Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (6836 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
En länk till världens häftigaste bil.

http://www.289register.de/289e.html

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag som alltid har trott att det är 427:an man ska ha.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Ja, ska det va ska det vara en 427:a. thumbs up
På den här länken finns det 427:or.

http://www.carrollshelby.com/about.htm

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Citat från sidan....

NOT A LOT OF PEOPLE KNOW THAT .....

* A prototype AC 289 Daytona Coupe was clocked at 183 mph on public roads in UK (along the M1, just north of London) whilst testing for the '24 Heures de Le Mans' in 1964. The press got hold of this story, and as a direct result of the ensuing outrage, the Goverment introduced a 'temporary' 70 mph speed limit, which is still in force 37 years later.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför inte köpa ett Cobra kit av mej.............???

Håkan Carllson

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vad kan man få ner vikten till? Annars är man ju lite mer Seven inklinerad liksom....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Tyvärr så monterar ju de flesta skeva motorer i sina Cobra-replikor. Jag tror man ska göra som diverse sportbilsfabrikanter och använda Ford istället.
Man kanske ska göra det ännu mer modernt och använda en M3-maskin?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Vad kan man få ner vikten till? Annars är man ju lite mer Seven inklinerad liksom....


Jag körde Roadsport med en Cobra.......-88.
Blev aldrig frånåkt av en seven........
Porsch 930 var dock lite problem.

Sedan skrev seven-maffian om reglementet........till ett seven paradis.

"Mendet går att bygga en vinnarbil idag.........men det blir ganska dyrt att bygga motorn

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mäkinen skrev:
Tyvärr så monterar ju de flesta skeva motorer i sina Cobra-replikor. Jag tror man ska göra som diverse sportbilsfabrikanter och använda Ford istället.
Man kanske ska göra det ännu mer modernt och använda en M3-maskin?


Det där är inte enns lönt att svara på

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



ButterflyRacing skrev:
Mäkinen skrev:
Tyvärr så monterar ju de flesta skeva motorer i sina Cobra-replikor. Jag tror man ska göra som diverse sportbilsfabrikanter och använda Ford istället.
Man kanske ska göra det ännu mer modernt och använda en M3-maskin?


Det där är inte enns lönt att svara på
Jag tycker bara det är lite tråkigt när alla gör precis som grannen bredvid. Du får gärna åka GM om du vill!

Ska man bygga en renodlad racemotor spelar ursprungsfabrikatet ingen roll prismässigt så då kan man ju ta egna vägar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mäkinen skrev:
Ska man bygga en renodlad racemotor spelar ursprungsfabrikatet ingen roll prismässigt så då kan man ju ta egna vägar.


Tyvärr så är du helt fel ute.

En trimmad Ford........på ca 450 hk........kostar X kronor

För samma pengar får du en Chevy på 650 hk.....som desutom håller ihop.


Håkan Carlsson

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Mitt problem är att jag gillar slalom.... Rovers V8 då? BMW's V8'a? Ujujuj nu hädar jag... det förstår jag men vikten! Vikten!


Vad väger rubbet ungefär? och hur mycket av det är motorn?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



ButterflyRacing skrev:
Mäkinen skrev:
Ska man bygga en renodlad racemotor spelar ursprungsfabrikatet ingen roll prismässigt så då kan man ju ta egna vägar.

Tyvärr så är du helt fel ute.
En trimmad Ford........på ca 450 hk........kostar X kronor
För samma pengar får du en Chevy på 650 hk.....som desutom håller ihop.

Håkan Carlsson
Ett sånt där påstående tarvar en förklaring. Upp med ett recept på en hållbar 650hk-maskin från GM så ska vi se vad den kostar och så återkommer jag med hur mycket starkare Ford-maskin man kan bygga med samma pengar.

Det enda man saknar i en (dragracing)depå som Fordåkare är motståndare att låna prylar av. Lyckligtvis behövs det sällan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Jag hade kontakt med en Engelsman som hade en Cobra replica med Cheva motor på över 550 hk.
Jag skojade med honom om att han skulle gå "Flat out" i Fuchsröhre, då svarade han att han hade gått "Flat out" en gång och det var på SPA förbi depåerna och ner mot l'Eau Rouge kurvan och då hade han haft över 180 mph så i Fuchsröhre fick det nog vara.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

300kmh i Eau Rouge.... i en Cobra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Låter ju sisådär hälsosamt
Fast vem skulle inte vilja prova?

_________________
Karl Brag
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mäkinen skrev:

Det enda man saknar i en (dragracing)depå som Fordåkare är motståndare att låna prylar av. Lyckligtvis behövs det sällan.


Det enda man saknar i en dragracing depå..........är en ford som funkar.....
om det överhuvudtaget finns någon där...........

Detta är nog ett ämne, där vi aldrig kommer att bli överens.........Det enda sättet att göra upp...är på tävlingsbanan.

Men du kan ju vara en fin människa, fast du gillar ford.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Som lite kuriosa kan man blanda in BMWs motorer.
Direkt ur minnet:
M60 V8 på 4.0L med 286hk och 400nm väger 144 kg.
M5 3.8 motor väger litet mer,runt 10-15 kg mer tack vare gjutjärnblock.
Med 340 hk och 400 nm.

Sen så har vi M70 V12:an från 5 liter som har runt 300 hk och 550nm som väger sisådär 155 kg om jag minns rätt.

Vad väger motsvarande motorer från GM, Ford, Volvo etc??..

Jag är mest sugen på en M60 V8 med kompressor
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Mitt problem är att jag gillar slalom.... Rovers V8 då? BMW's V8'a? Ujujuj nu hädar jag... det förstår jag men vikten! Vikten!


Vad väger rubbet ungefär? och hur mycket av det är motorn?



Ja nu hädar du.

möjligtvis Bmw.

Det var längesedan jag räknade på det.......Men jag tror du måste ner på en motor på ca 4-liter.

Det bör gå att bygga en roadsport/ gatbil runt 950- 1000Kg.

Har inte vikten på en riktig motor (= chevy) i huvudet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Som lite kuriosa kan man blanda in BMWs motorer.
Direkt ur minnet:
M60 V8 på 4.0L med 286hk och 400nm väger 144 kg.
M5 3.8 motor väger litet mer,runt 10-15 kg mer tack vare gjutjärnblock.
Med 340 hk och 400 nm.


Finns det inte BMW V8 på 4,4 L oxå?

_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (6836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande