämligen en del beteenden som närmast kan likställas med tävling. om vi räknar bort det växande upplevda behovet utav att göra gatbilen snabbare via lättning och trimning så avser jag avser främst beteendet att tex jaga kompisen runt banan, montera driftbox och smygdiskutera tider. Ett beteende som vi starkt motarbetar, och som definitivt kommer att fortsätta att motarbetas, speciellt med tanke på skärpta krav från försäkringsbolag. Det måste finnas mer utrymme för flertalet gatbilsförare i dag som bara kör för att det är kul, och fler nya gatbilsförare som är intresserade, men i dag kanske inte vågar pga av den utveckling vi har på gatbilssidan. Gatbilarna och förarna blir ju inte långsammare med åren, vilket också innebär att tröskeln för nybörjare även växer varje år. Det ska finnas mer plats för nybörjare. Det ska inte heller krävas tex en E46M3, eller en rensad plåtburk för att vara med och köra i BMWSC. Det ska gå att ha kul med alla BMW-modeller. Jag vet ett flertal fall där nybörjaren blivit avskräckt, och aldrig mer, eller väldigt sällan återkommit. Vad vi pratar om kan också var en tidsfråga med avseende på nuvarande utveckling. När har vi tänkt att agera? Efter en svår olycka är ett faktum, eller innan en svår olycka sker? Hittills har vi varit förskonade, mycket pga vårt säkerhetstänk, men det går att göra mer. Just BMWSC:s försök att agera vad det gäller gatbilskörningen har uppmärksammats positivt utav BMW OF, och även börjat intressera den organisation som är ytterst ansvarig dvs SBF. Vi har en kontinuerlig diskussion med SBF angående detta. Testet med MINI Cup/"time-attack" är ett resultat utav denna diskussion. Gatbilskörning är i dag nämligen en aktivitet som sker utan egentligt stöd utav RA eller likvärdigt. En gråzon. Dessutom kan vi ifrågasätta den tänkta nyrekryteringen till BMW Cup från gatbilssidan. I dag är steget stort från gatbilskörning till BMW Cup, speciellt vad det avser dagens gatbilsförare med helbilsgodkända bilar. Det är bland helbilsgodkända bilar nyrekryteringen kommer att finnas. Det kanske behövs funderas både en och två gånger innan den helbilsgodkända gatbilen byggs om till BMW Cup-bil, och därmed blir olaglig att framföra på allmän väg. Resultatet blir en dyrbar ombyggnad om tävlingsintresset inte var så stort som det ursprungligen troddes vara. Då kan det var bättre att få möjligheten att småsmaka något innan kapsågen startas. Summa summarum. MINI Cup är alltså något större än bara en liten tävling för MINI:sar. Det är inte svaret på allt, men ett litet steg i rätt (?) riktning. Har vi råd med att inte ha tid? _________________ BMW MC-klubben |
||||
klockrent koncept tycker jag! Jag vill också vara med (räcker det inte att jag har ungefär samma vikteffekt ). Steget idag är för stort mellan gatbilskörning och rejsing. Kostanden är ett jättekliv, dessutom måste man "offra" sin bil om man vill ha den godkänd. Så detta är ett riktigt bra kliv framåt. Det är ju lite likt mgcc(mscc) koncept dom har på sina körningar, alltså att kvaltiden är det som avgör placeringen. Sen körs det ju ett race också för skojs skull där placeringen inte har något betydelse. Men i detta fall är ju säkerheten än enklare så bara kval är mycket bra lösning. Jag hoppas det blir en framgång och att konceptet kan sprida sig, iaf för oss andra med inte så extrema bilar. Det är nog svårare att motivera 600 hästars bilar att få köra utan full säkerhet.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Heja dig Måns! En stor eloge till dig för allt arbete du har lagt ner. Om MINI Cup blir lyckat i år kommer säkerligen BMW-förarna få möjlighet till ett motsvarande arrangemang framöver. Jag är glad att få vara en av testpiloterna och lovar att inte köra om dig mer än en gång per deltävling (vilket i o f s kan bli svårt då du mest står i depån )
_________________ Björn Rustare 56 varv på Nordschleife BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift) |
||||
Tack Cédric Förhoppningvis så kommer testet att utmynna i något som samtliga SBF-anslutna klubbar med likartad verksamhet kan utnyttja inom snar framtid. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det hade varit något! Hade man någon gemensam vikt/effekt gräns eller dylikt så skulle man ju kunna sammanfoga olika klubbar med olika bilar men med liknande prestanda. Aja, det ska bli kul att se hur säsongen utvecklas på denna front _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Från vilket forum? Här ska stämmas för förtal. > Eller så kör vi efter devisen "all publicitet är bra publicitet". Har inte riktigt bestämt mig ännu. /Mr. Lawyer _________________ Björn Rustare 56 varv på Nordschleife BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift) |
||||
Säkert från något avundsjukt forum där vissa gatåkare och track-day kamikazes håller till
Därför föreslår jag en kontring... Track-days - för oss som tycker riktig racing går för fort. Aj fan - nu sket jag nog bakom soffan When plates is allowed on a racecar - its to slow _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
"Källan" ligger pyrt till.
Det finns ett antal jurister bland MINI:sarna. Ska vi nöja oss med ett "out of court settlement" herr Kinnby? Vill du bli av med E28:n eller Elmiabucklan ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Allmänt banåkaforum MINI Cup | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (24788 totalt) |