Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback | << 1, 2, 3, ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (149678 totalt) |
De flesta gammal har nog ruttnat bort men vissa skrotar har nya för ca 2000:- Montera en catch tank så slipper du problemet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
En ny tank från 2006 är ett perfekt utgångsläge, bara att börja kapa! Bäck: Hur kan en catch tank hjälpa till att få bättre cornerweight _________________ Patrik Skoog |
||||||
Träning
Bråttom ut på banan. Jag vill ha några varv i torrt innan regnet kommer. När jag styr ut ur depån kommer de första stänken på rutan. Jag har aldrig kört på Mantorp innan och vill inte behöva gissa bromspunkter när det inte är helt torrt. Jag hamnar bakom #79 Biörs och tänker åka bakom och lära mig. Tyvärr kör han långsamt de första varven (inkörning av bromsskivor var det visst) och jag har inte tålamod att vänta så jag tar mig förbi. Får ingen riktig ordning på det men det känns som att varvtiderna sakta kryper åt rätt håll. Men det blir bara några få fria varv, sedan blir det gulflagg och även om varje varv fortfarande är lärorikt så blir det inga bättre varvtider. Kommer i mål med 8:e träningstid. Sedan bryter #45 Ahlin med bromsproblem och jag får starta 7:a Kvalet blev som alla vet inställt. Sedan kom regnet. Race1 Nu är det riktigt blött på banan, försöker tänka på att jag aldrig har kört bilen i blött och för den delen alrig kört på bana i blött väglag heller. När starten går försvinner i princip sikten. Jag ligger bakom #44 Rius och ser precis hans bakljus igenom regndimman. Som tur är ser jag när han (och alla andra) bromsar och kan behålla min plats i ledet. Det är halt i parisern och bilar sladdar och snurrar både bakom och framför mig. Jag får bra häng på Rius som kämpar med sina Dunlopdäck och kan ligga bakom och använda hans bromspunkter. Efter några varv känns det som att det blir halare av någon anledning och jag backar av lite. När det sedan är dags för varvningar tappar jag nog ett par sekunder till. Dock kommer självförtroendet tillbaka igen och jag jagar ikapp Rius igen. Märker att jag har bra slagläge i de sista två kurvorna och börjar planera en attack. Tyvärr blir det gulflagg i den sektionen de sista varven och jag går i mål 0,5 sek bakom Rius, som efter racet informerar mig om att det är roligare att jaga än att bli jagad. 7:a i första Racet! Kul! Race2 Startar bredvid #63 Fägerblad och kommer före in i parisern och kan välja spår. Han ser däremot ut att vara på hugget i backspegeln så i chikanen går jag in och täcker. Fägerblad får därför en bättre utgång och kan lätt bromsa sig förbi både mig och #66 Carlborg efter långa rakan. Jag hade nog kunnat hänga på där men inbromsningen just där känns som rena lotteriet så jag faller in bakom och sätter press på Carlborg istället. I några varv har han världens bredaste E30 och jag hittar ingen säker väg förbi. (Det blir några näradöden-upplevelser med låsta framhjul, men det är bara kul) Fägerblad och Rius försvinner sakta men säkert framför oss. När det blir dags för varvningar hittar jag dock en lucka i depåkurvan och kan pressa mig förbi. Jag kan precis skymta bilarna framför och börjar jaga, tyvärr är det lönlöst med endast ett par varv kvar. Går imål som 7:a igen. Målsättningen med helgen var att ta mig imål i båda racen. Förhoppningen var att få med sig någon poäng oxå.. Nu blev det 8 poäng och rejält blodad tand. Enda bakslaget egentligen var att jag behöver komplettera buren lite (mer vikt) men det är ju 5 veckor till nästa gång! Jag filmade Race2 oxå. Ska bara lite så kommer den. Sammanfattningsvis var detta det roligaste jag gjort på länge och jag siktar på att köra en full säsong om det bara finns möjlighet. _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Tack för en härlig racerapport, massor med duktigt folk i år och fast jag missade hela midevippen sittandes på akukten i Linköping känns det som årets race verkar bli tightare vilket borde vara roligare både för er och för oss som bara tittar på och drömmer
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
jag har en fin e30 tank liggandes om du är intresserad _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Film från race 2:
http://www.filedropper.com/mantorp10 Gå till länken och ladda ner därifrån. Tyvärr blev filen ganska stor, drygt 500Mb. DivX6 De andra filmer jag har sett har vart 250-350Mb med bättre kvalitet än min. Behöver nog lite tips på vad jag ska använda för komprimering osv. Jag kommer klippa till en 10 min version och lägga på Youtube för den som inte orkar tanka ner. _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Verkligen stabil och snygg körning Snyggt att du tog chansen att köra om när varvningarna ställde till det lite för er _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Tack så mycket för alla uppmuntrande kommentarer. Det värmer verkligen!
Det är kul med varvningarna tycker jag. Har man tur så blir det en lucka att köra om. Lite nervöst att man ska vara ivägen och förstöra någons dag bara, såklart! Nu finns ett något kortare klipp på Youtube att titta på. http://www.youtube.com/watch?v=RDTCk _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Jo, det är klart Jag såg dessutom att det är några stycken som inte kommer till Gälleråsen, men det är lugnt. Det är nog en hel Skoog med bilar framför ändå _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Nyfiken, var såg du det? _________________ olof Johansson |
||||||
Minns inte, kolla i folks projekttrådar. Jag har för mig Rius sa att han skulle stå över också. _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Jag ligger lite efter i rapporteringen här, det finns ju så mycket annat man ska hinna med.
Mycket kort racerapport från Gelleråsen: Deltävling3 Hygglig start, trycker mig förbi #76 Johansson på innern i hårnålen på första varvet, det kanske inte fanns plats egentligen men man får slutföra det man påbörjat Hamnar bakom #63 Fägerblad med #41 Loften bakom. Kan bara hålla Loften ett par varv sedan går han förbi efter långa rakan. Lång gulflaggssituation i depåkurvan ställer till det lite, en bil sitter fast i sandfållan. Närmar mig fägerblad och loften lite i slutet men inte tillräckligt. Diffen är tyvärr för klen, ingen fart ut ur kurvorna och dessutom får jag inte kläm på depåkurvan. Ändå nöjd med en 6:e plats! Deltävling4 får lite problem med en z3:a i starten men tar mig förbi i ejes, jagar Loften en stund men hamnar bakom Fägerblad och Loften igen. kan inte köra ikapp helt enkelt. Som tidigare närmar jag mig lite i slutet men då är det redan för sent. Blir 6:a igen. Lite bättre fart här iallfall och bästa tid blir 1:21.58 [/b] _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Första 2 varven från Deltävling4, sedan pajade kamerafästet
http://www.youtube.com/watch?v=WUAVc _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
_________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Förbättringar inför Anderstorp
Diffpussel Gängknas (såklart) Nya 888:or Diffen på plats Provisorisk bromskylning som med största sannolikhet blir permanent _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback | << 1, 2, 3, ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (149678 totalt) |