Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | << 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 18 besök senaste veckan (221303 totalt) |
Ja Jimmy, den ska förhoppningsvis bli en trevlig E30... Lite högre nivå än när man åkte 02 och drömde om en 325I -90 med "stora M-paketet" Men det var kul på den tiden också! Hmm 20 år sedan.... Cammo,
Tack för tipsen! Skippar rotgasen, hoppas det funkar ändå! johankihl,
Japp, får prova det så småningom. Har byggt lite på avgassystemet ikväll, "downpipes" på ena sidan i princip klara, väntar bara på lite laserskurna flänsar m.m. Ska blästras och sen troligen beläggas med någon form av coating. Får duga så länge tills man har tid och ork att bygga helt nya grenrör. Funderar på hur nära golvet man vågar lägga avgassystemet? Kommer montera någon form av alu-plåt mellan golvet och avgassystemet som värmeskydd. Plattjärnet tillfälligt förstås. Alu-listen är en referens för lägsta punkten under bilen. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Fick lite gjort idag också mellan meck i stallet och uppstart av badrumsbygge
Svetsade dit M3-konsolerna för frontspoiler och framskärmar. Tog en stund trots att det inte ser så ut... Hade ju modifierat hjulhusen för större hjul så de passade inte i std position. Lite pyssel, men sen blev det riktigt bra. Har som mål att göra någonting varje dag i garaget nu, även om det bara innebär att borra ett hål eller dra i en skruv _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Fortsätter med avgassystemet,
börjar bli kompis med TIG-en även i rostfritt! Det kommer bli dubbelt 2,5" hela vägen, med utbytbar sista del för olika ljudnivåer :-) Lite mer skurna detaljer, Funderar lite på bränsletank, någon som vet vad skillnaden är mellan 55l och 63l tankarna på E30? Förutom 8l förstås ;-) Passar en 63 liters i en bil innan -88? De ser ju lite olika ut på bilderna nedan, 55 liters 63 liters Tänkte utgå från en ny tank och bygga på en extra "sump/catchtank" i botten typ denna: _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Skillnaden är att på 55L har du röret mellan halvorna utanpå tanken och i 63L så går röret inne i tanken och bensinen sugs över med hjälp av ejektorverkan.
Om det är fler skillnader vet jag inte tyvärr. Härligt bygge förresten även om jag är väldigt tyst i din tråd. God jul! _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||||
Jag har smällt 2 par högerskor när jag hade AE86:an, pga varmt avgas :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Fortsättning på avgassystemet, blev lite extra jobb med att bygga en jigg, men det underlättar.
Blivande "x-pipe" som sägs göra gott för ljudet ;-) _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Jag har lyssnat på en M70 med x-pipe på En 850 med x-pipe och utan bakre ljuddämpare. Man vet ju hur de låter original, eller ja. Låter å låter. Viksar menar ja väl. Men när han startade trodde jag att nån skojjade på mig, det lät italienskt och riktigt argt! Hur fränt som helst Du kommer inte bli besviken God fortsättning! _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||||
Tack! Ja det ska bli spännande att höra hur den låter sen! Hade en 750i för ett antal år sedan som jag provstartade utan avgassystem..lät som ett bombplan :-) /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Hej! De kommer från Raka Rör i Gbg. /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Tackar! Ja det är ju en del jobb kvar, men nu blir det roligare och roligare att bygga på den. /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Blir kjempe bra dette her skal jeg folge med, burde lade 1.2-1.4 bar på V12'n _________________ Per Kristian Harildstad |
||||||
Lite nytt,
Bygger vidare på avgassystemet, kattarna hamnar tyvärr långt bak av utrymmesskäl/markfrigång. Men jag hoppas det blir tillräckligt varmt för att tända dem, om inte får det väl bli avgasbandage en bit bakåt. Lite synd dock att dölja detta bakom bandage Har även byggt ett gummiupphängt fäste för abs-enheten. _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Ang avgasvärden så ska den klara en "normal" besiktning vilket innebär HC 100, CO. 0,5 , CO. 2500 0,3 samt lambda 0,97-1,03 om jag tolkat rätt ang ombyggt fordon med motorbyte från icke-kat till kat.
/Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Replika V12 | << 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 18 besök senaste veckan (221303 totalt) |