Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
30 besök senaste veckan (221382 totalt)
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Citat:

Angående TIG-svetsning av aluminium:
Som Cammo sa tidigare i tråden lämpar sig 120A till 3mm gods.
Tumregeln säger 40A/mm godstjocklek. Sen får man finjustera utifrån det..

Jag körde på min senaste svetsarprövning (licens/certifiering) 85-80A på 2mm gods och med 2,4mm tillsatsmaterial. Blev fin bred svets med lagom råge på båda sidor. Man kan säga att rågen på rotsidan ska likna en cigarett som är kluven på längden.

Behöver du hjälp med att lära dig svetsa alu så är jag ofta i Gbg hos tjejen, kan visa och ge några tips nån gång om du vill. Har även en väldigt bra bok i ämnet jag kan rekommendera!


Tack för tips!

Provade lite ikväll med ca 120 amp i 3mm gods och blev ganska nöjd med resultatet, dock en bit kvar till licenssvetsande ;-)
Kapade bort flänsen från "antispinnspjällhuset" som sitter på M60 motorerna och svetsade på på mitt nya rör.
Blev riktigt bra.


Håller på med placering av spjällhus och dump-ventil.
(plattjärnet är tillfälligt för att positionera spjällhuset)
Röret som dumpventilen sitter på ska kortas en aning så den hamnar närmare tryckröret.




_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Det tar sig!! thumbs up

Ingen är proffs från början det vet du va!? övning ger färdighet
Blir fina fisken det där!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Har plöjt igenom hela din projekttråd nu, och är riktigt imponerad av ditt byggande!

Hoppas få se denna "live" i framtiden!

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Lite nytt!

Har fått tillbaka lite grejer från eloxering.
Blev kanon!

Remskivor till vattenpump och kompressor



Adaptrar till bromsoken bak



Köpte original Porscheskruvar till oken, men glömde givetvis kolla gängan.
Det var inte vanlig M12x1.75 som helicoilen i adaptrarna...



Men de passade bra inkl urfräsning för abs-sensorn :-)






Väntar på en hel del skurna detaljer som ska vara klara denna veckan, sen är det bara att bygga på!

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Lite nytt igen!

Leverans av lite skurna bitar, f-n vad det blir bra, men tar tid.



Byggt klart alla tryckrör, flänsar m.m.



Nu börjar tig-svetsandet bli ganska hyfsat :-)



Specialbrickor till oken, blev fint!



Börjar bli fullt i motorrummet nu.
Ska bygga ett stag mellan fjäderbenstornen.









Ibland får man ta en titt bakåt hur det såg ut när man började...


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Har även fått tag på en lamelldiff från M5 E34, så nu är bakaxeln komplett!
Får nog bli montering/modifiering av diffen av "Mobimech-Peder"


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Det kommer att bli en galet fet vagn! Väntar på att få se den lackad och klar! Vilken färg kommer den få?

_________________
Johan Kihl
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Ja, det ser jag också fram emot :-)
Planen är "frozen-grey" dvs BMW's spacegrey med halvmatt klarlack som vänster framskärm är provlackad i.
Tak samt några fler kolfiberdetaljer klarlackade.

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Snyggt! När planerar du uppstart och bromsning osv?

_________________
Johan Kihl
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Planen är att starta upp den till våren, den ska vara körbar till sommaren.
Kanske inte reggad och klar, men det borde gå att dra den med trailer till lämplig banträff :-)

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3197



jag sitter å försöker förstå "specialbrickor till oken" berätta mer vad du gjort där

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



SNYGGT........

Det börjar närma sig. Jag får lägga på en rem så vi blir klara samtidigt

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hehe ser rätt fullt ut i det motorrummet trots att det inte är några moderna plastkåpor överallt thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Klockrent färgval! thumbs up

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



GustafW skrev:
Lite nytt igen!





Gött att se att det går frammåt Gustaf! thumbs up
Kan bara hålla med Nisse - trångt och mycket kyl blir det. Imponerande rörmokeri!

Tänk vad ett par fådda framskärmar kan dra med sig jobb...

Föresten - kollade på förstasidan i tråden:



Varifrån kommer Evo III vingen?
(Antar att det är en avgjutning i glasfiber?)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Mange K skrev:
jag sitter å försöker förstå "specialbrickor till oken" berätta mer vad du gjort där


Det är inte så special egentligen, har laserskurit brickor som täcker de gamla hålen i oken.
Fick fräsa lite och borra om oken så de passade E36 spindlarna, sen pluggas de gamla hålen och täcks av dessa brickor.

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Tänk vad ett par fådda framskärmar kan dra med sig jobb...

Föresten - kollade på förstasidan i tråden:



Varifrån kommer Evo III vingen?
(Antar att det är en avgjutning i glasfiber?)[/quote]

Ja, dina gamla framskärmar har kostat massor nu... ;-)

Vingen är en avgjutning, vet inte vem som gjort den, köpte den beg för ett bra tag sedan...

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



GustafW skrev:
Tänk vad ett par fådda framskärmar kan dra med sig jobb...

Ja, dina gamla framskärmar har kostat massor nu... ;-)


/G


Haha

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Har fått hem lite fina bitar till avgassystemet.
Nu blir det till att lära sig Tig-svetsa rostfritt också...
Några tips på strömstyrka?




Förresten, funderar på att pulverlacka alla alu-rör i motorrummet.
Någon som gjort det på alu? Ska man blästra först?

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Det fäster bäst om man blästrar först. Mina tryckrör är pulverlackade. Bäst resultat blir det med en färg med struktur i då det fyller diverse ojämnheter bättre.

_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Gällande TIG så gissar jag på att du har 2mm gods eller mindre?

Börja på 50A och om det är 1,5mm kan du köra 40-45. Jag kör 45-50A i 2mm när det är licenskrav. Ska du bara bränna ihop det, eller ska du komma igång och leka med rotgas med? ( det behövs inte i ditt avgasrör... om du kör utan kommer det ändå hålla så länge du har bilen. )

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
30 besök senaste veckan (221382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande