Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (134897 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



ok, viktigast är iofs att alla får lite mer insyn i hur säkerhets-systemen fungera.
:-)

Magnus K skrev:
Jag borde kanske inte ha klippt in hans kommentar, se orginaltråden för att få bättre sammanhang för hans svar.

/Magnus

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



En relaterad (?) fråga...

JP har ju kritiserat avsaknaden av krav på tvärstötta i huvudbåge bakom stolen. Den stöttan är det krav på inom dragracing (som ju kör med mer amerikaniserade regler) och där är det väl också krav på att stolen ska vara stagad bakåt mot stöttan.

Jag ser på lite olika håll diskussioner om den stagningen, vissa anser att den inte behövs eller är skadlig när man har en FIA-stol som är godkänd utan stag - staget ska användas på icke FIA-godkända stolar eller SFI-stolar gjorda för att stagas.

Exempel på stag:




Jag är lite fundersam på hur jag ska bygga i min bil, som ju är en kompromiss. Den ska klara DR-reglementet men vara säker i konbana som är det jag kör mest. Jag bygger en DR-båge (halvbur) men har Sparco Rev FIA-stol (och FIA 6-punktsbälten).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det finns FIA stolar som utvecklas för just ryggstagning, FIA är på väg att inse bristen i både burkonstruktion och stolskonstruktioner...

Det finns inget i reglementet som säger att du inte får komplettera buren med ett tvärstag bakom stolen, i det kan du dels fästa bälte och du kan komplettera med det stöd som stolen kan behöva. Man ska dock vara uppmärksam på att de billiga SFI/FIA stolarna bör ha en rejält stor platta mot ryggstödet...

therealpinto skrev:
En relaterad (?) fråga...

JP har ju kritiserat avsaknaden av krav på tvärstötta i huvudbåge bakom stolen. Den stöttan är det krav på inom dragracing (som ju kör med mer amerikaniserade regler) och där är det väl också krav på att stolen ska vara stagad bakåt mot stöttan.

Jag ser på lite olika håll diskussioner om den stagningen, vissa anser att den inte behövs eller är skadlig när man har en FIA-stol som är godkänd utan stag - staget ska användas på icke FIA-godkända stolar eller SFI-stolar gjorda för att stagas.

Exempel på stag:




Jag är lite fundersam på hur jag ska bygga i min bil, som ju är en kompromiss. Den ska klara DR-reglementet men vara säker i konbana som är det jag kör mest. Jag bygger en DR-båge (halvbur) men har Sparco Rev FIA-stol (och FIA 6-punktsbälten).

/Gustaf

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



okej, tack. Det jag egentligen funderar mest på är om det är olämpligt att staga stolen, eller inte. En stor platta känns rätt självklart för mig.

De olika DR-prylarna som går att köpa verkar ofta klämmas fast på rören, det känns lite sådär, men är kanske bättre än att svetsa fast saker?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



De justerbara prylarna är för bilar där man byter förare, en fast installation är ALLTID att föredra.
All seriös utveckling inom FIA går mot stolar där bälten och allt är integrerat. Man har insett att "lösa" stolar som man nu tillåter i FIA är fel väg att gå...
/JP


therealpinto skrev:
okej, tack. Det jag egentligen funderar mest på är om det är olämpligt att staga stolen, eller inte. En stor platta känns rätt självklart för mig.

De olika DR-prylarna som går att köpa verkar ofta klämmas fast på rören, det känns lite sådär, men är kanske bättre än att svetsa fast saker?

Gustaf

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



JP Simpson skrev:
FIA är på väg att inse bristen i både burkonstruktion och stolskonstruktioner..

Vad är det för brister i burkonstruktionen idag?

Är framtidens burar utan krökar enligt bild nedan och med stolar fästa i burarna? Eller vart är utvecklingen på väg?
Hur lång tid är det kvar innan detta når ner till vanligt hobbyfolk?

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Finns några olika trender som man jobbar efter.
1. Stolen skall vara fastsatt i buren, dvs den ska röra sig på samma sätt som buren gör vid en kollision. Bälte skall sitta 100% rätt och ha så korta "rep" som möjligt.
2. Stolen är en egen säkerhets-zon, den är individuellt justerbar och bältet sitter fäst i stolen som i sin tur sitter fast i buren.

Generellt kan man säga att till och med FIA har insett att inget är starkare än sin svagaste länk. Förarens säkerhets-zon har bara prioriterats i F1 och DTM, nu börjar man kika på problematiken i de lägre klasserna. Men det kommer att ta några år innan regelverk är korrekt skrivna.


Säkerhets-zonen i DTM stil, NASCAR har en liknande lösning som dom använt i några år.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



JP Simpson skrev:
De justerbara prylarna är för bilar där man byter förare, en fast installation är ALLTID att föredra.
All seriös utveckling inom FIA går mot stolar där bälten och allt är integrerat. Man har insett att "lösa" stolar som man nu tillåter i FIA är fel väg att gå...
/JP



Eftersom min bil fortfarande är en gatbil kommer stödet att behöva vara justerbar i någon form. Men jag har sett lite exempel så jag tror att jag får ihop det på ett bra sätt.

Reglementet (DR) är otydligt men jag förutsätter att det är okej att svetsa fästen för stolsstöd och stopp för bälten på tvärsträvan.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det är ok att svetsa.

therealpinto skrev:
JP Simpson skrev:
De justerbara prylarna är för bilar där man byter förare, en fast installation är ALLTID att föredra.
All seriös utveckling inom FIA går mot stolar där bälten och allt är integrerat. Man har insett att "lösa" stolar som man nu tillåter i FIA är fel väg att gå...
/JP



Eftersom min bil fortfarande är en gatbil kommer stödet att behöva vara justerbar i någon form. Men jag har sett lite exempel så jag tror att jag får ihop det på ett bra sätt.

Reglementet (DR) är otydligt men jag förutsätter att det är okej att svetsa fästen för stolsstöd och stopp för bälten på tvärsträvan.

/Gustaf

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Har fått mina stolar på plats nu, ser kanon ut men jag är lite fundersam över en sak. Huvudbågens bältesstäva kommer hamna väldigt nära stolsryggen (uppskattar 1-3cm). Nära är ju iofs bra men hur nära?

När jag lagt bältet kring tvärstävan bör det iaf finnas ett par centimeter till stolsryggen så "spännet" inte ligger och skaver någonstans. Frågan är måste huvudbågen stå i exakt 90grader mot golvet eller kan jag luta den några grader bakåt för att vinna de där 3-4 centimetrarna jag behöver?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Lutning av huvudbåge...jag vet inte vad en besiktningsman skulle säga, men då kraften inte kan garanteras rakt uppifrån vid en olycka så bör inte det spela någon roll om du lutar den lite bakåt...

Dignell skrev:
Har fått mina stolar på plats nu, ser kanon ut men jag är lite fundersam över en sak. Huvudbågens bältesstäva kommer hamna väldigt nära stolsryggen (uppskattar 1-3cm). Nära är ju iofs bra men hur nära?

När jag lagt bältet kring tvärstävan bör det iaf finnas ett par centimeter till stolsryggen så "spännet" inte ligger och skaver någonstans. Frågan är måste huvudbågen stå i exakt 90grader mot golvet eller kan jag luta den några grader bakåt för att vinna de där 3-4 centimetrarna jag behöver?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Lutning av huvudbåge...jag vet inte vad en besiktningsman skulle säga, men då kraften inte kan garanteras rakt uppifrån vid en olycka så bör inte det spela någon roll om du lutar den lite bakåt...


Det var så jag tänkte också, är ju väldigt få grader som behövs för att få till 3-4cm extra en meter ovanför golvet. Gissningsvis kommer det inte ens gå att se med blotta ögat att huvudbågen är svagt lutad bakåt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Hittade inte info så att jag förstod i texten så tänkte fråga.

Har satt ett stag i huvudbågen som sitter ca 22cm bakom stolarna och 11-14grader nedanför bältes hålen. Och dragit bältena rakt bak.

Hur ska jag sätta de 4 andra? Vilken vinkel bakåt ska midjebältet sitta. Och ska de dras rakt bakåt gämfört med stolens sidor eller kan man dra ihop dem lite?

Kan jag sätta mina 2 "pungkross" bälten i samma ögla och "låtsas" "att de är 5punkt? för drar jag dem bakåt så kommer bältet ligga emot stols kanten om jag sitter där. eller det kanske är okej?

Vilka vinklar ska pungkross bältena ha?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



1. Midjebälte dras rakt bakåt (parallellt med stolens sidor). Vinkel i förhållande till horisontalplan 45-max 60 grader.
2. Du kan gå med punkt 5 och 6 rakt neråt och till samma infästningspunkt...men då får inte ditt 6-punktsbälte den funktion det är tänkt att ha. Om infästningen är delad ca 150mm och vinklad in ca 20 grader under dig så får du funktionen att du håller höftbenet låst i stolen, dvs du kan inte glida ner/fram vid en front smäll.
Kommer bältet att skava mot stolen måste du gå rakt ner, om stolen inte skaver på bältet skall du absolut vinkla det bakåt och dra isär infästningspunkterna.
3. 20 grader bakåt och 150mm isär vid infästningspunkterna.

TOTTeN skrev:

1. Hur ska jag sätta de 4 andra? Vilken vinkel bakåt ska midjebältet sitta. Och ska de dras rakt bakåt gämfört med stolens sidor eller kan man dra ihop dem lite?
2. Kan jag sätta mina 2 "pungkross" bälten i samma ögla och "låtsas" "att de är 5punkt? för drar jag dem bakåt så kommer bältet ligga emot stols kanten om jag sitter där. eller det kanske är okej?
3. Vilka vinklar ska pungkross bältena ha?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



JP Simpson skrev:

Nedanstående citat är bitvis korrekt, bitvis direkt felaktigt. Ett felinstallerat 6-punkt i kombination med en "vanlig" stol är betydligt sämre än ett av biltillverkaren installerat 3-punktsbälte...


Kan du utveckla vad som är direkt felaktig?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



6-punktsbälte är den bälteskonstruktion man använder när man verkligen vill hålla förarens bröstkorg OCH höftben på plats i stolen. Men det förutsätter att man använder en stol som tillåter en korekt montering av fästpunkt 5 och 6...vilket inte ens de flesta racingstolar gör. Punkt 5 och 6 skall monteras från pung med 20 graders vinkling bakåt och infästningspunkterna i golvet skall vara åtskilda med 150-200 mm. Om man inte gör så kommer inte höftbenet hållas på plats i stolen och man kommer fortfarande att få "submarine" vi en frontal smäll.
Så om man inte har korrekt stol som tillåter att man kan installer bältet enligt ovan är det lika bra att man åker med 5-punkt.
om man åker med originalstol där 5-punkten INTE kan monteras rakt ned mot golver från pungen utan man tvingas dra 5-punkten snett framåt fungerar ett 4-punkt med ASM-funktion bättre.
Slutligen, ett original 3-punktsbälte har en väldigt bra konstruktion/funktion tillsammans med originalstolar. Faktiskt betydligt bättre ur säkerhets synvinkel än ett felaktigt installerat 4, 5 eller 6-punktsbälte. För att racingbälten ska fungera som tillverkaren tänkt sig krävs att stolen inte är "i vägen" för bältet...å det är den i princip alltid om vi pratar om originalstolar.
Vid en rullning i en bil utan bur där du sitter i ett 3-punktsbälte har du betydligt större chans att glida undan än om du sitter i 4, 5 eller 6-punktsbälte, efter som dessa låser bröstkorgens possition i stolen.

Gripenland skrev:
JP Simpson skrev:

Nedanstående citat är bitvis korrekt, bitvis direkt felaktigt. Ett felinstallerat 6-punkt i kombination med en "vanlig" stol är betydligt sämre än ett av biltillverkaren installerat 3-punktsbälte...


Kan du utveckla vad som är direkt felaktig?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



JP Simpson skrev:
6-punktsbälte är den bälteskonstruktion man använder när man verkligen vill hålla förarens bröstkorg OCH höftben på plats i stolen. Men det förutsätter att man använder en stol som tillåter en korekt montering av fästpunkt 5 och 6...vilket inte ens de flesta racingstolar gör. Punkt 5 och 6 skall monteras från pung med 20 graders vinkling bakåt och infästningspunkterna i golvet skall vara åtskilda med 150-200 mm. Om man inte gör så kommer inte höftbenet hållas på plats i stolen och man kommer fortfarande att få "submarine" vi en frontal smäll.

Underglidning får man inte av att höftbenet inte hålls på plats i stolen utan av att höftbandet inte hålls på plats över kambenen på bäckenet.
20 graders tillbakavinkling av grenbanden ger ett kortare höftframkast men en vertikal position ska kunna hindra underglidning lika effektivt. Har du data som tyder på annat får du gärna presentera den thumbs up

Jag kan inte se att jag rekommenderade en felaktig bältesinstallation i mitt inlägg?



JP Simpson skrev:

Så om man inte har korrekt stol som tillåter att man kan installer bältet enligt ovan är det lika bra att man åker med 5-punkt.
om man åker med originalstol där 5-punkten INTE kan monteras rakt ned mot golver från pungen utan man tvingas dra 5-punkten snett framåt fungerar ett 4-punkt med ASM-funktion bättre.

Personligen är jag mycket skeptisk mot Schroth 4p ASM bälte och skulle aldrig rekommendera det till någon.
original 3p bälte eller 6p är bättre alternativ.


JP Simpson skrev:

Slutligen, ett original 3-punktsbälte har en väldigt bra konstruktion/funktion tillsammans med originalstolar. Faktiskt betydligt bättre ur säkerhets synvinkel än ett felaktigt installerat 4, 5 eller 6-punktsbälte. För att racingbälten ska fungera som tillverkaren tänkt sig krävs att stolen inte är "i vägen" för bältet...å det är den i princip alltid om vi pratar om originalstolar.
Vid en rullning i en bil utan bur där du sitter i ett 3-punktsbälte har du betydligt större chans att glida undan än om du sitter i 4, 5 eller 6-punktsbälte, efter som dessa låser bröstkorgens possition i stolen.

Du kan inte glida undan när taket väl trycks in. Din enda chans är att vara ur normal sittposition när taket väl kommer farande.

Jag förstår fortfarande inte vad som är direkt felaktigt i det jag skrev för 7 år sedan?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Resultatet blir det samma, det inser nog även du, eller ska vi hålla på med ordklyveri?
Underglining är ett resultat av att höftbenet inte hålls på plats i stolen vid en frontalkollision, det är vi överens om, eller hur. Och varför glider då höftbenet fram, jo primärt för att höftbältet tillåts röra sig framåt tillsammans med höftbenet. Oavsett om du använder 2" eller 3" bälte får du denna rörelse. Varför stannar inte höftbenet kvar i possition, jo, därför att punkt 5 och 6 primärt felaktigt används för att säkra höftbältet i höjd, dvs med en vertikal infästning som på ett 5-punktsbälte. Om du monterar ett 6-punktsbälte enligt rekommendationer från tillverkare och testinstitut med 20 graders tillbaka-vinkel och med en "spread" på ca 150 mm förspänner du punkt 5 och 6 och därmed kan inte höftbältet röra sig framåt i samma utrstäckning som om det vore monterat med 0 graders vinkel ner mot golvet.

Vi är helt överens om att ett 3-punkts bälte ofta är minst lika bra som ett "racingbälte" i de sammanhang man inte kan montera det på ett korrekt sätt. Vi är också överens om att ett 6-punkts bälte absolut är att föredra över ett 5-punkts bälte, å här gäller också att det monteras korrekt.

Du kanske menar samma som jag men jag uppfattar inte det du skrivit på det sättet. Om du också tycker att ett 3-punkt är bättre i fordon med mjuka tak så är vi överens. Fordon med mjuka tak brukar också ha originalstolar å då är det som vi tidigare konstaterat ine ens lämpligt med andra bälten än original eftersom infästningsgeometrin inte blir korrekt. Geometrin är avgörande om ett bälte ska fungera som det är tänkt.

Med ett 6-punks bältehar du definitivt inte en chans att glida undan med huvudet och överkroppen när originaltaket ger vika...med ett 3punktsbälte har du en chans att glida undan.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



JP Simpson skrev:
Det finns inget i reglementet som säger att du inte får komplettera buren med ett tvärstag bakom stolen, i det kan du dels fästa bälte och du kan komplettera med det stöd som stolen kan behöva. Man ska dock vara uppmärksam på att de billiga SFI/FIA stolarna bör ha en rejält stor platta mot ryggstödet...


Hej, ta detta inte som kritik, bara behov av information ( du har lätt att ta allt som kritik )

Utdrag från TR:
"TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-16 till 253-30):

Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av
säkerhetsbältets infästning.
För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska
minst vara 30 grader.
Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen.
Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på
instrumentbrädan.

För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över
rattaxellagringen"

Är inte detta i de flest fall för lågt för att fungera som du tänker dig? Ser man på tex DTM e30m3or och liknande sitter det "högre" staget mycket högre upp än instrumentbrädans högsta del, och på de flesta bilar kan man verkligen inte fästa axelbanden så lågt, skulle gå nästan rakt ner från stolens hål. (och sen får man INTE komplettera buren med någonting utöver det som finns i TR tyvärr)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Helt rätt, jag tar kritik personligt och kanske till och med sånt som inte är kritik :-) sorry för det! Men så blir det när man jobbar ett par timmar om dagen med "frustrations-ärenden" dvs sånt som är relaterat till Svenska Bilsportförbundets slapphet och ointresse för personlig säkerhet. Restretande 10 timmar per dag är jag glad som en lärka, då får jag jobba med kunder som behöver det bästa personliga skydd marknaden kan erbjuda :-)

Till din fråga:
Hel korrekt analys. SBF regelverk och grafik är ett arv från det FIA hittade på för 20 år sedan.
Det FIA gör i dag avspeglas tyvärr inte i vårt svenska regelverk.
FIA är väl medvetna om det jag skriver och all "högre" Racing är baserad på den fakta jag presenterar här på Rejsa och under våra seminarier om säkerhet i motorsport... Men SBF bryr sig inte...tyvärr. Vi ligger på dom som iglar, så förändringen kommer men det tar tiiiid.

Jag vet inte exakt hur din bil ser ut, men det brukar gå att lösa hyfsat om man får klura lite.


Marcus Jarlson skrev:
JP Simpson skrev:
Det finns inget i reglementet som säger att du inte får komplettera buren med ett tvärstag bakom stolen, i det kan du dels fästa bälte och du kan komplettera med det stöd som stolen kan behöva. Man ska dock vara uppmärksam på att de billiga SFI/FIA stolarna bör ha en rejält stor platta mot ryggstödet...


Hej, ta detta inte som kritik, bara behov av information ( du har lätt att ta allt som kritik )

Utdrag från TR:
"TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-16 till 253-30):

Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av
säkerhetsbältets infästning.
För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska
minst vara 30 grader.
Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen.
Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på
instrumentbrädan.

För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över
rattaxellagringen"

Är inte detta i de flest fall för lågt för att fungera som du tänker dig? Ser man på tex DTM e30m3or och liknande sitter det "högre" staget mycket högre upp än instrumentbrädans högsta del, och på de flesta bilar kan man verkligen inte fästa axelbanden så lågt, skulle gå nästan rakt ner från stolens hål. (och sen får man INTE komplettera buren med någonting utöver det som finns i TR tyvärr)

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Många bilar lyckas bli besiktigade med stag osv som inte är 100% enligt TR så vill inte säga för mycket, vill bara ha en så säker (och styv) bil som möjligt i slutändan.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (134897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande