Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
5 besök senaste veckan (149548 totalt)
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare


BMW Cup Modifierad 2018

Spec:



Bil: BMW 318is -90, igensvetsad taklucka, motorhuv i glasfiber, bagagelucka i glasfiber. Grupp A-front i glasfiber. Skärmbreddare i ABS, Borttagen reservhjulsbalja, Stag mellan fjädertornen fram och bak, Orginal E30-tank ombyggd till 23 liter.
Motor: M52TUb28 standard med dubbelvanos och DISA. M54B30-insug. M50 oljetråg. Lättat M20 plansvänghjul med E30 325ix koppling. Borttagen slirfläkt. M52 grenrör utan kattar. Standard MS42 styrsystem med OBD2 (ombyggd E46 kabelhärva). Ändrad programvara, elfläkt, 3" avgas med både SBF-kat och Appledämpare längst bak, sportfilter i fronten, 17kg batteri som viktlåda höger bak, kylare och expansionstank från M3 E46.
Hjulupphängningar fram: ombyggda 51mm fjäderben med höjdjustering, D2 TrackRacing ställbara
dämpare med tillhörande ställbara topplagringar, 2.25" 153N/mm fjädrar, Hjälpfjädrar, Standard 318is krängningshämmare, Delrinbussningar, Styrväxel från E46.
Hjulupphängningar bak: D2 Trackracing ställbara dämpare modifierade till coilovers, 1,9" 98 N/mm fjädrar, Hårda och långa 2,25" hjälpfjädrar, Delrinbussningar, ställbara länkarmsbussningar, standard krängningshämmare
Bromsar: Borttagen bromsservo. Bromsvåg med separata Wilwood-cylindrar. Ombyggda 287mm-skivor från Opel Astra H runtom. Utflyttade hjullager fram. Wilwood Dynapro ok med Wilwood Polymatrix A belägg fram. BMW E30 framok med Carbotech XP12 belägg bak, Goodridge stålomspunna slangar överallt, mässingsbussningar till bromsoken fram. Kylslangar både fram och bak. Wilwood ställbar bromsreducering bak. Borttagen parkeringsbroms
Kraftöverföring: ZF 250G växellåda med ombyggd spak (kortare lägen), M3 E36 kardan, 188mm 40% bromsad diff med extra lameller och 20 Nm förspänning. 3.73:1 utväxling.
Hjul: 9x15 XXR002 ET0 med Kumho V700 K61 225/50-15, ibland Hankook Z211,
9x17 Drifz med Interstate race DNRT 225/45-17
Spacers varierar
Inredning och säkerhet: Bur enligt SBF TR, Sparco Sprint 5 stol, Sabelt 6-punktsbälte, OMP-ratt, rattstången sänkt 20mm, fönsternät, Android surfplatta som logger med extern 10hz GPS, fäste för videokamera enligt SBF TR, relästyrda huvudbrytare, lång växelspak
Aero:Splitter fram med 50 mm utstick enligt BMW Cup reglemente



BMW Cup standard 2012

Spec:

Bil: BMW 318is -90, igensvetsad taklucka, motorhuv i plast, bagagelucka i plast. Orginal E30-tank ombyggd till 23 liter.
Motor: M42b18, standard. Okänd programvara, elfläkt, 2,5" avgas med Appledämpare och SBF-kat, sportfilter i fronten, litet 20A gelbatteri.
Hjulupphängningar fram: ombyggda 51mm fjäderben med höjdjustering, D2 TrackRacing ställbara
dämpare med tillhörande ställbara topplagringar, 2.25" 116N/mm fjädrar, Delrinbussningar
Hjulupphängningar bak: D2 Trackracing ställbara dämpare inkl. topplager, 2.25" 120N/mm fjädrar, Delrinbussningar, ställbara länkarmsbussningar
Bromsar: Carbotech XP10 belägg fram, Carbotech AX6 belägg bak, Goodridge stålomspunna slangar överallt, mässingsbussningar till bromsoken fram. Kylslangar fram. Wilwood ställbar bromsreducering bak. Borttagen parkeringsbroms
Kraftöverföring: Standard 240 växellåda med ombyggd spak (kortare lägen), 188mm 40% bromsad diff med extra lameller och 0 i förspänning. 4.45:1 utväxling.
Hjul: 7x15" ET25 BBS Design 5000 samt 7,5x17 ET28 MAS med Kumho V700 K61 205/50-15 samt 205/40-17
20mm spacer fram, 8mm bak.
Inredning och säkerhet: Bur enligt SBF TR, Sparco Sprint 5 stol, Sabelt 6-punktsbälte, OMP-ratt, rattstången sänkt 20mm, fönsternät, Mobiltelefonbaserad logger med extern GPS, fäste för videokamera enligt SBF TR, relästyrda huvudbrytare.

Ja, det är ju det vanliga.

Bilder anno 2009




Vinterträning thumbs up

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Gött att du fått upp en tråd thumbs up
Som det ser ut nu kommer reserv motorn ner
nästa eller näst nästa helg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Det bkir kul i standard iår.

_________________
olof Johansson
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Mekat lite!



Byter belägg bak. Tyvärr verkar det som att höger stötdämpare bak har gett upp. Det går inte att hitta
justerläget längre. Hinner inte åtgärda nu, får prova och se hur det känns.
Jag kommer iallafall ha en stående ursäkt för samtliga säsongens misstag.


Fuskbyter yttre insugspackningar thumbs up


Har bytt till ett lätt batteri.

Idag blir det nog katalysator-mek.

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Vätterleden Racing skrev:
Det bkir kul i standard iår.


Ja, skojar du?!
Så laddad som jag är hade jag ALDRIG överlevt vintern utan dator, ratt och pedaler. Plus frusen sjö då

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Nu har jag bokat tid för vagnboksbesiktning 17'e april
Är det något speciellt man behöver tänka på?
Det finns en vagnbok från -06 som fortfarande gäller, fast jag har ju bytt stol och bälte.
Dessutom är det dispens för buren pga SBP, men nu blir det inte aktuellt att regga den trots allt, hoppas att det bara påverkar nästa års vagnbok.
Nån som vet?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Lite nytt!

Byggde kat-rör



Det syns inte på bilden men passformen blev så bra att det nästan gör ont. Klarar maxmåttet från växellådan med ett par centimeter.
Jag vet att homologiseringstexten står uppåner men hade jag vridit katen åt andra hållet hade jag inte fått plats med nån lambdasond.

Utöver det har jag lagat en blinkerskontakt, monterat stötfångare fram på ett bättre sätt, byggt friskluftintag till luftfilterboxen, gjort rent oljetråg och annat under bilen, dämpat bagageluckan med gummimatta så den inte slår mot karossen, lossat och dragit åt det mesta i framvagnen, ersatt diverse dåliga skruv och slangklämmor, samt handlat en massa grejer.

Fast det är ju inget man tar kort på

Fick ett nytt startnummer iallafall så nu heter bilen 25.

Tack även till Jesper på ÅBR Motorsport och Ronny på RaceStuff för grymma priser.
Tack även till Bulten som ryckte in med svetsen när min ledsnade.

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Sådärja!

Efter en helt sjuk vecka kom jag iallafall iväg till Kinnekulle för licenskurs, vagnboksbesiktning och
testkörning.

Kursen tog hela lördagen så det blev bara körning i lugnt tempo, men ändå rätt lärorikt med mycket bilar
på banan och mycket att hålla koll på.

På söndagen hanns det med 4 testpass á 20 min.
Då bilen känns väldigt lättkörd körde jag ganska omgående jämna 1.05 tider med några bästa på mitten 1.04.
Jag tog i ganska hårt i början och tog det lugnare och lugnare under dagen utan att tiderna förändrades
något alls. Dock kändes det som att jag överkörde däcken ett par gånger då det blev rena drifting-kalaset,
tom. med vänster bakdäck i gruset i vänstern innan start/mål.

Justerade inte ens däcktryck under dagen eftersom bilen kändes ganska bra redan från början och det
kändes viktigare att ha ett konsekvent beteende när man lär sig bilen.

Inga mekaniska problem heller förutom det sista av avgassystemet jag stressmekade ihop dagarna innan.
Det blev ett par folkracemässiga lagningar i depån mellan passen, som skall fixas bättre i helgen.

Däremot vill gärna innerhjulet spinna om man är för optimistisk på gasen, främst i kvarnkurvan.
Svårt att säga om diffen är ledsen, om det är den hårda sättningen eller om det helt enkelt inte skall
vara bättre grepp?!

Passade även på att väga bilen och vågen visade 1073 kg med ca 35 liter bensin och 82 kg förare.
Undrar bestämt vad man ska behöva hacka bort för att komma ner i 1032 kg som klassvikten är?

Hursomhelst är jag supernöjd och taggad inför Mantorp. Hoppas på mycket action!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare


OBS! Ölen är inte till mig

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul att du kommit igång

För att jämnföra dina tider kan du kolla vad
de hade för tider i cupen 2009 på kinnekulle.

http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/266/1/index.php?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Michael Bäck skrev:

För att jämnföra dina tider kan du kolla vad
de hade för tider i cupen 2009 på kinnekulle.


Redan gjort och det var en positiv överraskning!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



MathiasLBR skrev:
Passade även på att väga bilen och vågen visade 1073 kg med ca 35 liter bensin och 82 kg förare.Undrar bestämt vad man ska behöva hacka bort för att komma ner i 1032 kg som klassvikten är?
Hursomhelst är jag supernöjd och taggad inför Mantorp. Hoppas på mycket action!


Välkommen till BMW Cup, en 318is är snabb på Kullen, perfekt bana för en lätt och smidig bil. Jobba med cornerweighten så blir det toppenkul att ratta!
Plast huv/baklucka/ingen underredsmassa/lättare fälgar/ta bort vänstersidan på tanken/banta 7kg så är saken biff

_________________
Patrik Skoog
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Välkommen till BMW Cup, en 318is är snabb på Kullen, perfekt bana för en lätt och smidig bil. Jobba med cornerweighten så blir det toppenkul att ratta!
Plast huv/baklucka/ingen underredsmassa/lättare fälgar/ta bort vänstersidan på tanken/banta 7kg så är saken biff


Tacktack!

Kinnekulle är skitkul, enda nackdelen som jag ser det är att man knappt behöver bromsa, jag som ville
lär känna bromsarna
Tanken är ett problem helt klart, redan vid halvtank blir motorn trött efter kvarnkurvan.
Det skall fixas snarast, tyvärr hinner jag inte innan Mantorp. Min fru har påminnt mig om att vi har en
trädgård på 4000 m2

Cornerweighten ska attackeras när tanken är bytt, jag hade nog redan fipplat med den om jag bara kunde
hitta någon i närheten som har vågar.

Plasthuv har jag redan, baklucka letar jag efter, underredsmassan känns som ett segt projekt, det är
visserligen redan skrapat på sina ställen.
Jag har en uppsättning fälgar till som känns lättare, ska väga dem när jag får på nya däck.
Banta har jag redan gjort, men jag har 2-3 kg kvar innan jag är nöjd :fly:

Vad väger alla andra E30's i standardklassen undrar jag?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Kolla med www.snowdragon.se tror dom har vågar och huserar inte så långt bort från götet

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



MathiasLBR skrev:
Vad väger alla andra E30's i standardklassen undrar jag?


2009 vägde en "race ready" E30 i klass standard utan förare mellan 973kg-1036kg. Detta året så tillåts bla plast huv/baklucka.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



MathiasLBR skrev:
Patrik Skoog skrev:

Välkommen till BMW Cup, en 318is är snabb på Kullen, perfekt bana för en lätt och smidig bil. Jobba med cornerweighten så blir det toppenkul att ratta!
Plast huv/baklucka/ingen underredsmassa/lättare fälgar/ta bort vänstersidan på tanken/banta 7kg så är saken biff


Tacktack!

Kinnekulle är skitkul, enda nackdelen som jag ser det är att man knappt behöver bromsa, jag som ville
lär känna bromsarna
Tanken är ett problem helt klart, redan vid halvtank blir motorn trött efter kvarnkurvan.
Det skall fixas snarast, tyvärr hinner jag inte innan Mantorp. Min fru har påminnt mig om att vi har en
trädgård på 4000 m2

Cornerweighten ska attackeras när tanken är bytt, jag hade nog redan fipplat med den om jag bara kunde
hitta någon i närheten som har vågar.

Plasthuv har jag redan, baklucka letar jag efter, underredsmassan känns som ett segt projekt, det är
visserligen redan skrapat på sina ställen.
Jag har en uppsättning fälgar till som känns lättare, ska väga dem när jag får på nya däck.
Banta har jag redan gjort, men jag har 2-3 kg kvar innan jag är nöjd :fly:

Vad väger alla andra E30's i standardklassen undrar jag?


Det är lätt att hamna på det spåret att man bara fokuserar på vad man kan förbättra på bilen och glömmer bort hur mycket mer man kan förbättra på själva körningen, så mitt tips är att komma ut på banorna som du redan gjort och träna. Ett annat tips är att ibland ge frugan/sambon lite överraskningar så är husfriden ok .

_________________
olof Johansson
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Härligt med så många i standard i år
Tips på verktyg att ta bort underredsmassan med är stämjärn, kolla ev. min tråd

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Rsjerry skrev:
Kolla med www.snowdragon.se tror dom har vågar och huserar inte så långt bort från götet


Där var jag ju idag (2 mil hemifrån) och hämtade min reservmotor.
Tyvärr glömde jag fråga om vågarna
Det lär komma fler tillfällen. Tack för tipset!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Vätterleden Racing skrev:


Det är lätt att hamna på det spåret att man bara fokuserar på vad man kan förbättra på bilen och glömmer bort hur mycket mer man kan förbättra på själva körningen, så mitt tips är att komma ut på banorna som du redan gjort och träna. Ett annat tips är att ibland ge frugan/sambon lite överraskningar så är husfriden ok .


Jag håller med! Det finns hur mycket tid som helst att putsa bara på spårvalet runt kinnekulle.
Detta blir ett läroår helt klart!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Grattis till licensen och en lyckad shakedown, riktigt bra tider redan... thumbs up

Ska du köra halvtankslösningen så leta upp en begagnad tank, den som sitter på bilen köpte jag ny 2006 och målade med två lager hammarlack så den är ju synd att sätta kapen i.

Ses på Mantorp, ser ut att bli galet många till start i Standard.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Johan Rius skrev:


Ska du köra halvtankslösningen så leta upp en begagnad tank, den som sitter på bilen köpte jag ny 2006 och målade med två lager hammarlack så den är ju synd att sätta kapen i.


Ska se om jag hittar nån tank , har inte alla begagnade ruttnat bort?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
5 besök senaste veckan (149548 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande