Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
37 besök senaste veckan (129213 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Visst kan det vara så Sporre, men om man väljer att åka utan båge så är det ju ett aktivt val man gjort. I bland är det faktiskt så att ett modernt 3-punkts bälte är vida överlägset ett felaktigt installerat 4, 5 eller 6-punktsbälte...

NKM-Chand021 skrev:
JP Simpson skrev:
Schroth gör bra prylar, dom har koll så du behöver inte oroa dig :-)

E.Svensson skrev:
Kanon! thumbs up

Ska bli skojj att se hur dessa fungerar

JP Simpson skrev:
Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/Tuning/quick-fit/qf-bmw

/JP


ä
E.Svensson skrev:
Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"




MEN! Om du inte har bur i bilen och använder 4/6 punktsbälten, borde resultera i hyffsad nackvridning vid en ev. rullning när taket slår in utan en huvudbåge? Eftersom kroppen sitter där den sitter..

MVH Sporre

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



JP Simpson skrev:
Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?



Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel?

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?



Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



JP Simpson skrev:
Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?



Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel?


Hade tänkt 6p. Men om jag inte ska byta stol kanske det är bättre med 4 el 5p ? Att ha 20cm mellan infästningarna och att det inte bär av mot genomföringen funkar inte. Kanske 10cm mellan infästningarna.

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.

Marcus S skrev:
JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?



Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?



Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel?


Hade tänkt 6p. Men om jag inte ska byta stol kanske det är bättre med 4 el 5p ? Att ha 20cm mellan infästningarna och att det inte bär av mot genomföringen funkar inte. Kanske 10cm mellan infästningarna.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16104



JP Simpson skrev:
4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten.
och ett 6ptbälte som använder 5pkt fästpunkter kommer att fungera som ett 5pkt, så det blir inte värre än så.
Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).

Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).

Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten.
och ett 6ptbälte som använder 5pkt fästpunkter kommer att fungera som ett 5pkt, så det blir inte värre än så.
Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).

Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).

Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen.


Mitt bälte har gemensamt spänne för de båda grenbältena så 5p montage av det borde bli ganska naturligt.

Jag har bältessträva i huvudbågen så det blir ca 20cm bakom stolen.

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det är det som är så pinsamt för tillverkare som gör både stolar och bälten, den avdelning som utvecklar bälten vet hur geometrin skall vara, den andra avdelningen som gör stolar har ingen aning.

Niklas Falk skrev:
Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).

Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).

Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?

_________________
Johan Joffs
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5590



JP Simpson skrev:
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?


Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?


Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 5590



JP Simpson skrev:
Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?


Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?


Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?


Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?


Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen.


Inget svar på frågan men...Min grendel är hopkopplat till ett spänne att stoppa i låset. ( låset i midjedelen) Med en infästning i golv får jag ju ett 5p med dubbellagda remmar kan man ju säga.
Som jag tolkar det en fungerande lösning utifrån de prylar jag har ?

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Rakt ner mot golvet utan att skava mot kanten på hålet. Vilken vinkel det blir i förhållande till vertikalplanet beror på ditt "omfång" och vart hålet sitter.
Använd sunt förnuft så brukar det bli så bra som det kan bli med givna förutsättningar.
:-)

j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev:
JP Simpson skrev:
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.

J.J skrev:
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?


Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?


Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 750



Hejsan!
Intressant tråd. Jag håller precis på och monterat ett sexpunktsbälte och tänkte höra om det är möjligt att få ett expert utlåtande på min installation? Är detta godkänt?

Iom det lilla hålet i stolsbotten så antar jag att jag ska köra EN fästpunkt och montera bältet rak ner, med andra ord som ni beskriver att ett fempunktsbälte ska monteras.
Är det ok att sätta midjebältena i sidofästet på stolen enl. bilden?
Tyvärr så saknar min bur ett bältesrör så det bli till korsa dom bakom ryggen. Funderar att på sikt svetsa dit ett rör för detta dock.








_________________
Mattias Claus - Autorismo
BMW M3 E46 SCHIRMER
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Ser ovanligt bra ut :-) Jag skulle dock undvika att montera midjebältet i stols skenan. Anledning är att om skenan brister eller kroknar kommer även midjebältet att ev lossna, å det vill du inte. Det är därför vi alltid vill skilja på stolsinfästning och bältesinfästning...

Mattias Claus skrev:
Hejsan!
Intressant tråd. Jag håller precis på och monterat ett sexpunktsbälte och tänkte höra om det är möjligt att få ett expert utlåtande på min installation? Är detta godkänt?

Iom det lilla hålet i stolsbotten så antar jag att jag ska köra EN fästpunkt och montera bältet rak ner, med andra ord som ni beskriver att ett fempunktsbälte ska monteras.
Är det ok att sätta midjebältena i sidofästet på stolen enl. bilden?
Tyvärr så saknar min bur ett bältesrör så det bli till korsa dom bakom ryggen. Funderar att på sikt svetsa dit ett rör för detta dock.








_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 750



Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet?



Att borra ett 10mm hål är ju inget problem men måste man verkligen svetsa fast bältesplattan enl på baksidan? Tänkte även sätta en bältesplatta undergolvet för grenbältet.


_________________
Mattias Claus - Autorismo
BMW M3 E46 SCHIRMER
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16104



Mattias Claus skrev:
Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet?
En sån där skruvafastögla är ju som gjord att bocka/vrida för att få till vinklar på ett bra sätt.
Den inringade bulten verkar ge mindre anliggning mot hålet i stolen så det verkar ok i sidled men kanske skulle den vara lika långt bak som den du har nu.
Svårt att gissa sig till vilket som ger bästa möjliga vinkel (inte bara inom godkända/accepterade vinklar).
Schrott Competition Harness Instructions sid 36-39

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
37 besök senaste veckan (129213 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >