Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 39 besök senaste veckan (221374 totalt) |
Lite funderingar angående taket...
Någon som monterat ett liknande på E30? Var är det lämpligast att skarva det? Som synes på bilden är hela takplåten avgjuten inkl dropplist. Men då detta är tjockare än plåt blir det lite klurigt att passa in. Jag funderar på att kapa plåten precis innanför dropplisten och sedan svetsa en falsad plåtremsa som kolfibertaket (med bortkapad dropplist) kan sänkas ner i. Några förslag? /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Jippie!
Växellådan är klar! En kvälls intensivt mekande ihop med Johan Z så sitter alla bitarna på plats. Stort tack för hjälpen Johan! Skulle egentligen påbörjat motorfästen, men igårkväll fick jag startmotorproblem på X5an. Kul när det bara klickar och det är mörkt och kallt och en lastad hästtrailer kopplad... Ny startmotor är beställd och ska komma imorgon. /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Det ser väldigt tjockt ut för att vara gjort i kolfiber?
EDIT: Nu såg jag att det är ett glasfibertak så det förklarar ju varför det är så tjockt. Jag hade iaf slipat ur på insidan så det blir tunnare där det behövs och limmat fast det, iom att du limmar fast det så förlorar du ändå ingen styrka där det är limmat. Förutsatt att du använder ett bra lim Bara hojta till om du behöver tips eller hjälp! mvh
|
||
Tack!
Vet inte riktigt vad viktskillnaden är, men gamla plåt-taket med taklucka vägde en hel del. Hade egentligen tänkt mig ett nytt originaltak i plåt, men det finns inte heller för tillfället hos BMW. Men jag tror det kan bli snyggt med klarlackat tak och imolaröd lack som är planen. Om inte jag ändrar mig angående färgvalet innan det är dags för lack:-) /G _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
ok, ja skitsnyggt kommer det lätt att bli! Imolarött är helrätt! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Hej!
Nja, tempo vet jag inte...Skulle gärna ökat på lite men har varit bortrest mycket i jobbet senaste tiden. Är borta ett par veckor nu, men när jag kommer hem är du välkommen för lite E30-prat! /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Äntligen lite garagetid igen!
Håller på att passa in motor och låda nu. Ganska rejält paket som ska i... Har skarvat ihop en tillfällig kardan för att kunna mäta in positionen. Motorns placering blir så långt bak som möjligt, med bibehållet tråg och styrväxelposition. Sen blir även växellänkaget en begränsning, då jag vill ha kvar std stolsposition och pedalställ i längsled. Det blir inte mycket kvar till länkage, ca 10cm. Lådan får faktiskt plats i kardantunneln, men jag tänker bredda lite på några ställen för lite större marginaler, i minsta laget med 3-4mm. Kanske kan gå om allt sitter stumt, men jag är inte säker på att jag vill ha det så. Även om en tolva går vibrationsfritt så skadar det nog inte med lite gummi imellan. Sen blir det förstärkning av främre rambalkar för motorfästen. Som synes på bilden hamnar motorns std fästen en bra bit framför framvagnsbalken. Det blir än väldigt konstig vinkel om man ska bygga nya som ska vinklas bakåt till originalbalken. Kommer att hänga motorn i karossen istället. En fördel med det blir ju även att framvagnen går att demontera med motorn kvar i bilen. Givetvis ska motorn och balken snyggas till, detta är bara provmontering ;-) _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Tack!
Då har motor och låda varit ur och i ytterligare en gång..Undrar hur många gånger det blir till slut? Tur att fronten är löstagbar. Har kapat ur lite där det var tajt och fått motorn något längre bakåt. Provmonterade bromservot och det får precis plats. Flyttar bromsvätskebehållaren lite så går det bra. original grenrör passar med små modifieringar. Inte de bästa flödesmässigt, men det får duga till en början. Får väl uppgradera det senare. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Har ägnat mig åt lite mätningar och internet-sökande idag...
Funderar på val av motorkuddar. Std BMW 750/850 är ett alternativ, men ett dyrt sådant. Främre kostar ca 1000kr/st och växellådsfästet ca 1300! 3300kr för motorfästen...det får man en hel V12a för ;-) Funderar istället på att köpa förstärkta "rally-fästen" till Volvo 240. Eller de så kallade "Valp-kuddarna" (som väl egentligen inte kommer från Volvo Valp utan från TGB11/13). Eller kanske 240 fästen fram och "valp" bak? Sen har jag börjat skissa lite på ett lämpligt spakställ. På bilden nedan syns hur original ser ut till denna lådan när den sitter i en 850CSi. Det blir alldeles för långt, så det får bli lite special där. Har hört att Volvo M90 spakställ ska vara bra, får kolla på det. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||
Jag kör Volvo 240 Rally kuddar som jag köpte på SAM. Ser väldigt lika ut de du kallar VALP.
EDIT Två vänster tror jag det är jag har, var i samma höjd som originalet _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Valpkuddarna har jag hört är från valp, men till växellådan.
Utan hardyskiva borde gå bra, det är ju bara till personbilar med komfort och ljudvolym som fokus. Inga tunga fordon som jag sett(med massor av effekt och som ska misshandlas ett helt liv) har nåt dylikt. Hur det ser ut på racebilar har jag inte reflekterat över. Väldigt intressant bygge btw! _________________ Jon Lund |
||
Kul med fina byggen i Göteborgstrakten
Jag kör också med de där "240-rally" kuddarna från SAM. Funkar bra hittills i alla fall, motorn lossnade inte i när den kördes i PPFs dyno _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 39 besök senaste veckan (221374 totalt) |