Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (134891 totalt)
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Jag har svarat i ditt inlägg med blått och försökt vara så tydlig som möjligt.

JP Simpson skrev:
Resultatet blir det samma, det inser nog även du, eller ska vi hålla på med ordklyveri?
Underglining är ett resultat av att höftbenet inte hålls på plats i stolen vid en frontalkollision, det är vi överens om, eller hur.

Nej, vi är inte överens om definitionen av underglidning. I en modern bil flyttar sig höften allt emellan 150-250mm vid en vanlig fontalkrock. Dvs höften rör sig relativt stolen. Menar du att det är underglidning? Det är det inte så länge höftbältet inte glider över höftkammarna.



och varför glider då höftbenet fram, jo primärt för att höftbältet tillåts röra sig framåt tillsammans med höftbenet. Oavsett om du använder 2" eller 3" bälte får du denna rörelse.

Att höftbandet roterar framåt minskar risken för underglidning iom att rotationen drar bältet nedåt. Höften belastas i ovankant vilket minska risken för att höftbandet ska glida upp över höft-kammarna. Detta är grundläggande bältesgeometri och har praktiserats seddan det första höftbandet såg dagens ljus.



Varför stannar inte höftbenet kvar i possition, jo, därför att punkt 5 och 6 primärt felaktigt används för att säkra höftbältet i höjd, dvs med en vertikal infästning som på ett 5-punktsbälte.

Att säkra höftbältet i höjd är grenbandens primära uppgift. Det var därför de kom till från första början.


om du monterar ett 6-punktsbälte enligt rekommendationer från tillverkare och testinstitut med 20 graders tillbaka-vinkel och med en "spread" på ca 150 mm förspänner du punkt 5 och 6 och därmed kan inte höftbältet röra sig framåt i samma utrstäckning som om det vore monterat med 0 graders vinkel ner mot golvet.

Precis! Med en 20 graders tillbakavinkel minskas höftramkastet. Detta genom att man förspänner höftbältet med höftrörelsen och att man belastar pubesbenet.
Det finns även en ännu extremare variant av 5e och 6e fästpunkterna. Då monteras dessa på insidan av sittbaljan under sittbenen.
Den lösningen ger ett extremt kort höftframkast i fontalkrock. Det ger även stor belastning på pubesbenet. Ett ben som är delat med ett ligament.
Hur mycket kan det ligamentet belastas innan det brister? Finns det data på det?
När bältestillverkarna provar detta används Hybrid 3 dockor (i bästa fall) med ett bäcken i metall så där får man inga svar.

Visst finns det vissa fördelar med att vinkla grenbanden bakåt men att döma ut den vertikala fastsättningen förstår jag inte? Jag har inte sett några vetenskapliga belägg som bevisar att de bakåtviklade grenbanden är överlägsna i den riktiga världen (än). Men om det kommer så är jag villig att ändra mig.





Vi är helt överens om att ett 3-punkts bälte ofta är minst lika bra som ett "racingbälte" i de sammanhang man inte kan montera det på ett korrekt sätt. Vi är också överens om att ett 6-punkts bälte absolut är att föredra över ett 5-punkts bälte, å här gäller också att det monteras korrekt.
Ja.

Du kanske menar samma som jag men jag uppfattar inte det du skrivit på det sättet. Om du också tycker att ett 3-punkt är bättre i fordon med mjuka tak så är vi överens.

Inte nödvändigtvis

Fordon med mjuka tak brukar också ha originalstolar å då är det som vi tidigare konstaterat ine ens lämpligt med andra bälten än original eftersom infästningsgeometrin inte blir korrekt. Geometrin är avgörande om ett bälte ska fungera som det är tänkt.

Ja.

Med ett 6-punks bältehar du definitivt inte en chans att glida undan med huvudet och överkroppen när originaltaket ger vika...med ett 3punktsbälte har du en chans att glida undan.

Det är oväsentligt om du kan glida undan eller inte. Newtons andra lag ger att krafterna som uppkommer på huvud och nacke blir mycket stora innan kroppen börjat "glida" undan. Nacken klarar inte dom krafterna helt enkelt.
Som jag skrivit innan är den enda chansen att undkomma en takintryckning är att redan vara ur vägen när taket kommer farande. Den chansen kan möjligen öka med ett 3p bälte.


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag pratar om tävlingsbilar, pratar du om vanliga personbilar?
Har inte sett en tävlingsbil eller iofs vanlig bil där stolen rör sig upp till 250 mm framåt vid en frontsmäll, låter inte bra tycker jag...
Höftbandet rotation är vi helt överens om...
Att 5:e punkten ska hålla midjebältet i horisontell possition är vi helt överens om. om du har jobbat med trigonometri så förstår du skillnaden mellan en 5:e punkt rakt ner mot att använda punt 5 och 6 delat snett bakåt. Stabilitet och förflyttning av det objekt som skall hållas på plats påverkas.
Extrema varianter som du kallar det används i princip dagligen i motorsport i USA, dvs att man fäster punkt 5 och 6 under stolen, man sitter i pricip på bältet, Används även i formelbilar sedan 10 år tillbaka. Mycket väl beprövat och har visat sig vara den lösning som ger absolut bäst skydd/funktion.
Du behöver inte få några testdata på det för att bli övertygad. Boka en flygresa till mellaneuropa och kika i en 2011 DTM bil eller en resa till USA där du kikar runt i alla bilar med SFI 39.1 stolar NASCAR, CART, IRL etc, då kan du passa på att fråga de förare som krashat om dom fick problem med pubesbenet. Dom jag träffar och pratar med har inte sagt något om det.

Tycker det verkar som vi är rätt så överens, skillnaden är kanske att jag ser på den personliga säkerheten ur en praktisk synvinkel och du ur en teoretisk synvinkel, vad vet jag men på något konstigt sätt pratar vi om samma saker men med olika ord 

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Det skulle underlätta diskussionen om du försöker läsa vad jag skriver.

om du tittar i mitt tidigare inlägg så står det: I en modern bil flyttar sig höften allt emellan 150-250mm vid en vanlig fontalkrock. Dvs höften rör sig relativt stolen.

Det står ingen stans att det är stolen som flyttar sig. Jag undrar var du fick det i från?


Jag har full förståelse för att det är effektivt att sitta på grenbanden. Speciellt när man har branta höftvinklar (flack rygglutning). Jag har också förståelse för att bältestillverkarna har utvecklat dessa system mha simulering och slädprovning. Därigenom maximerat prestandan.
Jag är också medveten om att varken simuleringar eller slädprovning ger hela verkligheten då tex slädarna saknar pitch, yaw och roll. Dessutom används standardiserade krockpulser.

Därför har jag svårt att okritiskt köpa tillverkarnas reklambroschyrer.


Måhända har jag en teoretisk synvinkel men det här är också ett diskussionsforum så det blir svårt att vara allt för praktisk

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



okey, då läste jag fel tolkade "relativt" som att du menade att höften följde stolens rörelse.

Gripenland skrev:
Det skulle underlätta diskussionen om du försöker läsa vad jag skriver.

om du tittar i mitt tidigare inlägg så står det: I en modern bil flyttar sig höften allt emellan 150-250mm vid en vanlig fontalkrock. Dvs höften rör sig relativt stolen.

Det står ingen stans att det är stolen som flyttar sig. Jag undrar var du fick det i från?


Jag har full förståelse för att det är effektivt att sitta på grenbanden. Speciellt när man har branta höftvinklar (flack rygglutning). Jag har också förståelse för att bältestillverkarna har utvecklat dessa system mha simulering och slädprovning. Därigenom maximerat prestandan.
Jag är också medveten om att varken simuleringar eller slädprovning ger hela verkligheten då tex slädarna saknar pitch, yaw och roll. Dessutom används standardiserade krockpulser.

Därför har jag svårt att okritiskt köpa tillverkarnas reklambroschyrer.


Måhända har jag en teoretisk synvinkel men det här är också ett diskussionsforum så det blir svårt att vara allt för praktisk

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Hejsan.
Nu har jag en ny fundering om man har justerbart underrede var sätter man infästningarna av bältena då? för bästa resultat oavsett läge av stolen (kort el lång förare)

Vill ju gärna göra det så bra som möjligt nu när man ändå håller på.
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Kika på bilden så ser du i vilket vinkel-intervall höftbältet skall sitta. Variationen är för att man just ska kunna skjuta ett stol framåt eller bakåt.
Höftbälte sett från horisontlinjen 50-70 grader.


Dunken skrev:
Hejsan.
Nu har jag en ny fundering om man har justerbart underrede var sätter man infästningarna av bältena då? för bästa resultat oavsett läge av stolen (kort el lång förare)

Vill ju gärna göra det så bra som möjligt nu när man ändå håller på.
//Dunken



_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Sen en till fundering får man ha distanser mellan stolen och sidofästena??

Finns det isf nåt maxmått?
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Är det någon som har en "belt looping guide"? Alltså vad är det korrekta sättet att trä bältet igenom spännena (jag har en bältessträva bakom stolen som bältena ligger runt)?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



:-)




lofstrom skrev:
Är det någon som har en "belt looping guide"? Alltså vad är det korrekta sättet att trä bältet igenom spännena (jag har en bältessträva bakom stolen som bältena ligger runt)?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



JP Simpson skrev:
:-)




lofstrom skrev:
Är det någon som har en "belt looping guide"? Alltså vad är det korrekta sättet att trä bältet igenom spännena (jag har en bältessträva bakom stolen som bältena ligger runt)?


Tackar

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag håller som bäst på att passa in min nya bur, kommer köra med hans och sattsar därför på att ha bältesstävan så nära stolen som möjligt ca15cm från stolsryggen verkar det bli.

Min fråga gäller bältesvinkeln, 0-20grader ska man ju ha men i förhållande till vad? Stolsittsens plan, golvet i bilen eller till marken? Hade varit lysande om någon kunde förtydliga på den punkten.

Har också en OT fråga gällande förstärkningsplattor till en skruv-bur som jag kanske kan få svar på här: Som jag tolkat reglementet gäller kraven på 120cm2 plattor på den del som är svetsad i golvet inte den del som sitterfast på tex änden av huvudbågen? För denna del har jag inte sett någon specifikation alls.

Tack på förhand

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Dignell skrev:
Jag håller som bäst på att passa in min nya bur, kommer köra med hans och sattsar därför på att ha bältesstävan så nära stolen som möjligt ca15cm från stolsryggen verkar det bli.

Min fråga gäller bältesvinkeln, 0-20grader ska man ju ha men i förhållande till vad? Stolsittsens plan, golvet i bilen eller till marken? Hade varit lysande om någon kunde förtydliga på den punkten.

Har också en OT fråga gällande förstärkningsplattor till en skruv-bur som jag kanske kan få svar på här: Som jag tolkat reglementet gäller kraven på 120cm2 plattor på den del som är svetsad i golvet inte den del som sitterfast på tex änden av huvudbågen? För denna del har jag inte sett någon specifikation alls.

Tack på förhand




om jag fattat det rätt så är vinkeln från din axel med bältena i inspännt läge.

Plattändarna har jag inte heller hittat något som säger nåt om stl eller tjocklek, bara att de skall förankras med minst tre bult av kvalle 8.8, de "får" svetsas mot förstärkning men inget krav.
//U

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

UR_TT skrev:

om jag fattat det rätt så är vinkeln från din axel med bältena i inspännt läge.

Plattändarna har jag inte heller hittat något som säger nåt om stl eller tjocklek, bara att de skall förankras med minst tre bult av kvalle 8.8, de "får" svetsas mot förstärkning men inget krav.
//U


Japp så är det men i förhållande till vad? På skisserna i Appendix J & TR_Hans_Guide ser det ut som att vinkeln ska vara i förhållande till en Stolens sittyta.

Inte heller hittat mer än det samt att bultarna inte får sitta tätare än 60 grader från varandra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Dignell skrev:

Japp så är det men i förhållande till vad? På skisserna i Appendix J & TR_Hans_Guide ser det ut som att vinkeln ska vara i förhållande till en Stolens sittyta.

Inte heller hittat mer än det samt att bultarna inte får sitta tätare än 60 grader från varandra.


Jag miklade in en hyfsat rak bräda som fick "spela" stol satt på brädan som stack ut bakåt i bilen och fick en benchmark att gå mot, 20 grader är ju endel att ta på så milimeter noga är det ju inte. Bräda blir ju en förlägning av min sittpostion och jag gissade att det är det som man "skall" ha vinkeln emot. Golvet blir ju knasigt då det inte finns många helt plana golv i moderna bilar. Men som alltid inga belägg för att jag gjort rätt, bara hur jag tolkat det jag läst mig till.

_________________
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Du kan ju prova med ett vattenpass... 20 grader i förhållande till horisontallinjen.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Du kan ju prova med ett vattenpass... 20 grader i förhållande till horisontallinjen.


okej, så det är horisontalplanet som gäller alltså. Tack för det, hoppades att "vattenpass modellen" skulle fungera thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



Hur ser den önskade placeringen av centrallåset ut mot kroppen?

_________________
Mikael Engblom
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Jag har bältet monterat som i den högre bilden. När jag byggde så reflekterade jag inte att personen som sitter där verkar ha hans vilket jag inte har. Borde jag bygga om?





[/list]

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Midjebätet ska alldrig ligga över mjukdelarna på kroppen. Det är höftbenet som ska ta upp största kraften. Om "centrallåset" sitter för högt skadas mage, mjälte mm.

MickeNorrort skrev:
Hur ser den önskade placeringen av centrallåset ut mot kroppen?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det beror hur lång rygg du har i förhållande till bältesöppning i stolen.


ToTTeN skrev:
Jag har bältet monterat som i den högre bilden. När jag byggde så reflekterade jag inte att personen som sitter där verkar ha hans vilket jag inte har. Borde jag bygga om?





[/list]

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Tjena skall motera fästen för 4p bälte, men hur långt bak skall midje bältet dras typ bakom stolen el snett nedanför hålen i stolen? mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (134891 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande