Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck som separerar... Varför?
9 besök senaste veckan (12091 totalt)
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Har egentligen bara kört på bana vid ett tillfälle och efter 2 pass á 20-25 varv med golfen på kinnekulle så gav ena framdäcket upp totalt.






Detta är det däcket som råkade värst ut. Det andra framdäcket hade samma symptom med separerade lager men inte riktigt lika illa. Förklaras troligen med att däcket på bilden är innerdäcket som pga mer hjulspinn hade högre däckstemperatur än ytterdäcket.

Värt att veta är att det var en varm sommardag, bilen är rejält understyrd, saknar diffspärr vilket trots låg motoreffekt sammantaget ger relativt hög däckstemp.
Att bredden på däcken är 175, vilket ju är lite smalt för bilen, gör ju att däcken får det lite jobbigare med högre däckstemp som följd. Bilen väger ca 1090 med förare. Gummiblandningen i däcket vet jag tyvärr inget om.

Beläggningen på kinnekulle var för övrigt nylagd om det nu skulle kunna ha något med däckhaveriet att göra.


Nu till saken. Vad beror det på??

Har däcket blivit överhettat och därför separerat eller kan det vara fabrikationsfel?

Funderingar och synpunkter mottages gärna!

MVH
Andreas
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Separering brukar bero på överhettat gummi i de yttre lagrerna och taskig temp i stommen. Så vitt jag vet... Vi får vänta in proffsen i ämnet...


Men om du körde med högt tryck för att de veka gatdäcken inte skulle vika sig så blir det samtidigt taskig flex i stommen o väldigt långsam tempökning där samtidigt som det inte är några problem att överhetta ytskikten förstås.... för det är det ju aldrig


PS: bilden syns inte....

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Egna servern tydligen nere. Nu ska väl bilden fungera iaf.

Hur får man temp i stommen då. Dra några halvlugna varv med lite svängande eller?
Däcket havererade totalt strax efter att jag påbörjat tredje körpasset. Tänkte inte speciellt på att värma stommen men jag är nästan säker på att däcken börjat "ramla isär" innan jag gick ut på det passet. Iof så tänkte jag ju inte på att "värma" stommen på de första passen heller...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Du får värme i däcket genom att köra lite lugnare några varv.

Det ser ju ut som slicks eller var de bara helt utslitna gatdäck?
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
johann skrev:
Du får värme i däcket genom att köra lite lugnare några varv.

Det ser ju ut som slicks eller var de bara helt utslitna gatdäck?


Som jag trodde ungefär då. Ska börja tillämpa detta till sommaren.

Däcken är Dunlop slicks...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ser ju ut som de blivit för varma på ena sidan vilket indikerar att ngn hjulinställning inte är optimal.

Kolla här så kan du se vad du kan göra åt det.

http://www.bmwm5.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=10489
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
johann skrev:
Ser ju ut som de blivit för varma på ena sidan vilket indikerar att ngn hjulinställning inte är optimal.

Kolla här så kan du se vad du kan göra åt det.

http://www.bmwm5.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=10489


Yep. Däcket på bilden är innehjulet runt banan och har ju därför stressats mest på insidan. Det är även möjligt, pga avsaknaden av diffspärr, att jag haft aningen hjulspinn på detta hjulet runt den långa kvarnkurvan på kinnekulle.
Problemet är att det andra däcket, ytterdäcket, har stressats nästan lika mycket på utsidan.
Jag är av den uppfattningen att ytterhjulet har för lite camber. Har 0 grader nu, planerar att minska till ca 2 grader negativ camber. Problemet är att då kommer ju innerdäcket att få det ännu jobbigare på insidan av däcket. Innerdäcket skulle ju alltså må bättre av lite mer, positiv, camber. Ska man köra med lite olika cambervinklar på de olika hjulen beroende på om man kör höger- eller vänstervarv??

Det blir än mer invecklat av att stressen på innerdäcket kanske till största del beror på hjulspinn. Vet som sagt ej men det kanske är så. Har funderingar på om Kränghämmaren lyfter innerhjulet. Ska testa med lite mer, hårdare, hämmare i bak och lite mindre, mjukare, i fram.

Antar att det bara är att testa sig fram...

Har tänkt skaffa mig en däcktempmätare men det har inte blivit av. Ska göra det innan sommaren. Får i så fall ta och testa det som stod på beemersidan.
Vad gäller testet så känns det som att har man rätt temp på ytterhjulet, alltså samma stress och därmed temp över hela ytan, så borde tempen inte vara bra på innerhjulet. Borde vara högre temp på insidan av däcket än på utsidan...

I min värld så måste man ha olika camber på ytter- resp. innerhjul för att få samma stress över hela däckets kontaktyta.
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Tittar man på bilden så tycker jag det känns som att lite mindre camber på framhjulen vore på sin plats. Alltså negativ camber istället för neutral som nu är fallet...


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ja har haft snarlika problem med Corsadäcken....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



zeddie skrev:
Tittar man på bilden så tycker jag det känns som att lite mindre camber på framhjulen vore på sin plats. Alltså negativ camber istället för neutral som nu är fallet...


Jag har aldrig haft problem med detta Andreas, trots att vi kör likadana bilar.
Nu vet jag ju inte riktigt hur du använder högerpedalen i kvarnen, men jag är ganska måttfull där. Trycker jag på mer så börjar innerhjulet att spinna och då kan man ju få ditt symptom.

Jag har även hårdare krängare runt om, med övervikt på den bakre. Trots att jag kör med 2,5 grader camber fram så får jag inte detta slitaget.
Gasa mindre i kurvorna är mitt tips!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Nisse skrev:
zeddie skrev:
Tittar man på bilden så tycker jag det känns som att lite mindre camber på framhjulen vore på sin plats. Alltså negativ camber istället för neutral som nu är fallet...


Jag har aldrig haft problem med detta Andreas, trots att vi kör likadana bilar.
Nu vet jag ju inte riktigt hur du använder högerpedalen i kvarnen, men jag är ganska måttfull där. Trycker jag på mer så börjar innerhjulet att spinna och då kan man ju få ditt symptom.

Jag har även hårdare krängare runt om, med övervikt på den bakre. Trots att jag kör med 2,5 grader camber fram så får jag inte detta slitaget.
Gasa mindre i kurvorna är mitt tips!


Jo, jag använde väl gasen en hel del även i kurvorna men jag kände eller hörde inte på något vis att innerdäcket släppte så därför släppte inte heller jag gasen.
Ska som sagt greja lite med krängarna så får vi se om det blir någe bättre. Får väl försöka tämja gasfoten lite oxo men det blir nog svårt. Det vore inte fel med en diffspärr...

Har du förresten bytt krängare i bak, satt dit en till eller hur har du gjort?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



zeddie skrev:
Har du förresten bytt krängare i bak, satt dit en till eller hur har du gjort?


Jag har bytt den främre samt satt dit en extra bak. VAG sålde en sats från Eibach som man kunde köpa till ett bra pris som GTI-klubbsmedlem för ett antal år sedan.

Tänk på att en diffbroms/-spärr sliter mer på låda och drivaxlar. Det är nog lätt att knäcka något.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Jag har nog fått svar på huvudfrågan angående varför däcket separerade. Misstänkte att det var pga överhettning men ville ha era synpunkter.
Nu gäller det bara att lösa problemet med varför det blev överhettat men problemlösning är ju roligt så med lite trixande i sommar så ska det nog lösa sig!

Tack till Magnus, Johan o Nisse för hjälpen! (Jag vill ha dock ha svar på sista frågan som var riktad till dig Nisse. )

MVH
Andreas
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



zeddie skrev:
(Jag vill ha dock ha svar på sista frågan som var riktad till dig Nisse. )

MVH
Andreas


Räcker det inte att jag svarar innan du frågar?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Nisse skrev:
zeddie skrev:
Har du förresten bytt krängare i bak, satt dit en till eller hur har du gjort?


Jag har bytt den främre samt satt dit en extra bak. VAG sålde en sats från Eibach som man kunde köpa till ett bra pris som GTI-klubbsmedlem för ett antal år sedan.

Tänk på att en diffbroms/-spärr sliter mer på låda och drivaxlar. Det är nog lätt att knäcka något.


Du var snabbare än mig..... med inlägget alltså...

ok. Får se hur jag gör men det blir antagligen dubbla i bak så får jag se hur jag gör i fram. Nöjer mig nog med orginal till att börja med. Jag funderade ju som sagt på det, som du en gång sa till mig, om hämmaren lyfter innerhjulet.

Prövade ju att köra utan hämmare i fram i somras men det enda jag hann känna var ju att det krängde bra mycket mer. Efter ett par uppvärmingsvarv gick jag ju in depån för att se över så allt var ok innan jag skulle ut för att köra hårt. Då kom ju brorsan och skulle köra bilen. Jaha, tänkte jag, får väl vara snäll då... och resten vet du ju redan. Blev ingen mer körning för golfen den dagen så om det hade varit mindre hjulspinn och bättre/sämre tider fick jag aldrig veta. Istället blev det tredje gången som goffen fick åka hem på släp...

Min låda behöver för övrigt redan nu ses över. thumbs down
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vad för slicks var det?

Många rallyslicks lär så vitt jag vet inte tåla bankörning utan blir lätt överhettade.

Pelle Stötdämparexperten eldade upp en omgång ganska fort minns jag just på kullen. Dom var iof beggade när han började men ändå...

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad för slicks var det?

Många rallyslicks lär så vitt jag vet inte tåla bankörning utan blir lätt överhettade.


Jag har inte i huvet mer än att det var Dunlop. Ska kolla nästa gång jag är förbi garaget.

Rätt så förståeligt att de blir överhettade. Jag har en polare som kan fixa beg. rallycross däck billigt. Som jag förstod det så skulle det inte vara mycket mönster alls så på det sättet kan de ju kanske fungera på bana men mycket troligt är ju att det är lätt att överhetta dem. Jag ska ta reda på lite mer vad vikten på bilen de suttit på är m.m. Är min bil betydligt lättare så skulle det kanske kunna gå. Iof så passar nog rallycross däck ännu sämre än rallydäck på bana men det kan ju vara värt ett försök iaf. Jag letar ju som sagt billiga däck...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

zeddie skrev:
Jag letar ju som sagt billiga däck...


Vem gör inte det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jag körde med begagnade rallycross slicks på Knutstorp för nått år sen. Det var kvar ungefär 4-5 mm när jag fick dom gratis (det har sina fördelar att vara mekaniker i ett team ), dom höll i bra ungefär 8 varv åt gången på min tunga bil sedan började dom överhetta.
Man kände att dom blev halkiga men ända tappade dom inte greppet helt, dock blev det lätt att köra med 4-hjuls ställ genom liton . Jag körde en 70-80 varv och då var bakdäcken helt slut med korden framme men framdäcken räckte till ett par hundra meter piruetter iallafall

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566


Trådstartare
koni skrev:
Jag körde med begagnade rallycross slicks på Knutstorp för nått år sen. Det var kvar ungefär 4-5 mm när jag fick dom gratis (det har sina fördelar att vara mekaniker i ett team ), dom höll i bra ungefär 8 varv åt gången på min tunga bil sedan började dom överhetta.
Man kände att dom blev halkiga men ända tappade dom inte greppet helt, dock blev det lätt att köra med 4-hjuls ställ genom liton . Jag körde en 70-80 varv och då var bakdäcken helt slut med korden framme men framdäcken räckte till ett par hundra meter piruetter iallafall


Intressant!
Man vill ju dock köra lite mer än 8 varv åt gången (Beror iof på vilken ring det är.... Kinnekulle....Nürburg... ) men min bil (1020kg) väger väl några hundra kilo mindre än din oxo...
Citera
Däck för banåka
Däck som separerar... Varför?
9 besök senaste veckan (12091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande