Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
13 besök idag (134897 totalt)
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Niklas Falk skrev:
Mattias Claus skrev:
Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet?
En sån där skruvafastögla är ju som gjord att bocka/vrida för att få till vinklar på ett bra sätt.
Den inringade bulten verkar ge mindre anliggning mot hålet i stolen så det verkar ok i sidled men kanske skulle den vara lika långt bak som den du har nu.
Svårt att gissa sig till vilket som ger bästa möjliga vinkel (inte bara inom godkända/accepterade vinklar).
Schrott Competition Harness Instructions sid 36-39


Bra länk. Dock så anser Scroth att det kan vara "Correct" att montera midjebältet i stols underredet enl denna bil som jag hittade i din länk.



_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Efter att ha läst denna tråd börjar jag blir allt mer tveksam till att montera i 4p bälte i bilen.

Då jg endast har fällbara Recaro (som sitter i tex Evo) går det inte att använda 6p bälte och tänkte därför att 4p var bäst men känns nu som att man kanske bara ska behålla org. bälte och köra på 6p när/om man uppgraderar till rejsstol.

Det man dock undrar över är ju att om 4p är så pass "mindre" bra hur kommer det sig att de finns överhuvudtaget?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Cédric skrev:
Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.


Ok tack för svar, är det något likande takata asm som jag sett dem nämna i produktinformationen.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



1225 Eriksson skrev:
Cédric skrev:
Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.


Ok tack för svar, är det något likande takata asm som jag sett dem nämna i produktinformationen.


Schroth och takata verkar sammanlänkade på nåt sätt, så det är nog samma teknik hos båda.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Har läst någonstans att det är det enda icke 3-punkts bälte som är gatlagligt i USA, om det nu stämmer.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



JP Simpson skrev:
När det gäller en korrekt infästning av bälten är SBF:s skrivning inte bra om du vill uppnå den funktionalitet som bältestillverkarna tänkt sig. (bältesvinklar)
1. Axelbälten skall fästas max 200 mm bakom stolen och vara 0-10 grader nedvinklade i förhållande till horisontalplan. Om du åker med HNRS (HANS) skall dessutom bältet vara ihopvinklat 20 grader.





En mycket bra tråd och all info uppskattas verkligen! thumbs up
För detta är verkligen inget man vill experimentera sig fram till rätt lösning!

Vill bara dubbelkolla en sak, jag tror det är ett simpelt skrivfel (men vill kolla så det inte är någon tanke bakom).

Punkt 1 säger axelbälten ska vara nedvinklade 0-10 grader.
Men bilden säger 0-20 grader (som även finns med i Schroth Racing monteringsanvisningar).

Jag antar 0-20 grader är de acceptabla vinklarna, eller fanns det en tanke med 0-10 grader?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



JP Simpson skrev:
...Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret...


Var får man tag på sådana stopp? Har letat på några ställen som har bälten och burar, men ínte hittat.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



1225 Eriksson skrev:


Det man dock undrar över är ju att om 4p är så pass "mindre" bra hur kommer det sig att de finns överhuvudtaget?


Inte alla trådar som läses dagligen, min gissning är utveckling.

Allra i början så var det tex byxbältet som surrades runt stolen, sedan kom midjebältet, trepunktsbältet, fyrpunkt för racing.

I vidare utveckling så blev det sexpunktsbälte istället för fyrpunktsbälte

_________________
Roland Johansson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



rallyelwood skrev:
JP Simpson skrev:
...Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret...


Var får man tag på sådana stopp? Har letat på några ställen som har bälten och burar, men ínte hittat.


Står ju ganska så enkelt, antingen billetfrästa ringar runt röret, eller typ en avgasklammer med en bit gummi som skyddar mot att bältet skaver mot kanterna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Ville bara visa uppskattning för all bra info i denna tråd! thumbs up

Även om jag bara har min bil som hobbybil bör man ju försöka göra rätt ändå.

Har ju lagt en "stund" på att hitta vettig info på YouTube men får ju mest sketchy intryck...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Den här tråden är en guldgruva så jag vill börja med att tacka för det!

Vad använder ni för nåt för att mäta bältesvinklar?
Förutom gymnasiematte...

Mvh

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Fejlep skrev:
Den här tråden är en guldgruva så jag vill börja med att tacka för det!

Vad använder ni för nåt för att mäta bältesvinklar?
Förutom gymnasiematte...

Mvh


Iphone har ju vattenpass med gradskala inbyggd, gissar att det finns liknande för android. Kanske inte precisionsverktyg men du ser ändå inom graden.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
PhilCampbell
Stockholm
Här sen Mar 2021
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag är nybörjare. Jag ser ofta människor fästa bälten till en tvärbalk som ligger under axelhöjd. Jag har hört att i händelse av en olycka kan bältena installerade på detta sätt dra ner kraftigt och orsaka en stor belastning på ryggkotans brosk. Är detta sant eller bara en annan urban legend ?

_________________
Phil Campbell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

PhilCampbell skrev:
Jag är nybörjare. Jag ser ofta människor fästa bälten till en tvärbalk som ligger under axelhöjd. Jag har hört att i händelse av en olycka kan bältena installerade på detta sätt dra ner kraftigt och orsaka en stor belastning på ryggkotans brosk. Är detta sant eller bara en annan urban legend?


Det mest står i tråden tror jag, börja här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=981406#981406

_________________
Magnus Thomé
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Jag har en undran.
Jag har sabelt 6 punktsbälten, dom är "fia 2007", så några år på nacken, men i princip oanvända. Jag har kollat på flertalet "wrap around" guider och vet hur dom ska träs. (Finns bild på sidan 4 i den här tråden exempelvis). Men det är snudd på omöjligt att trä bältet det "sista varvet" genom öglan eller vad man ska säga. Alltså där bältet ligger i 3 lager. På alla klipp jag sett så trär dom igenom bältet utan några som helst problem. Jag lyckas inte ens göra det med bältet på arbetsbänken. Har dom ändrat designen på öglorna efter mina bälten tillverkades?
Spåret i mina bältesöglor eller lås eller vad man ska kalla dom är 4,8-4,9mm och 3 lager bälte komprimerade så hårt jag kan med skjutmåttet är samma mått.

Det verkar i mina ögon omöjligt att trä igenom sista biten, framförallt med bältet monterat i bilen och öglan/låset tight med buren.

_________________
Nicklas Törnros
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Svarar mig själv.
Uppenbarligen är det fysiskt möjligt såhär ett par timmar i efterhand. Med rutorna i bilen hade det aldrig gått.
Jag kilade i plastkilar för att komprimera bältet så mycket som möjligt, sen petade jag med en annan plastkil (falsben/fiskben, kärt barn har många namn) genom ett av hörnen några millimeter så jag fick tag med en polygrip. Sen va det "bara" bända och dra.
Och det är absolut inte så jag sett folk på youtube göra

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Märkligt att det var sååå tajt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
PhilCampbell skrev:
Jag är nybörjare. Jag ser ofta människor fästa bälten till en tvärbalk som ligger under axelhöjd. Jag har hört att i händelse av en olycka kan bältena installerade på detta sätt dra ner kraftigt och orsaka en stor belastning på ryggkotans brosk. Är detta sant eller bara en annan urban legend?


Det mest står i tråden tror jag, börja här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=981406#981406


Det är inte en urban myt, vad jag minns så skadade Rickard Göransson ryggen pga bälten som var långa och lågt monterade och som då orsakade komprimering (STCC på Jyllandsringen)
Detta var då i en fabriksbyggd tävlingsbil, så kunskapen om rätt montering fanns inte ens på den nivån för några år sedan.

Därav regler om att bälten skall sitta mellan 0 grader till max 20 (?) grader nedåt, från axlar genom stolshålen till infästning.
Rätt stol så att man får rätt höjd på hålen är också viktigt. Är man för lång så skapar man (förutom bryteffekt i stolen) ju en nedåtvinkel större än max tillåtna även om höjd är rätt från hål till infästning (och tvärtom om man är alldeles för kort i stolen)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Magnus Thomé skrev:
Märkligt att det var sååå tajt


I mina ögon inte ett dugg märkligt, en person på 100 kilo som krockar med typ 5 G (vet inte hur realistiskt det är men troligen lågt räknat) lägger ganska så bra drag på axelbanden.

Alla världen jag har monterat som wrap around hat varit jäkligt tajta att få igenom sista våndan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Fyller på denna eminenta tråd med en fråga till:

Hur gör man bäst med dom lösa ändarna på bältena? Dvs finns det några 'ajabaja' när man rullar upp dem?

Allt jag hittat är att det ska finnas minst 100mm kvar som kan "dras" vid en smäll.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
13 besök idag (134897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande