Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (221297 totalt)
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Tänkte skapa en byggtråd även på detta forum!

Bilen inköptes i mars 2008 ihop med en kompis och skulle premiärköras på bana i april.
En rejäl arbetsinsats gjordes och vi lagade en del (klassisk e30) rost och renoverade chassie, bromsar m.m.

Den var klar i tid ooch kördes hela 140 varv på Kinnekulle utan några som helst problem.
Veckan efter kördes den ytterliggare 40 varv på Falkenberg också då utan problem.
Dock var den ju ganska slö med originalmotor, så det blev väl mycket "hyrkartskänsla".

Nästa steg blev mer effekt och nästa fas inleddes mot turbokonvertering.

Kompisen lämnade då projektet till förmån för sina egna försummade projekt.

Under sommaren och hösten 2008 var det väldigt låg verksamhet i garaget bla pga husprojekt som var tvunget att prioriteras, men under julen tog det fart igen.
Mest för att inte bli alltför hånad av kollegorna Erik Fyrk, Mats Ivarson (boost) och Johan Zackrisson ( M3 E30 V10). Kunde ju omöjligt komma tillbaka till jobbet efter 3 veckors ledighet utan att det hänt ett dugg...

Så här såg den ut när den rullades in i garaget. Notera de udda fälgarna! T4 från Volvo.





Efter ett antal timmar var den färdig i "FAS1"



Tanken var då att bygga en turbomotor och diverse prylar inhandlades.
Men sen tog det en vändning när jag fick Johan Z's beg M3 framskärmar i födelsedagspresent...
Insåg att det förmodligen kommer att spåra ur och rev ner hela bilen igen.
Hittade massor med rost och lade många timmar på att byta plåt.
Givetvis behövdes det M3-bakskärmar också...











Sen tog det en vändning igen och turboprylarna avyttrades till förmån för en M70B50 dvs V12an från 750/850. Ja, den får plats och den är inte speciellt mycket tyngre än tex 3.5 liters sexan som bla sitter i Alpina B6 3.5



Sen inhandlades en 6-växlad låda från 850CSI.

Bakvagnen blir en modifierad 540/M5 E34 med diff från 750i. 3.15 i utväxling i kombination med CSI-lådan gör att den blir växlad för ca 275km/h vid 6000rpm.

Burbyggnation inklusive förstärkning av bakre fjädertorn för coilovers.





Just nu pågår lite kompletterande burbyggnation och mer karossjobb.

Evovinge



Mer ny plåt!



Det var en liten snabbresumé av bygget hittills.

Massor med jobb har lagts på rostlagning och hela bilen har varit plåtren på undersidan.

Nu fortsätter det med roligare grejer!

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
sebbaz
Oxelösund
Här sen Mar 2010
Inlägg: 20



Snyggt!

_________________
Sebastian Svanborg
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004
Inlägg: 291

Namndispens
Namndispens

thumbs up

_________________
Chris Ter
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Wow!!! thumbs up

Ska den reggas också, eller blir det bara en bansmiskare?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41496

Forumägare
Forumägare

Kul att du la upp tråd här osså som vi snackade om thumbs up

Superseriöst och helt galet bygge på en gång :woot: thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Mycket trevligt bygge! thumbs up Det här skall följas

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Skojjigt med v12. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Haha grymt! Finns några riktigt galna E30 V12 bi-turbo byggen uppe på tuben. Verkar dock vara bäst att behålla N/A med tanke på körbarheten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Fy tusan vilket fränt bygge , skall följas !!

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Tackar för positiva kommentarer!

Målet med den är att den ska bli en "M3-kopia" med riktigt bra finish och prestanda och som går att både åka banträffar och ta den på en tur tex till Nürburgring
Tanken är väl att lägga inriktningen motsvarande Porsche clubsportutförande med avseende på komfort (eller snarare avsaknad av).

Den ska SFRo-besiktigas som ombyggt fordon.

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ja jösses Gustaf, detta har spårat ur ordentligt... thumbs up
Fint garage du har förresten!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Mera bilder mera bilder mera bilder!


_________________
Calle Olsson
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Ja, garaget har blivit riktigt bra.
Synd bara att det ligger ett lager vinkelslipsdamm över allt...
Får väl ta och renovera garaget när denna är klar

Som synes är det en rejält stabil växellåda. Jämför med en ZF från en 328i



Trots det var det någon tidigare ägare som lyckats köra sönder två skiftklackar.
Men det är löst. Nya är tillverkade, då det inte finns lösa delar att köpa till dessa Getrag-lådor.



Hjulet hamnade bra med E34 bakvagnen i kombination med E36/E46 offset på hjulen.







Nytt bakre fäste för E34 bakvagnen.



Den modifierade balken. Nya yttre fästen.



Väntar på att få tillbaka alla chassiedelar som lämnats på gul-kromatering. Ska nog bli fint

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
timmi89
trelleborg
Här sen Nov 2008
Inlägg: 22



snyggt bygge! du jobbar på bra ser jag. hur har du löst det med c stolpen (den kasseten) har du skaffat en i plåt eller du ska köra på glasfiber?

_________________
Timmi Nilsson

bmw 320/m3 -90
volvo 940 TDIC -94
Plymouth roadrunner -70
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Det blir nytt originaltak utan taklucka samt c-stolpe i plåt.
Kollade ett tag på kolfibertak, men sen bestämde jag mig för att allt ska vara i plåt.
Jag föredrar att jobba med plåt som jag har hyfsad koll på

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Du här ? Trevligt !!

Bra sammanfattning av projektet.

_________________
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Kul projekt! thumbs up

CSI lådan måste vara den dyraste komponenten i det bygget

Lycka till

Mvh,

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Citat:


Du här ? Trevligt !!

Bra sammanfattning av projektet.


Japp, lika bra att hålla liv i en tråd här också! Så har man anledning att titta till ditt bygge lite oftare


Citat:


Kul projekt!

CSI lådan måste vara den dyraste komponenten i det bygget

Lycka till

Mvh,



Nja, det finns kommande inköp som blir värre

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Tobbe m3
Okome
Här sen Jan 2009
Inlägg: 53



finns det tak och c stolpe att köpa nu. när jag skulle köpa det för två månader sen gick den inte kul bygge!!

_________________
Tobias gunnarsson
bmw m3 e30
bmw 318 is (m3 replika)
bmw 328 touring
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



fan va cool thumbs up

_________________
Fredrik Wiell
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Väldigt nyttigt garagebesök (bortsett från såsen ). Tack.

Resultatet på hemvägen: 1,9l => Jag ÄR världens snålaste tysk !

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (221297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande