Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler vid rödflagg
836 besök totalt
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Regler vid rödflagg

Jag kör i bmw cup och har en fråga angående rödflagg.
Vid sista tävlingen på Mantorp 2009, så blev det rödflagg
och jag och ett par till körde och till in i bandepån som det står att man ska göra i tävlingsreglerna.
Men då blev vi straffade och fick starta sist.Jag undrar varför vi fick göra det.Är det något som jag har missat?

"12.0 Avbruten tävling

Vid avbruten tävling (rödflagg) ska förarna sakta ner och (omkörning förbjuden) ta sig till bandepå. Avbryts tävlingen med mindre än 2 varv körda så är startuppställningen enligt startlistan. För bil som inte kommer till omstart, lämnas en
lucka i startuppställningen. Antalet körda varv räknas. "

Jag har mailat regementsgruppen, men inte fått några svar, men någon annan kanske vet om jag har missat något eller om det blev fel bedömning där?

Här sen Apr 2005

Tjena Nicklas,

Jag var en av dem som också körde in i bandepån, men det var ju spännande att starta sist

Det kommer troligen en ny och tydligare formulering i de uppdaterade tävlingsreglerna inom kort där avbruten tävling (rödflagg) hanteras enligt SBF tävlingsregler (RA), förarna ska sakta ner (omkörning
förbjuden) och stanna vid start/mållinjen för vidare instruktion av funktionär.

Vill du har förtydligande ang vad som hände på Mantorp så kontakta BMW Cup representanterna (som ansvarar för tävlingsreglerna) eller dåvarande TL, Krister Funder. Kontaktinfo finns på hemsidan

Regler vid rödflagg
836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande