Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (134888 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag är lite nyfiken på var det är lämpligast att montera öglorna/plattorna till grendelen av ett 6punktsbälte. Passagerarsidan om det är av vikt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



nygge skrev:
Tjena skall motera fästen för 4p bälte, men hur långt bak skall midje bältet dras typ bakom stolen el snett nedanför hålen i stolen? mvh erik
[img]
[/img]

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



JP har antagligen beskrivit det bästa sättet att montera et 4-p bältet men faktum är att ett 4p-bälte i det flesta fall är sämre än ett vanligt 3p-bälte. Sök på forumet och du skola finna!

nygge, ska du byta bältet så använd 6p-bälte så slipper du underglidning och att endast (i bästa fall) leva med stomipåse och flytande föda för resten av livet, i händelse av en rejäl frontalkrock.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Helt rätt, 4-p bälte är en mycket dålig lösning. Men frågan gällde vinkel för höftbälten, och det är samma för 4, 5, 6, 7, 8 och 9-punkt. Skissen visar hur det skall se ut.
Enda gången ett 4-p fungerar är om man har en djupt skålad stol som förhindrar framåtglidning...om inte är ett 3-punkt bättre.
Det bästa vi har på marknaden i dag är 7-punkt, fungerar avsevärt bättre än 6-punkt vid rullningar.

Gripenland skrev:
JP har antagligen beskrivit det bästa sättet att montera et 4-p bältet men faktum är att ett 4p-bälte i det flesta fall är sämre än ett vanligt 3p-bälte. Sök på forumet och du skola finna!

nygge, ska du byta bältet så använd 6p-bälte så slipper du underglidning och att endast (i bästa fall) leva med stomipåse och flytande föda för resten av livet, i händelse av en rejäl frontalkrock.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ingen som hade förslag på var man fäster öglor till 5/6 bältesdelen, en bild hade uppskattats om någon sitter rpå en vettig sådan.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Johan Sjöström skrev:
Ingen som hade förslag på var man fäster öglor till 5/6 bältesdelen, en bild hade uppskattats om någon sitter rpå en vettig sådan.
Näst sista inlägget på första sidan i den här tråden?

_________________
Johan Lekås
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Här får du lite mer detalj-info.

:-)


Johan Sjöström skrev:
Ingen som hade förslag på var man fäster öglor till 5/6 bältesdelen, en bild hade uppskattats om någon sitter rpå en vettig sådan.



_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/Tuning/quick-fit/qf-bmw

/JP


ä
E.Svensson skrev:
Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Kanon! thumbs up

Ska bli skojj att se hur dessa fungerar

JP Simpson skrev:
Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/Tuning/quick-fit/qf-bmw

/JP


ä
E.Svensson skrev:
Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Schroth gör bra prylar, dom har koll så du behöver inte oroa dig :-)

E.Svensson skrev:
Kanon! thumbs up

Ska bli skojj att se hur dessa fungerar

JP Simpson skrev:
Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/Tuning/quick-fit/qf-bmw

/JP


ä
E.Svensson skrev:
Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



JP Simpson skrev:
Det bästa vi har på marknaden i dag är 7-punkt, fungerar avsevärt bättre än 6-punkt vid rullningar.


Ska 7-punktsbälte monteras med punkt 6 & 7 monterade i stolsitsen? Se länk.
Om så är fallet vilka FIA-godkända stolar och bälten finns att tillgå?

Hur ska ett 7-punktsbälte monteras för att det ska fungera optimalt?

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Racetech är den enda tillverkaren av FIA-stolar som säljer stolar förberedda för 7-punkts bälten. http://www.racetech.co.nz/racetech.shop/pdfs/rtViperseries.pdf

Det du ser i din länk är SFI-stolar som är platsbyggda i fordonet.

FIA stolar rent generell håller relativt dålig standard sett ur förarens säkerhets-synvinkel. Stolarna byggs utifrån en specifikation som är gammal och inte tar hänsyn till hur bälten och bältesvinklar skall vara i förhållande till kroppen för att fungera optimalt. Det finns dock vissa sk Advanced Seats (FIA 2009) som är hyffsat bra, men då drar dom iväg rejält i pris också.

Jag anser att en stol skall vara i rätt rygg-längd/bredd, bältet skall INTE avlastas på någon kant/genomföring och att 5, 6 och 7-punkt skall kunna monteras 20 grader bakåt/framåt för rätt funktion. Samt att stolen skall bultas i basen samt ryggstödet bultas mot buren.

Daniel Nilsson skrev:
JP Simpson skrev:
Det bästa vi har på marknaden i dag är 7-punkt, fungerar avsevärt bättre än 6-punkt vid rullningar.


Ska 7-punktsbälte monteras med punkt 6 & 7 monterade i stolsitsen? Se länk.
Om så är fallet vilka FIA-godkända stolar och bälten finns att tillgå?

Hur ska ett 7-punktsbälte monteras för att det ska fungera optimalt?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Daniel Nilsson
Finspång
Här sen Okt 2008
Inlägg: 133



Har du några tips på lämplig stol/stolstillverkare (till rimligt pris) som uppfyller dina krav nedan om jag tänkt använda 7-punktsbälte i standardbil (BMW 323ti) med skruvbur?

Målet är att sitta så säkert och bekvämt som möjligt oavsett klassificering.

Vad menar du med "stolen skall bultas i basen"?

JP Simpson skrev:
Jag anser att en stol skall vara i rätt rygg-längd/bredd, bältet skall INTE avlastas på någon kant/genomföring och att 5, 6 och 7-punkt skall kunna monteras 20 grader bakåt/framåt för rätt funktion. Samt att stolen skall bultas i basen samt ryggstödet bultas mot buren.

_________________
BMW 323ti Compact -98 - banbilen
Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet
Toyota Aygo+ -08 - skrytbilen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Bultas i basen är samma som de infästningsplattor man bultar mot sittytan.

Jag vet faktiskt inte vad som erbjuds ute på marknaden, men det jag vet är att Racetech har den lösning som vi bältestillverkare gillar.


Daniel Nilsson skrev:
Har du några tips på lämplig stol/stolstillverkare (till rimligt pris) som uppfyller dina krav nedan om jag tänkt använda 7-punktsbälte i standardbil (BMW 323ti) med skruvbur?

Målet är att sitta så säkert och bekvämt som möjligt oavsett klassificering.

Vad menar du med "stolen skall bultas i basen"?

JP Simpson skrev:
Jag anser att en stol skall vara i rätt rygg-längd/bredd, bältet skall INTE avlastas på någon kant/genomföring och att 5, 6 och 7-punkt skall kunna monteras 20 grader bakåt/framåt för rätt funktion. Samt att stolen skall bultas i basen samt ryggstödet bultas mot buren.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
shogun!
Göteborg
Här sen Jul 2006
Inlägg: 8




_________________
Sir Timothy Tréville
Citera
shogun!
Göteborg
Här sen Jul 2006
Inlägg: 8



Länken ovan gårt till ett bra dokument för installation av flerpunktsbälten av olika typer. Mycket uttömmande dokument.

_________________
Sir Timothy Tréville
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



JP Simpson skrev:
Schroth gör bra prylar, dom har koll så du behöver inte oroa dig :-)
/JP


vilka tillverkare gör bra prylar eller om du hellre vill, dom man INTE ska köpa?

_________________
Tackar för all hjälp!

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



JP Simpson skrev:
Som med så mycket annat saknas det information. Det SKA alltid sitta stoppar på buren om man använder Wrap-Around bälten, gör det inte det får du sätta dit egna billet-stoppar runt röret eller i gummi som du klämmer med ett rörklammer.
Wa-bälten skall alltid sättas supertight mot röret.


TPR skrev:
OK, då förstår jag bättre.

Men hur vinklar man ihop ett wrap-around bälte?
Så gott som alla certade skruvburar som jag har sett saknar ju möjlighet att skruva dit bältesögla, och man får ju inte modifiera buren i efterhand.
Med andra ord så är det bara wrap-around som fungerar om man vill fästa bältet nära stolen.


Jag insåg att det nog riskerar att bli lite väl tight mellan stol och bältessträva (<100mm) för att få plats med justerplattan och bältesplattan som man krokar i öglan på buren. Funderar därför på att dra bältena direkt runt buren för att spara några centimetrar (bältesplattan) och därmed även skippa skruvhål för bältesöglan. Det innebär att jag alltså behöver ett litet stopp på varje sida om bältet för att det inte ska kasa i sidled?

Alla bälten borde kunna monteras wrap around, va? Dvs jag begränsar mig inte till ett litet urval plötsligt?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



And ersJepp sson skrev:
Alla bälten borde kunna monteras wrap around, va? Dvs jag begränsar mig inte till ett litet urval plötsligt?
Antingen wrappar du runt burrör eller genom spåret i "krokplattan" (same same but different).
Det är bara bälten med fastsydda krokar/öglor som blir jobbiga (men det finns det väl inga som är på axelbanden ?)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
NKM-Chand021
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


JP Simpson skrev:
Schroth gör bra prylar, dom har koll så du behöver inte oroa dig :-)

E.Svensson skrev:
Kanon! thumbs up

Ska bli skojj att se hur dessa fungerar

JP Simpson skrev:
Kika här:
http://www.schrothracing.com/store/Tuning/quick-fit/qf-bmw

/JP


ä
E.Svensson skrev:
Fyller på med en fråga.

Har tänkt sätta in stol och bälte i bilen i vinter, dock ingen bur.
Såg i en m3 e46 på mantorp att han hade så att hans bälte var "i klickat" i bältes fästena bak? (konstig/komplicerad förklaring? ) Finns det några nackdelar med detta? Sen den viktigaste frågan, vart kan man få tag i dessa?

Dum som man e så frågade jag ju självklart inte killen som hade detta utan tänkt bara "smart lösning, det ska jag ha"




MEN! Om du inte har bur i bilen och använder 4/6 punktsbälten, borde resultera i hyffsad nackvridning vid en ev. rullning när taket slår in utan en huvudbåge? Eftersom kroppen sitter där den sitter..

MVH Sporre

_________________
Charles Sporre
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Fastsättning 4-6-punktsbälte
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (134888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande