Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 11 besök senaste veckan (149590 totalt) |
Pengar Mattias?? Nu förstår jag inte? Dina kalkyler brukar väl visa på att du går mer eller mindre plus på att köra racing
Vad gör du med dina difflameller? Verkar som något inte fungerar som det ska? Hade isär min o tittade på den förra vintern och de var som nya. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Det hade vart roligt, men med tanke på att jag varken löst vagnbok eller licens i år blir det lite för dyrt att bara köra en tävling. _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Pengar ja, det är ju bara papper Jag tror difflamellerna tagit stryk av flera orsaker i en elak symbios. För mjuk framfjädring (när jag åkte utan krängare) i kombination med för dålig fjädringsväg bak. Dessutom körde jag diffen utan förspänning och när väl slitaget och därmed spelet blev för stort var det bortom räddning. På Kinnekulle bromsade jag död på motorn några gånger på väg upp över TV-krönet, när innerhjulet bak lyfte från marken (!) Sätter ihop diffen med nya lameller och lite förspänning så provar vi igen _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
2018 ser ju ljust ut. Då har jag fyllt på med tid och pengar. Hoppas få till nån form av provkörning inom några veckor. Ingen som har en större industritomt att låna ut? _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Lite fortsättning då
Provmontering av bromsar bak Adaptrarna är ganska tajta, så man får tänka till med skruv. Gamla ARP topplocksbultar kapade till rätt längd blev bra, med liten torxskalle. På okhållarna sitter fastsvetsade pinnbultar med låsmuttrarna BMW använder till bakre diffästet på E30. Skivorna blir likadana som fram. Opel Astra H 287 mm med uppsvarvat centrum Jämförelse nya bromsbelägg bak jämfört med standard Nu får insuget plats igen. Enkel bromsvågsbox med Wilwood-cylindrar Vätskebehållare på torpeden med hemmaknödda lättvikts-fästen _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Nu är bromssystemet typ klart och jag väntar på lite smågrejer till resten av bilen men det börjar se ljust ut
Skiva och ok bak Jag gjorde ett Excel-ark för att slippa räkna så många gånger. Det blir nog ganska bra såhär, kanske att jag behöver mer justermån framåt på bromsbalansen men det blir ett senare problem isåfall Bromsdata Locket till diffpaketet har spruckit och hålen har skavts i sidled. Undrar om det "bara blir såhär" efter ett tag eller om nåt är konstigt. Jag använder alltid nya orginalbultar med loctite och drar med rätt moment. Ett nytt lock är påväg och skall svarvas till rätt mått för noga uträknad (eller?) förspänning _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Lite housekeeping och terapiarbete
Gjorde en anslutning så man kan lufta bromsarna med tryck Flyttat dashen och provar lite olika programvaror Städar lite i elsystemet, även om det kanske inte ser ut så _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Senaste byggnytt!
Fick tummen ur, satte ihop och monterade den här gamla grisen. Får se om det funkar bättre nu Städat färdigt bland kablarna Gjort en ny elcentral i kååålfiber _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Nej det är inget aprilskämt, tro det eller ej. Jag (och bilen) behöver en ordentlig shakedown innan det blir dags för tävling, om det var det du tänkte på?! Vi får se vad schemat har att erbjuda tills dess... _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Bunkrar delar.
Ny ljuddämpare Min ljuddämpare på bilen fyller 12 i år (hurra!) så jag pensionerar den och sätter dit en ny likadan som förhoppningsvis är tystare Nya 17x9 fälgar, för att bredda sortimentet när man jagar däck Provar nya däck Interstate Race DNRT. Används som enhetsdäck i Holland. Baserade på Nankang NS-2R, fast mjukare blandning och mindre mönster. _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Måttar lite
Mobilkameran har nog gjort sitt förresten, det blir sämre för varje inlägg här Bilderna är med max spacer som går, dvs 15 mm. De andra fälgarna kan jag varken flytta inåt eller utåt, så man blir av med en setup-parameter där _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
|
||
Det kan jag inte Jag åkte på gamla Kumho och Hankook Interstate-rapporten tar vi nästa gång _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Körde som sagt test på Mantorp när de arrangerade Nationalbandagen.
På schemat stod test av chassibalans genom att köra med krängare kopplade eller ej, givetvis bättre att prova med olika fjädrar men det hade jag inga. Även olika rideheight fram och bak provades samt olika stötdämparinställningar. Sedan jag sist körde med bilen har jag ju oxå byggt om bromssystemet med E30 frambromsar bak med större skivor, bortplockad bromsservo samt bromsvåg. Därför kände jag att det skulle vara bra med en testdag att vänja sig vid bromsarna samt justera bromsvågen. Däck för dagen var jättegamla Kumho fram och ganska gamla Hankook bak Reflektioner från dagen Som väntat är bilen lite för understyrd i alla hastigheter. Jag har räknat på chassibalansen innan och kommit fram till att framvagnen tar 61% av krängningen (FLLD-talet). Bilen väger 56% fram så det blir lite för understyrt för min smak. Bilen går att rotera med gasen och ibland även med bromsen, fast det är svårare att få till. Kör man utan krängare bak spinner den gärna på innerhjulet Bilen är understyrd i entry, den vill gärna stå på näsan och vägrar styra Det hjälper att kompensera med dämpare fram fast nu står de på max Bilen gör numera 197 km/h på mantorprakan (tidigare 190) Dagens bästa tid blev 1:29,66, slår man ihop bästa sektorer från hela dagen blir tiden 1:28,9 Dagen var trots allt lite småstrulig och en diger arbetslista har påbörjats med saker som behöver förbättras till nästa test. Nya bakfjädrar är beställda och nästa gång ska jag nog köra på nya däck _________________ /Mathias Cardevik 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 11 besök senaste veckan (149590 totalt) |