Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hårdhet på coilovers?
13 besök senaste veckan (15366 totalt)
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Hårdhet på coilovers?

1
När man skruvar ned coilovers så blir de hårdare ju mer man skruvar ned. men varför blir det det borde det inte vara tvärtom för när man höjer bilen så skruvar man ju åt fjädern dvs komprimerar den. borde det inte bli hårdare när man skruvar åt den?

eller blir det hårdare när man skruvar ned fjändern bara för att fjändern är inte lika hårt spänd, då fjädern inte är lika hårt spännd blir det att den trycks ihop mera? och där av hårdare? (av bilens vikt vilar på en mindre o spänd fjäder)

om hjulet åker i en hålighet då åker ju stötdämparen ut dvs fjädern dekomprimeras
och tvärtom om hjulet åker på ett gupp då kopremmeras fjäder och dämpare

så om en coilover som är ned skruvad borde ju fjädra bättre om man åker på ett gupp än om hjulet åker i en håla då det inte finns så "mycket" att dekomprimera?

tänker på billiga coilovers:

liten konstig tanke

tack på förhand

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fjäderen blir inte hårdare/mjukare åt vilket håll man än skruvar.

Därimot så kan man höja/sänka bilen genom att skruva upp/ner muttarna på stötdämparkroppen.
och detta är bra, + man kan justerá hörnvikterna.

Göteborg
Här sen Jul 2009

Trådstartare
ändras inte fjäderkonstant om man skruvar ihop/isär fjädern?

vad är det som gör att det blir stötigare ju lägre man skruvar?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nej,, fjäderkonstanten är konstant.
Hmm om vi nu pratar vanliga sylindrikst lindade fjädrar..

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det blir väl stötigare för att man kortar ner fjäderns rörelsemån? Den blir ju inte hårdare för att den trycks ihop, det är ju fortfarande samma antal varv och diameter på tråden.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kanske fjädervägen tar slut och bumpstoppet tar i?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

något sånt måste det ju vara?
Anders Karlsson skrev:
Det blir väl stötigare för att man kortar ner fjäderns rörelsemån? Den blir ju inte hårdare för att den trycks ihop, det är ju fortfarande samma antal varv och diameter på tråden.

_______

om man höjer bilen dvs skruvar uppåt. Trycker man inte ihop fjädern mer?

Jag får för mig att en fjäder som är mer komprimerad är hårdare?

det borde väll bli hårdare av samma anledning som när man kapar fjädrarna?

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

jb100 skrev:
något sånt måste det ju vara?
Anders Karlsson skrev:

_______

om man höjer bilen dvs skruvar uppåt. Trycker man inte ihop fjädern mer?

Jag får för mig att en fjäder som är mer komprimerad är hårdare?

det borde väll bli hårdare av samma anledning som när man kapar fjädrarna?

När du kapar fjädrar minskar du antalet verksamma varv på fjädern därav
blir fjäderkonstanten högre.

När du komprimerar en fjäder med förspänning gör du inget annat
än att begränsa bilens fjädringsväg.

Exempel har du en fjäder som tycks ihop 20mm av bilens egen vikt.
Tar du denna fjäder & förspänner den 20mm kommer den inte komprimeras
ytteligare av bilens vikt.

Nackdelen är att du inte har någon utfjädring kvar när det dyker upp
en grop i vägen. I normala fallet har du 20mm utfjädring som kan svälja
håligheten.

Med komprimerad fjäder kommer hela bilen att slå ner i håligheten
& upplevas som vädigt stötig.

Detta är inget vidare ut väghållingssynpunkt då man gärna vill ha
däcken i backen inte stutsande mellan ojämnheterna.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Fjädern är ju lika lång, den får ju samma vikt på sig. Däremot så ändras hjulets läge mot karossen och därmed bilens höjd.

om inte fjädern är så hård från start att stötdämparen står i sitt längsta läge när den står på hjulen, då ändrar du fjäderkonstanten med inspänningen. Då kan du däremot inte ändra bilens höjd då den alltid står i stötdämparens maxlängd.
Förutom att den är totalt okörbar och livsfarlig då såklart.

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

MaZ skrev:
om inte fjädern är så hård från start att stötdämparen står i sitt längsta läge när den står på hjulen, då ändrar du fjäderkonstanten med inspänningen. Då kan du däremot inte ändra bilens höjd då den alltid står i stötdämparens maxlängd.
Förutom att den är totalt okörbar och livsfarlig då såklart.

Fjäderkonstanten ändras inte med förspänningen....
se mitt inlägg ovan

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

ok, jag uttryckte mig lite slarvigt, man kommer uppleva det som att fjäderkonstanten ändras men den ändras inte, Helt rätt.

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Hjälpfjädrarna på bilden ser ut att ha en fjäderkonstant om, säg, 2-5 N/mm (10-25 lb/in) och isåfall är de troligen bottnade med bilen i vila och den enda funktion de har är att hålla huvudfjädrarna på plats.

Med en lagom styvare hjälpfjäder kan man skapa progressiv fjädring. Men det har inte du.

Förspänning tjänar endast till att göra fjädringen helt stum under en viss last, följande exempel refererar till hjullast. Förspänner du till t ex 10 000 N så är bilen helt stum hela tiden. Om du förspänner till 1.5 x hjullasten i vila, är bilen helt stum på rakan, men får fjädring (enligt installerad huvudfjäderkonstant) en bit in i instyrningen när hjullasten överskrider förspänningen.

om man upplever att man förspänner fjädringen på en bil, vill jag hävda att man behöver köpa längre dämpare.

Bl a MX-åkare tänker annorlunda.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Ni får ursäkta mig om jag är trög

Får man inte samma effekt av att förspänna fjädern som att byta till hårdare fjädrar?

Citat:
Exempel har du en fjäder som tycks ihop 20mm av bilens egen vikt.
Tar du denna fjäder & förspänner den 20mm kommer den inte komprimeras
ytteligare av bilens vikt.
Då fjädern redan är "belastad" med de antal newton som krävs för att fjädern skulle komprimeras med 20mm kan inte bilens vikt komprimeras fjädern mer? är det rätt tänkt?

Tack skall ni ha för att ni hjälper mig!
Har lite konstiga frågor kanske
Tack!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

jb100 skrev:
Ni får ursäkta mig om jag är trög

Får man inte samma effekt av att förspänna fjädern som att byta till hårdare fjädrar?

......
Nej!!!!

Mitt ovanstående försök till förklaring var kanske lite för flummigt?

Tänk dig att du har fäst ett styvt gummiband i taket på en hög byggnad. Jag som en stadig pojk på ++100 kg hänger mig (inte dödligt lixom) i det gummibandet. Vi låser gummibandet i det läget (vi kapar till en planka i lagom längd och sätter imellanför att inte gummibandet ska dra ihop sig igen).

om en sillmjölke på, säg, 90 kg (eller allt under min vikt) skulle ta tag i gummibandet och hänga sig i det, skulle det inte töja sig alls, eller hur? För det är ju redan uttöjt med en stadig pojk. Gummibandet är förspänt. Gummibandet ovanför har ingen funktion alls i detta fall.

Men tänk dig att sillmjölken börjar hoppa och ha sig så skulle denne säkert kunna få gummibandet att glappa från plankan och fjädra. Men gummibandet blir ju inte styvare i det läget bara för att det var overksamt under 90 kg.

"Planklängden" ovan är hur mycket du skruvar ihop fjädern i förspänning. Stumt upp till en viss last-installerad fjäderkonstant därutöver. Långt ifrån en bra setup för en banbil generellt.

*Not till chassiguruserna: Vet att jag i något sammanhang försvarat drop-stops (som jag personligen inte trivs med), men låt oss isolera oss till just detta fall*

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009

Trådstartare
1
Så förspänning innebär : hur mycket belastning kommer krävas innan fjädern kommer börja fjädra?

och fjäderkonstant hur många kg eller newton det kommer krävas för att få fädern att komprimeras per millimeter

2
När man höjer sånna här "billigare" varianter av coilovers:

Det är väll först i de allra högsta "läget" förspänningen kommer börja ändras, först när man skruvat upp rikitigt högt kommer ju fjädern börja komprimeras? Då måste väll även stötdämparen vara i sitt yttersta läge?

Alltså kommer förspänningen vara den samma hela tiden innan man skruvat så mycket så att fjädern börja komprimeras? och då måste väll även stötämparen vara i sitt yttersta läge för att fjädern skall börja komprimeras när man skruvar?

3
Det enda som händer innan fjädern börjar komprimeras är väll att man ändrar hjälpfjäderns förspänning Men den blir ju helt komprimerad av bilens vikt så det gäller väll bara när bilen är upphissad

Tack ska ni ha! för att ni hjälper mig med mina konstiga funderingar

Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002

Jag bygger på denna tråd med en annan om Coilovers.

Min bil 328ci-99 har typ KW-coilovers på (inte säker på vilken sort av deras, men säkert inte nåt avancerat). Jag upplever bilen som understyrd, och funderar på om jag kan höja denna 10mm ibak (eller mer), för att få baken att "kränga" in mer och 'svinga' in bilen i kurvorna.
Min fundering grundar sig i att jag får för mig att nu när den är så lågt ställd, så har bilen så liten väg att fjädra, så när jag trycker på gasen, så pressar jag bara bilen framåt, och inte...hmm.. dit jag vill, därav understyrningen.

Alternativet i funderingen är om det är förhållandet mellan fram och bak som spelar in, vilket i sin tur innebär att en lösning vore att sänka bilen i fram ytterliggare. detta ser jag iofs inte som så stor anledning, förutom att jag skulle tycka den blev snyggare .

eller om jag ska börja med min favorithobby. spacerplattor. Eller köpa andra kränghämmare...eller eller eller eller....

Nej, bästa lösningen är nog att slänga i nån vassare motor, fullbur och kolfiberkaross... jo..

Är jag helt ute och cyklar i mina tankar... eller rättare sagt. hur ska jag göra för att minska understyrningen...?

Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

om det går att justera hårdheten på dina fjäderben så hårdare bak alternativt hårdare krängare bak skulle jag kika på

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Racetech
Hårdhet på coilovers?
13 besök senaste veckan (15366 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande