Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
39 besök senaste veckan (221374 totalt)
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Lite funderingar angående taket...
Någon som monterat ett liknande på E30?
Var är det lämpligast att skarva det?
Som synes på bilden är hela takplåten avgjuten inkl dropplist.
Men då detta är tjockare än plåt blir det lite klurigt att passa in.
Jag funderar på att kapa plåten precis innanför dropplisten och sedan svetsa en falsad plåtremsa som kolfibertaket (med bortkapad dropplist) kan sänkas ner i.
Några förslag?

/Gustaf


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Jippie!

Växellådan är klar!
En kvälls intensivt mekande ihop med Johan Z så sitter alla bitarna på plats.
Stort tack för hjälpen Johan!

Skulle egentligen påbörjat motorfästen, men igårkväll fick jag startmotorproblem på X5an.
Kul när det bara klickar och det är mörkt och kallt och en lastad hästtrailer kopplad...
Ny startmotor är beställd och ska komma imorgon.


/Gustaf










_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Ja det var gött att få ihop den. Saknar en bild på björntråden..... :-)

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Här kommer den!

Mycket bra monteringsfixtur...




_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det ser väldigt tjockt ut för att vara gjort i kolfiber?
EDIT: Nu såg jag att det är ett glasfibertak så det förklarar ju varför det är så tjockt.
Jag hade iaf slipat ur på insidan så det blir tunnare där det behövs och limmat fast det, iom att du limmar fast det så förlorar du ändå ingen styrka där det är limmat. Förutsatt att du använder ett bra lim
Bara hojta till om du behöver tips eller hjälp!

mvh

GustafW skrev:
Lite funderingar angående taket...
Någon som monterat ett liknande på E30?
Var är det lämpligast att skarva det?
Som synes på bilden är hela takplåten avgjuten inkl dropplist.
Men då detta är tjockare än plåt blir det lite klurigt att passa in.
Jag funderar på att kapa plåten precis innanför dropplisten och sedan svetsa en falsad plåtremsa som kolfibertaket (med bortkapad dropplist) kan sänkas ner i.
Några förslag?

/Gustaf


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Vad blir det för viktbesparing med detta tak mot original?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
m5micke
Gävle
Här sen Jul 2007
Inlägg: 109



Gillar bygget. Lite udda men ändå så fränt

_________________
Micke Lennartsson
0736287026

BMW 330im Touring -18
BMW 320i -00
BMW 535im E34 -91
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Tack!

Vet inte riktigt vad viktskillnaden är, men gamla plåt-taket med taklucka vägde en hel del.
Hade egentligen tänkt mig ett nytt originaltak i plåt, men det finns inte heller för tillfället hos BMW.
Men jag tror det kan bli snyggt med klarlackat tak och imolaröd lack som är planen. Om inte jag ändrar mig angående färgvalet innan det är dags för lack:-)

/G

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



GustafW skrev:
Tack!

Vet inte riktigt vad viktskillnaden är, men gamla plåt-taket med taklucka vägde en hel del.
Hade egentligen tänkt mig ett nytt originaltak i plåt, men det finns inte heller för tillfället hos BMW.
Men jag tror det kan bli snyggt med klarlackat tak och imolaröd lack som är planen. Om inte jag ändrar mig angående färgvalet innan det är dags för lack:-)

/G


ok, ja skitsnyggt kommer det lätt att bli! Imolarött är helrätt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327



Du håller gott tempo Gustaf thumbs up Man skulle kanske bjuda in sig själv på fika (jag kan ta med nån krans eller munk:)) och titt för inspiration och bra tips?! Är ju inte så långt till onsala...

_________________
Philip George
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Hej!


Nja, tempo vet jag inte...Skulle gärna ökat på lite men har varit bortrest mycket i jobbet senaste tiden.
Är borta ett par veckor nu, men när jag kommer hem är du välkommen för lite E30-prat!

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327



om vi jämför med mitt tempo så ligger du riktigt bra till....å andra sidan får jag väl skylla på att jag har 30 mil till garaget >

_________________
Philip George
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Hörde jag fika ?
Jag tar med några dämpare...

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Äntligen lite garagetid igen!

Håller på att passa in motor och låda nu.
Ganska rejält paket som ska i...





Har skarvat ihop en tillfällig kardan för att kunna mäta in positionen.

Motorns placering blir så långt bak som möjligt, med bibehållet tråg och styrväxelposition.
Sen blir även växellänkaget en begränsning, då jag vill ha kvar std stolsposition och pedalställ i längsled.
Det blir inte mycket kvar till länkage, ca 10cm.



Lådan får faktiskt plats i kardantunneln, men jag tänker bredda lite på några ställen för lite större marginaler, i minsta laget med 3-4mm. Kanske kan gå om allt sitter stumt, men jag är inte säker på att jag vill ha det så. Även om en tolva går vibrationsfritt så skadar det nog inte med lite gummi imellan.



Sen blir det förstärkning av främre rambalkar för motorfästen.
Som synes på bilden hamnar motorns std fästen en bra bit framför framvagnsbalken.
Det blir än väldigt konstig vinkel om man ska bygga nya som ska vinklas bakåt till originalbalken.
Kommer att hänga motorn i karossen istället. En fördel med det blir ju även att framvagnen går att demontera med motorn kvar i bilen.



Givetvis ska motorn och balken snyggas till, detta är bara provmontering ;-)

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
slaim
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 29



RIKTIGT snyggt bygge! Kör hårt =)!

_________________
Simon Henrikson
...det viktigaste är inte att vinna, det är att komma först.
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Tack!

Då har motor och låda varit ur och i ytterligare en gång..Undrar hur många gånger det blir till slut?
Tur att fronten är löstagbar.

Har kapat ur lite där det var tajt och fått motorn något längre bakåt.







Provmonterade bromservot och det får precis plats. Flyttar bromsvätskebehållaren lite så går det bra.



original grenrör passar med små modifieringar. Inte de bästa flödesmässigt, men det får duga till en början. Får väl uppgradera det senare.

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Har ägnat mig åt lite mätningar och internet-sökande idag...

Funderar på val av motorkuddar.





Std BMW 750/850 är ett alternativ, men ett dyrt sådant. Främre kostar ca 1000kr/st och växellådsfästet ca 1300!
3300kr för motorfästen...det får man en hel V12a för ;-)

Funderar istället på att köpa förstärkta "rally-fästen" till Volvo 240.




Eller de så kallade "Valp-kuddarna" (som väl egentligen inte kommer från Volvo Valp utan från TGB11/13).



Eller kanske 240 fästen fram och "valp" bak?

Sen har jag börjat skissa lite på ett lämpligt spakställ.
På bilden nedan syns hur original ser ut till denna lådan när den sitter i en 850CSi.
Det blir alldeles för långt, så det får bli lite special där.
Har hört att Volvo M90 spakställ ska vara bra, får kolla på det.


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Lite mycket Volvo delar på bilen Bättre du bygger på en Volvo istället [list=][/list]

_________________

--VVTS--
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Jag kör Volvo 240 Rally kuddar som jag köpte på SAM. Ser väldigt lika ut de du kallar VALP.

EDIT Två vänster tror jag det är jag har, var i samma höjd som originalet

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Valpkuddarna har jag hört är från valp, men till växellådan.
Utan hardyskiva borde gå bra, det är ju bara till personbilar med komfort och ljudvolym som fokus.
Inga tunga fordon som jag sett(med massor av effekt och som ska misshandlas ett helt liv) har nåt dylikt.
Hur det ser ut på racebilar har jag inte reflekterat över.
Väldigt intressant bygge btw!

_________________
Jon Lund
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul med fina byggen i Göteborgstrakten

Jag kör också med de där "240-rally" kuddarna från SAM. Funkar bra hittills i alla fall, motorn lossnade inte i när den kördes i PPFs dyno

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
39 besök senaste veckan (221374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande