Sparade trådar/FAQ
Öhlins skakrigg
8 besök senaste veckan (20388 totalt)
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Läste att skakriggen nämnts tidigare, men jag länkar till

Öhlins/KHmotorsports med lite mer information.

Verkar fräänt.

SKAKRIGG

Någon som använt riggen $?

_________________
/Nicke Lindgren
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9503

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

19700:- + moms per dag är uppgiften jag fått vid förfrågan.

_________________
En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige
samt fått Lill-lövis att springa

Anders Bisting
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jag kanske skulle höra om jag skulle kunna få betala mindre- Jag har ju bara tre hjul

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5794



Har vissa dagar i Jönköping sett reklam för "testa dina stötdämpare gratis" på något sätt.. kan det vara nån sån form av grej de använder då?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Westfield på bana, förr var det Opel Speedster #0004
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Värmdö, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6249

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
www.sunksinglar.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4368











_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8706

Hjälpmoderator

Figgz skrev:
Har vissa dagar i Jönköping sett reklam för "testa dina stötdämpare gratis" på något sätt.. kan det vara nån sån form av grej de använder då?


Liknande, men inte lika finkänslig skulle jag tro. Sachs har en portabel skakmaskin, som sätter bilen i gungning så att säga, och sedan känner av hur den reder upp det. Sedan får man en kurva som visar hur stötdämparen jobbar. Mest till för att kolla så de inte är dåliga, men kan hjälpa till vid grovinställning av racer. TUV har tydligen samma test som standard vid sina provningar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:
Figgz skrev:
Har vissa dagar i Jönköping sett reklam för "testa dina stötdämpare gratis" på något sätt.. kan det vara nån sån form av grej de använder då?


Liknande, men inte lika finkänslig skulle jag tro. Sachs har en portabel skakmaskin, som sätter bilen i gungning så att säga, och sedan känner av hur den reder upp det. Sedan får man en kurva som visar hur stötdämparen jobbar. Mest till för att kolla så de inte är dåliga, men kan hjälpa till vid grovinställning av racer. TUV har tydligen samma test som standard vid sina provningar.


Jag gjore en snån test i somras på mina nya dämpare och fjädrar. Det var på Knutstorp i samband med BMW CS träff. Sachs hade sin "skakbänk" där och gjorde testen gratis. Varför inte? tänkte jag.
Här är bilder på kvittot jag fick. Bilderna är klart undermåliga men jag hade svårt att fota något bättre, då kvittot är en elak rulle som gärna rullar ihop sig.
Kurvan ska alltså vara så smal som möjligt av vad jag förstod.






_________________
/Anton Lillsund
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37141

Forumägare
Forumägare

Intressant! Undrar varför höger bak o vänster fram ser liknande ut och inte de andra två...

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Intressant! Undrar varför höger bak o vänster fram ser liknande ut och inte de andra två...


Ja jag har funderat över det jag också.
Utlåtandet från den snälle farbrodern som gjorde testen var att dämparna var ovanligt hårda. Jag vet inte om dom är det, men det är iaf inget jag har reagerat på, jag tycker det är klart överkomlig komfort. Jag har åkt med i bilar som studsar fram och jämfört med dom har jag en mjuk sättning.
Dessutom sa han att dämparna var mycket lika varandra i uppförandet. Dock var vänster fram aningens mjukare än den högra sidan fram. Dock inget jag skulle märka av att köra bilen.
Det var det enda jag fick som utlåtande, det var lång kö bakom mig.
Jag fick värdet 20 på vänster fram och 25 på höger fram. Det syns inte på bilderna.

Jag såg det mer som en kul grej att få ett kvitto på de delar jag hade monterat för några dagar sedan. Det kanske hade blivit annat resultat om grejerna fått arbeta in sig lite längre innan testet?

Sen är jag lite förvånad över att han inte förespråkade Sachs dämpare och fjädrar. Det var ju Sachs egna skakbänk. Han kanske inte kunde erbjuda bättre grejer?

_________________
/Anton Lillsund
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8706

Hjälpmoderator

Anton Lillsund skrev:
Sen är jag lite förvånad över att han inte förespråkade Sachs dämpare och fjädrar. Det var ju Sachs egna skakbänk. Han kanske inte kunde erbjuda bättre grejer?


Är det fortfarande Sachs som levererar dämpare till Ferraris F1-bilar? Var på väghållningseminarium hos Bodins Chassiteknik för ett par år sen. Han berättade då bl.a. Om hur man byggt upp och kört Roos GTR-Viper. Den hade haft Sachsdämpare, men nu körde man Koni. Eftersom jag är nyfiken och dessutom känner en kille som jobbade på Sachs Motorsportavdelning då kunde jag inte låta bli att fråga:

"-Körde? Var de inte bra?"
"-Joo, för bra för oss. De loggningssystem vi använde var inte finkänsliga nog för att kunna ge oss feedback på vad som hände, så vi lyckades aldrig ställa in dem riktigt."

Men jag håller med. Sachs håller en väldigt låg profil här i landet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ThomasT skrev:


Vad är det för M1:a???? Någon historik på bilen. Jag har liksom varit med på några för länge sedan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Göran Malmberg skrev:
Vad är det för M1:a???? Någon historik på bilen. Jag har liksom varit med på några för länge sedan.
Göran Malmberg


Vill också veta lite mer om den bilen. Vet att Stefan Pettersson har kört (kör?) den i GT. Den är alltid benämnd som en BMW M1 men jag har fått för mig att det är ett rent "hemmabygge" med rör-ram och amerikansk V8. Har den någonsin varit en äkta M1?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Dauner skrev:

Vill också veta lite mer om den bilen. Vet att Stefan Pettersson har kört (kör?) den i GT. Den är alltid benämnd som en BMW M1 men jag har fått för mig att det är ett rent "hemmabygge" med rör-ram och amerikansk V8. Har den någonsin varit en äkta M1?


Det fanns en orginal M-1 med historik, som såldes med kraftigt stigande pris genom några led. Sedan var jag med och gjöt 2 st kopior i kolfiber. Varav den ena stod i mitt garage i flera år. Samma breddning som på bilden.
Det gjöts vidar två hub:s i England som aldrig kom till användning, utan en rörram tillverkades till den första karossen. Jag misstänker att det är den. Det var i mitten på 80.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8706

Hjälpmoderator

Liten OT-episod ifrån GTR-klassen: När den började växa sig stor under slutet av 90-talet började FIA undra vad det var för något och skickade hit en kontrollant. Efter att med stigande förundran tittat på Kjelle Walins metanol-Camaro, den Preemsponsrade V8-Mantan och lite andra underligheter såg han M1:an. "-oh, en M1! och med en gammal hederlig PrOCar-vinge!" utbrast han, lycklig över att se något som vagt liknade något han sett förr. Och så rev han upp huven och möts av en Cheva-motor. Han sa inget, utan gick bara därifrån och meddelade FIA att det där med internationell klassning nog inte var så aktuellt för Sverige.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Göran: Misstänkte att det var något sådant. Vet du vart orginalbilen tog vägen? Var det en racebil eller gjöt ni av en vanlig gatbil?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Staropramen
Malmö, Sweden
Här sen Nov 2002
Inlägg: 29



P.P. skrev:
Anton Lillsund skrev:
Sen är jag lite förvånad över att han inte förespråkade Sachs dämpare och fjädrar. Det var ju Sachs egna skakbänk. Han kanske inte kunde erbjuda bättre grejer?


Är det fortfarande Sachs som levererar dämpare till Ferraris F1-bilar? Var på väghållningseminarium hos Bodins Chassiteknik för ett par år sen. Han berättade då bl.a. Om hur man byggt upp och kört Roos GTR-Viper. Den hade haft Sachsdämpare, men nu körde man Koni. Eftersom jag är nyfiken och dessutom känner en kille som jobbade på Sachs Motorsportavdelning då kunde jag inte låta bli att fråga:

"-Körde? Var de inte bra?"
"-Joo, för bra för oss. De loggningssystem vi använde var inte finkänsliga nog för att kunna ge oss feedback på vad som hände, så vi lyckades aldrig ställa in dem riktigt."

Men jag håller med. Sachs håller en väldigt låg profil här i landet.


Yes SACHS levererar (fortfarande) dämpare och koppling till Scuderia Ferrari, och även till Fords WRC-stall och Kenneth Hansens rallycross-citroen.

Jag tror att ni kan räkna med lite mer marknadsföring för Sachs framöver. I de två senaste Bilsport har vi helsidesannonser inne, exempelvis . Jag jobbar för grossisten (matab), om någon undrade varför jag skrev "vi".

Vi kommer för övrigt också finnas på Elmia-mässan, så kom gärna förbi och säg hej

_________________
Mvh,
Kalle Hansen

BMW 525iA -93 (Underbar)
Peugeot 605 -97 (Helst inte)
Citroen AX 14 -88 (Snabbast vid rödljusen)
BMWCS[syd]#5120
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



ThomasT skrev:




Vart i Jönköping ligger denna testanläggningen?
Runt Grästorp eller? Nyfiken i en strut!
Har dom försäljning där med eller?

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Värmdö, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6249

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ingen försäljning i Jönköping, där sitter bara ett gäng som sysslar med utveckling av elektroniskt styrda dämpare, samt att de har sin 4-poster skakrigg där. Den ligger i... vaddetnuheter... äsch, söder om city i alla fall.

_________________
Daniel Östlund
www.sunksinglar.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3280



Megatrådlyft, men vet någon mer om M3:an?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Öhlins skakrigg
8 besök senaste veckan (20388 totalt)


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >