| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Importera eller bygga biltransportsläp
|
6459 besök totalt |
|
Jag är sugen på ett släp, och efter att ha studerat begagnatmarknaden ett tag så lutar jag åt något av följande alt: 1. Bygga ett alu-släp från scratch, alltså ingen husvagnskonvertering. Komplett axel med påskjut finns att köpa för 8-10.000 kr 2. Importera ett släp från t.ex. Tyskland Någon som har erfarenheter av något av dessa alt? Frågorna hopas: Hur reggar man ett hemmabyggt släp? Vilken typ av hållf-beräkning måste man presentera? Importerar man släp lika enkelt som bilar? "Kan" man importera nytt släp, eller gäller samma regler som för bilar? Tips på tyska ÅF?
om fler är intresserade så kan man kanske samordna något. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Kolla på resultatservice.se
biltransportkärra med lite fix på.måste byta dragstång pga veck i balk..o göra en ny regbes..inget svårt jobb för den händige.köp nya på nån stålfirma o borra hål o skruva dit bara...vevtipp.bra däck o galvad. årsmod 99.nya lysen mm medföljer.en kanonkärra iövrigt när den ä fixad.går att regga från 13-1600kg.. jobbkostnad ca 1000kr på den o sen ä den värd ca 15000kr. Pris: 5500kr robban, nyköping, 0708-936791 robbanceder@hotmail.com _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
|
Drar liv i en gammal tråd då vi äntligen har byggt färdigt våra släp. Har byggt två st 1500kg tandemsläp (två axlar). Det ena är regbesiktigat nu och det andra är på G. Det var betydligt mer jobb än väntat och vinsten jämfört med att köpa färdigt verkar bli minimal. Så värst kul var det inte heller.
Mycket papperstrassel i form av dispensansökningar, ursprungskontroll på axlar, ansökan av chassinummer mm. En del pyssel rent administrativt. Släpen som är hemmakonstruerade har tipp (och ramper), två axlar (stabilt när man drar) och lastar 1070kg. Det var ungefär 50kg mindre än jag hade räknat med, galv är tydligen tungt.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
|
Re:
Har gjort samma upptäckt så det blir nog ett tyskt släp. Ska bara fixa BE-kortet först har jag bestämt. _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Re:
Misstänkte att det skulle vara så. Kul ändå att se att det är möjligt! _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
6459 besök totalt |