Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
18 besök senaste veckan (221303 totalt)
Jimmy Palm
Åhus
Här sen Jul 2003
Inlägg: 8



Jösses Gustav, detta blir hur bra som helst!

_________________
Jimmy Palm

BCS 223

Tjänstevapen: Mini Cooper 5-d -15
Första bil (1984) och ren.objekt: BMW 1602-72...
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Jimmy Palm skrev:
Jösses Gustav, detta blir hur bra som helst!


Ja Jimmy, den ska förhoppningsvis bli en trevlig E30...
Lite högre nivå än när man åkte 02 och drömde om en 325I -90 med "stora M-paketet"
Men det var kul på den tiden också! Hmm 20 år sedan....



Cammo,

Citat:
Gällande TIG så gissar jag på att du har 2mm gods eller mindre?

Börja på 50A och om det är 1,5mm kan du köra 40-45. Jag kör 45-50A i 2mm när det är licenskrav. Ska du bara bränna ihop det, eller ska du komma igång och leka med rotgas med? ( det behövs inte i ditt avgasrör... om du kör utan kommer det ändå hålla så länge du har bilen. )


Tack för tipsen! Skippar rotgasen, hoppas det funkar ändå!


johankihl,
Citat:
Det fäster bäst om man blästrar först. Mina tryckrör är pulverlackade. Bäst resultat blir det med en färg med struktur i då det fyller diverse ojämnheter bättre.



Japp, får prova det så småningom.


Har byggt lite på avgassystemet ikväll,

"downpipes" på ena sidan i princip klara, väntar bara på lite laserskurna flänsar m.m.

Ska blästras och sen troligen beläggas med någon form av coating.



Får duga så länge tills man har tid och ork att bygga helt nya grenrör.

Funderar på hur nära golvet man vågar lägga avgassystemet?
Kommer montera någon form av alu-plåt mellan golvet och avgassystemet som värmeskydd.
Plattjärnet tillfälligt förstås.
Alu-listen är en referens för lägsta punkten under bilen.


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Fick lite gjort idag också mellan meck i stallet och uppstart av badrumsbygge

Svetsade dit M3-konsolerna för frontspoiler och framskärmar.
Tog en stund trots att det inte ser så ut...
Hade ju modifierat hjulhusen för större hjul så de passade inte i std position.
Lite pyssel, men sen blev det riktigt bra.






Har som mål att göra någonting varje dag i garaget nu, även om det bara innebär att borra ett hål eller dra i en skruv

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Fortsätter med avgassystemet,
börjar bli kompis med TIG-en även i rostfritt!





Det kommer bli dubbelt 2,5" hela vägen, med utbytbar sista del för olika ljudnivåer :-)

Lite mer skurna detaljer,



Funderar lite på bränsletank, någon som vet vad skillnaden är mellan 55l och 63l tankarna på E30?
Förutom 8l förstås ;-)
Passar en 63 liters i en bil innan -88?

De ser ju lite olika ut på bilderna nedan,

55 liters




63 liters



Tänkte utgå från en ny tank och bygga på en extra "sump/catchtank" i botten typ denna:


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Skillnaden är att på 55L har du röret mellan halvorna utanpå tanken och i 63L så går röret inne i tanken och bensinen sugs över med hjälp av ejektorverkan.
Om det är fler skillnader vet jag inte tyvärr.

Härligt bygge förresten även om jag är väldigt tyst i din tråd.
God jul!

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



GustafW skrev:
........

Funderar på hur nära golvet man vågar lägga avgassystemet?
Kommer montera någon form av alu-plåt mellan golvet och avgassystemet som värmeskydd.
Plattjärnet tillfälligt förstås.
Alu-listen är en referens för lägsta punkten under bilen.


Jag har smällt 2 par högerskor när jag hade AE86:an, pga varmt avgas :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Fortsättning på avgassystemet, blev lite extra jobb med att bygga en jigg, men det underlättar.






Blivande "x-pipe" som sägs göra gott för ljudet ;-)


_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Tjusigt!

_________________
Mats Ivarson
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



GustafW skrev:
Blivande "x-pipe" som sägs göra gott för ljudet ;-)


Jag har lyssnat på en M70 med x-pipe på
En 850 med x-pipe och utan bakre ljuddämpare. Man vet ju hur de låter original, eller ja. Låter å låter. Viksar menar ja väl.
Men när han startade trodde jag att nån skojjade på mig, det lät italienskt och riktigt argt! Hur fränt som helst

Du kommer inte bli besviken

God fortsättning!

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Snyggt bygge!

Var kommer avgasdelarna ifrån?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



brutalt snyggt bygge, kämpa på det kommer bli grymt när det är klart..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
lillebror skrev:
GustafW skrev:
Blivande "x-pipe" som sägs göra gott för ljudet ;-)


Jag har lyssnat på en M70 med x-pipe på
En 850 med x-pipe och utan bakre ljuddämpare. Man vet ju hur de låter original, eller ja. Låter å låter. Viksar menar ja väl.
Men när han startade trodde jag att nån skojjade på mig, det lät italienskt och riktigt argt! Hur fränt som helst

Du kommer inte bli besviken

God fortsättning!


Tack!

Ja det ska bli spännande att höra hur den låter sen!
Hade en 750i för ett antal år sedan som jag provstartade utan avgassystem..lät som ett bombplan :-)

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt bygge!

Var kommer avgasdelarna ifrån?

MVH Erik


Hej!

De kommer från Raka Rör i Gbg.

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
mats ivarson skrev:
Tjusigt!


Tackar!

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Stingray skrev:
brutalt snyggt bygge, kämpa på det kommer bli grymt när det är klart..


Tackar!

Ja det är ju en del jobb kvar, men nu blir det roligare och roligare att bygga på den.

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Mister V12
Norge
Här sen Jul 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


GustafW skrev:
Fortsätter med avgassystemet,
börjar bli kompis med TIG-en även i rostfritt!





Det kommer bli dubbelt 2,5" hela vägen, med utbytbar sista del för olika ljudnivåer :-)

Lite mer skurna detaljer,




Blir kjempe bra dette her skal jeg folge med, burde lade 1.2-1.4 bar på V12'n

_________________
Per Kristian Harildstad
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Lite nytt,

Bygger vidare på avgassystemet, kattarna hamnar tyvärr långt bak av utrymmesskäl/markfrigång.
Men jag hoppas det blir tillräckligt varmt för att tända dem, om inte får det väl bli avgasbandage en bit bakåt. Lite synd dock att dölja detta bakom bandage




Har även byggt ett gummiupphängt fäste för abs-enheten.




_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



Snyggt jobbat som vanligt Gustaf!

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Snyggt!
Vad kommer bilen ha för avgaskrav?

Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Nice Gurra!!!

thumbs up

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182


Trådstartare
Ang avgasvärden så ska den klara en "normal" besiktning vilket innebär HC 100, CO. 0,5 , CO. 2500 0,3 samt lambda 0,97-1,03 om jag tolkat rätt ang ombyggt fordon med motorbyte från icke-kat till kat.

/Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Replika V12
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
18 besök senaste veckan (221303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande