Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (134888 totalt)
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Har monterat sparcostolar i bilen och ska nu montera 5-punktsbälte. Axelremmarna har jag monterat i bältesstag i buren. Men vart är det tänkt att man ska montera midjeremmarna och den för grenen?

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



hellebjork skrev:
Har monterat sparcostolar i bilen och ska nu montera 5-punktsbälte. Axelremmarna har jag monterat i bältesstag i buren. Men vart är det tänkt att man ska montera midjeremmarna och den för grenen?


Köp så kallade fia-brickor & svetsa under golvet skruva sen i öglebulten i den.

http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=282&cat=162

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
hellebjork skrev:
Har monterat sparcostolar i bilen och ska nu montera 5-punktsbälte. Axelremmarna har jag monterat i bältesstag i buren. Men vart är det tänkt att man ska montera midjeremmarna och den för grenen?


Köp så kallade fia-brickor & svetsa under golvet skruva sen i öglebulten i den.

http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=282&cat=162


Kanon, tackar!

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Eller så kapar du själv till plattor och svetsar i bilen. 40 cm2 ska de vara och en per ögla (behövs inte om du använder original bältesinfästning.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Bara borra och dra fast med öglebult alltså?

firefish skrev:
Eller så kapar du själv till plattor och svetsar i bilen. 40 cm2 ska de vara och en per ögla (behövs inte om du använder original bältesinfästning.


Har redan hunnit lägga en beställning på färdiga. Men det är ju i och för sig aldrig för sent att avbeställa. Vad är lämplig tjocklek, 3mm?

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



hellebjork skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Bara borra och dra fast med öglebult alltså?
Jupp, med rätt öglebult dvs (men det har du säkert beställt). Gängorna är 7/16 UNF precis som säkerhetsbälten använt i jättmånga år (även om det påstås att nån biltillverkare har börjat men nån M12 numera)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
hellebjork skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Bara borra och dra fast med öglebult alltså?
Jupp, med rätt öglebult dvs (men det har du säkert beställt). Gängorna är 7/16 UNF precis som säkerhetsbälten använt i jättmånga år (även om det påstås att nån biltillverkare har börjat men nån M12 numera)


Jajemän, var inget sånt med till bältet jag köpte så jag beställde sånt med

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

hellebjork skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Bara borra och dra fast med öglebult alltså?

firefish skrev:
Eller så kapar du själv till plattor och svetsar i bilen. 40 cm2 ska de vara och en per ögla (behövs inte om du använder original bältesinfästning.


Har redan hunnit lägga en beställning på färdiga. Men det är ju i och för sig aldrig för sent att avbeställa. Vad är lämplig tjocklek, 3mm?


Tror 3 mm. Kolla SBF tekniska reglemente innan du gör något fel.

Godkända bultar borde du fått med bältet eller?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
firefish skrev:
hellebjork skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Bara borra och dra fast med öglebult alltså?

firefish skrev:
Eller så kapar du själv till plattor och svetsar i bilen. 40 cm2 ska de vara och en per ögla (behövs inte om du använder original bältesinfästning.


Har redan hunnit lägga en beställning på färdiga. Men det är ju i och för sig aldrig för sent att avbeställa. Vad är lämplig tjocklek, 3mm?


Tror 3 mm. Kolla SBF tekniska reglemente innan du gör något fel.

Godkända bultar borde du fått med bältet eller?


Hittade reglementet igår efter jag skrivit och det var min 3mm som jag fattade det.

Köpte bältet begagnat. Bilen är bara en hobbybil som aldrig kommer hitta ut på någon tävling men det är ju dumt att bygga fel för det. Får invänta paketet med plattor och öglebult innan jag gör något istället.

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



hellebjork skrev:
...Bilen är bara en hobbybil som aldrig kommer hitta ut på någon tävling men det är ju dumt att bygga fel för det...


thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Hittade svar i sbf's regler, hmm kanske skulle kollat där först..

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.
2. Midebältet skall vara bakåtvinklat ca 65 grader (lodlinje) och bredden på fästpunkterna skall vara så smal som möjligt, infästningspunkterna skall alltså inte vara motsvarande original infästning av bilbälte.
3. 5-punkt skall gå igenom stolen och ca 5 grader framåt, om det är 6-punkt skall infästningspunkterna vara separerade och vara vinklade bakåt med minst 20 grader.
4. Bälten skall inte avlastas på stolen. Mao stolen skall ha rätt storlek för just din kropp, hålen för bältesgenomföring skall vara anpassade för din rygglängd och höftbredd. Bältet skall aldrig skava eller beröra kanterna i något av genomföringshålen i stolen.

Sträva ALLTID efter så korta bälten som möjligt! Ett bälte tänjer sig upp till 20% vid en crash!

ovanstående är baserat på att bältet ska fungera som tänkt ur säkerhetssynvinkel, om du bara vill att en ev besiktningsman ska gilla din installation kan du kika i SBF:s dokumentation, då kan du montera lite hur som helstl.

Att tänka på, ett begagnat bälte som är nött eller har varit med om en crash bör man inte använda i något fordon, det skall kasseras. Om du råkar ut för en crash kan någon utmattad del av bältet gå sönder, då skadar du dig betydligt mer än om du haft ett fräscht bälte.

Jag vill inte vara en besserwisser, men jag ser gång på gång att förare skadas allvarligt för att just bälten inte är installerade som det är tänkt. Å det är riktigt onödigt!

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Tackar så mycket för den infon, ska ha den i åtanke vid monteringen.. thumbs up
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Så här ska det se ut uppifrån om man gör det på rätt sätt.


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Vilken typ av infästning?
-Wrap Around
-Bolt In
-Clips In

TOTTeN skrev:
och hur ser det ut där man fäster bältet i buren bakom stolarna?!. Någon som har bild och tipps?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Å för säkerhets skull en bild på hur det INTE skall se ut.
Tyvärr så ser de flesta av era bilar och STCC och Carrera Cup bilarna ut på detta sätt, men så blir det när de som skriver regelböcker inte lyssnar på de som utvecklar och tillverkar skyddsutrustningen...


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.





Dignell skrev:
Niklas Falk skrev:
"FIAplattorna" behöver inte svetsas ens.


Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten

Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.

Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

JP Simpson skrev:
Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.

Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.

Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?

Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.



okej, tack för svaret.

Stolarna är Corbeau Revenge och de ska vara godkända både för 5 och 6 punkt och för Hans så det ska nog vara ok.

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Brands/Corbeau/Corbeau_Seats_ . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (134888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande