Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck till Seven
3 besök senaste veckan (4872 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Hej Har en lite fråga som nån kanske kan svara på:
Däckbrädd fram och bak?
Som i mitt fall så sitter det 225/50-15 fram och bak har jag 285/40-15, och till sommaren har jag tänkt köpa r-däck..smalare ja..men skall jag ha lika brädd fram och bak.

Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



285 på den lilla bilen!

Vet inte riktigt, men jag tippar på att det där inte är så lätt att komma fram till rent teoretiskt. Prova med lite bredare bak än fram, typ 225 fram och 245 bak tycker jag skulle kännas bra, men som sagt mer exakt än lite sådär på "känn" vågar iaf inte jag komma med...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att breda däck rullar tyngre och skapar mer luftmotstånd än smalare ska man inte underskatta. Speciellt på en lättviktare som en 7:a skulle jag tro att detta är än mer viktigt. Skulle tro att greppet i kurvorna är bra nog ändå, med smalare sulor, och att det tomkan gå fortare med smalare däck. Byter du till R-ditos så går det ju självklart snabbare... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



om man har mkt pulver måste man ha breda däck även på en lätt bil för att kunna accelera och bromsa bättre.

Rullmotstånd är nog förumbart för bilar med så mkt pulver att de behöver 285:or däremot är luftmotståndet inte försumbart men självklart prioriterar man tillräckligt grepp högre.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Jo... en aktuell fråga blir ju: hur många pållar har du? och har du mycket vrid eller är det en turbosnurra eller så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
om man har mkt pulver måste man ha breda däck även på en lätt bil för att kunna accelera och bromsa bättre.

Rullmotstånd är nog förumbart för bilar med så mkt pulver att de behöver 285:or däremot är luftmotståndet inte försumbart men självklart prioriterar man tillräckligt grepp högre.


Självklart är det så! Men nu vet jag inte hur mkt motor "man har" i en 7:a...även om man hört talas om galenskaper. thumbs up
Det handlar ju om en ballansgång mellan grepp rakt fram, i kurvorna och rull/luftmotstånd. Så som du säger.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Vikten på bilen spelar väl stor roll oxo. Med för breda däck så blir de
aldrig varma och man får kasa runt i alla fall. Om man tittat vad en R500
har monterat så tror jag att det är mycket smalare. Tror Avon har däck
som passar utmärkt till en seven, kika på deras sida. Har haft en seven
för 10 år sedan. den blev skodd med 205 bak och 195 fram A008. funkade
mycket bra.

jan nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jo... en aktuell fråga blir ju: hur många pållar har du? och har du mycket vrid eller är det en turbosnurra eller så?


För tillfället 120 små ponnysar..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Med 120 kusar i en så lätt bil måste väl 225 räcka bak...

_________________
Karl Brag
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
om jag tar saken från början..
Jag köpte Lotusen som den är nu,det är en
kille i GBG som började med den här bilen,ringer säkert några klockor för nån när jag säger vad han hette.Milan Knezowith eller hur man nu stavar det,och han hadde tänkt åka turbo..nu är det sent 80 tal jag pratar om...alltså byggsatsen han köpte var utrustad med dem bredaste skärmar..fälgar...däck..8 tum fram 10 bak.så däckena som sitter där nu är ju ochså gammla.. thumbs down inget att för bankörning..men på gatan går det ju bra.Därför undrar jag vad ni tror passar bra på bana..för nya däck har jag tänkt köpa i vinter.Är inne på 195 fram och 205 bak.

Mvh Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Jodå, salig Milan K är bekant. Han hann med några projekt verkar det som.

Precis som det skrivits ovan gäller det att få temperatur i däcken för att de skall fungera vid bankörning. Sen lär du inte heller hitta R-däck i dimension 285/40-15...

Personligen skulle jag tro att 195 och 205 som du skriver är en lämplig kombination, gärna då i en mjuk gummiblandning om du prioriterar max grepp. T.ex. finns Bridgestone Re540S i en mjuk blandning, kallad GS, i 15-tum. Eller också, som skrivits ovan, är säkert Avon ett bra alternativ.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Martin G skrev:
Jodå, salig Milan K är bekant. Han hann med några projekt verkar det som.

Precis som det skrivits ovan gäller det att få temperatur i däcken för att de skall fungera vid bankörning. Sen lär du inte heller hitta R-däck i dimension 285/40-15...

Personligen skulle jag tro att 195 och 205 som du skriver är en lämplig kombination, gärna då i en mjuk gummiblandning om du prioriterar max grepp. T.ex. finns Bridgestone Re540S i en mjuk blandning, kallad GS, i 15-tum. Eller också, som skrivits ovan, är säkert Avon ett bra alternativ.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB


Vad är bäst samma dimesion fram och bak?
eller bredare bak?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Sen är ju frågan hur mjuka däck skall man våga köpa..?
Lotusen väger 730 kg

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Hur tänkte du använda bilen? Hur många krokiga sommarvägsmil? Hur mycket på bana? Att det ska funka bra att köra fort i regn tror jag inte du bryr dig så mycket om och har du tänkt på något speciellt fabrikat? Slå en signal till Martin på Wheelbase så plockar han annars ihop ett bra set däck åt dig. Han vet vad han håller på med thumbs up Han har väl iof inte Yokohama om du vill ha det. Och Avon som ev. kan vara det "häftigaste" (o antagligen dyraste) alternativet vet jag inte om han kan få fram.

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Däcken är tänkt att anvädas till bankörning i första hand...man vill ju inte vara nån..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Jag lånar din tråd lite super7.

Jag har börjat fundera lite på däck till min 7:a....

Vad ska jag välja r-däck eller gatdäck ? Jag har ju ingen jätte erfarenhet av bankörning, men mitt mål är givetvis att rasta den på bana när tillfälle ges ! Alltså vilket är lättast att lära sig med r.däck eller gatdäck?

om man ser till den ekonomiska sidan... det jag har sett av priser på r-däck så verkar dom ju inte va så farligt mycket dyrare än bra gatdäck... Har jag fel ? Hur länge håller dom ? Som jag har fattat det så håller dom färre mil på gatan men fler på bana om man jämför med gatdäck... (gatdäck överhättar på bana)

Vilken dimension ska jag ha.... ? Lite har ju tagits upp i denna tråden innan. På bilen sitter det idag 16" MIM fäljar 8" breda. Planen från början var att ha 225/50 gatdäck. Vilket motsvarar ungefär orginal volvo i rullomkrets blir detta för stort på en seven. De flesta har ju betydligt mindre hjul. Fördelar/nackdelar ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Lutar åt 185/55-15 Rally slicks eller dito R-Däck på min Lotus...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Per, när porsche hade 8x15 fälgar och 225/50 däck så var fälgen i smalaste laget och det var svårt att få ett jämnt däckslitage. Med 9 tum blev det stor skillnad. Det är ju några år sedan och det har hänt mycket på däck- och profilfronten, men det sägs ju att r-däck helst skall ha en bredare fälg än motsvarande standarddimension.
/Johan

_________________
Johan B
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



super7 skrev:
Sen är ju frågan hur mjuka däck skall man våga köpa..?
Lotusen väger 730 kg


Köp den mjukaste gummiblandningen dom har. Åker själv på SuperSoft (Yokohama) med 843 kg bil och det är inga problem ens när det är 25 grader varmt. När jag åkte med Soft däremot var det tvunget att vara 25 grader för att det skulle funka.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Betydligt bättre att lära sig bankörning med bra gatdäck o gå över till rdäck senare!

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:
Betydligt bättre att lära sig bankörning med bra gatdäck o gå över till rdäck senare!


Eller som nå'n uttryckte det: "Man åker inte fort för att man har R-däck, man har R-däck för att man åker fort".

För att förtydliga: När ens gatdäck börjar bli hala för att dom blivit för varma, då är det dags att börja fundera på R-däck.

/Igino

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
Däck till Seven
3 besök senaste veckan (4872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande