Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Öhlins skakrigg | 8 besök senaste veckan (20649 totalt) |
Läste att skakriggen nämnts tidigare, men jag länkar till
Öhlins/KHmotorsports med lite mer information. Verkar fräänt. SKAKRIGG Någon som använt riggen $? _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Jag kanske skulle höra om jag skulle kunna få betala mindre- Jag har ju bara tre hjul
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
|
||||
Liknande, men inte lika finkänslig skulle jag tro. Sachs har en portabel skakmaskin, som sätter bilen i gungning så att säga, och sedan känner av hur den reder upp det. Sedan får man en kurva som visar hur stötdämparen jobbar. Mest till för att kolla så de inte är dåliga, men kan hjälpa till vid grovinställning av racer. TUV har tydligen samma test som standard vid sina provningar. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag gjore en snån test i somras på mina nya dämpare och fjädrar. Det var på Knutstorp i samband med BMW CS träff. Sachs hade sin "skakbänk" där och gjorde testen gratis. Varför inte? tänkte jag. Här är bilder på kvittot jag fick. Bilderna är klart undermåliga men jag hade svårt att fota något bättre, då kvittot är en elak rulle som gärna rullar ihop sig. Kurvan ska alltså vara så smal som möjligt av vad jag förstod. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ja jag har funderat över det jag också. Utlåtandet från den snälle farbrodern som gjorde testen var att dämparna var ovanligt hårda. Jag vet inte om dom är det, men det är iaf inget jag har reagerat på, jag tycker det är klart överkomlig komfort. Jag har åkt med i bilar som studsar fram och jämfört med dom har jag en mjuk sättning. Dessutom sa han att dämparna var mycket lika varandra i uppförandet. Dock var vänster fram aningens mjukare än den högra sidan fram. Dock inget jag skulle märka av att köra bilen. Det var det enda jag fick som utlåtande, det var lång kö bakom mig. Jag fick värdet 20 på vänster fram och 25 på höger fram. Det syns inte på bilderna. Jag såg det mer som en kul grej att få ett kvitto på de delar jag hade monterat för några dagar sedan. Det kanske hade blivit annat resultat om grejerna fått arbeta in sig lite längre innan testet? Sen är jag lite förvånad över att han inte förespråkade Sachs dämpare och fjädrar. Det var ju Sachs egna skakbänk. Han kanske inte kunde erbjuda bättre grejer? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Är det fortfarande Sachs som levererar dämpare till Ferraris F1-bilar? Var på väghållningseminarium hos Bodins Chassiteknik för ett par år sen. Han berättade då bl.a. Om hur man byggt upp och kört Roos GTR-Viper. Den hade haft Sachsdämpare, men nu körde man Koni. Eftersom jag är nyfiken och dessutom känner en kille som jobbade på Sachs Motorsportavdelning då kunde jag inte låta bli att fråga: "-Körde? Var de inte bra?" "-Joo, för bra för oss. De loggningssystem vi använde var inte finkänsliga nog för att kunna ge oss feedback på vad som hände, så vi lyckades aldrig ställa in dem riktigt." Men jag håller med. Sachs håller en väldigt låg profil här i landet. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Vill också veta lite mer om den bilen. Vet att Stefan Pettersson har kört (kör?) den i GT. Den är alltid benämnd som en BMW M1 men jag har fått för mig att det är ett rent "hemmabygge" med rör-ram och amerikansk V8. Har den någonsin varit en äkta M1? _________________ Anders Dauner |
||||
Det fanns en orginal M-1 med historik, som såldes med kraftigt stigande pris genom några led. Sedan var jag med och gjöt 2 st kopior i kolfiber. Varav den ena stod i mitt garage i flera år. Samma breddning som på bilden. Det gjöts vidar två hub:s i England som aldrig kom till användning, utan en rörram tillverkades till den första karossen. Jag misstänker att det är den. Det var i mitten på 80. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Liten OT-episod ifrån GTR-klassen: När den började växa sig stor under slutet av 90-talet började FIA undra vad det var för något och skickade hit en kontrollant. Efter att med stigande förundran tittat på Kjelle Walins metanol-Camaro, den Preemsponsrade V8-Mantan och lite andra underligheter såg han M1:an. "-oh, en M1! och med en gammal hederlig PrOCar-vinge!" utbrast han, lycklig över att se något som vagt liknade något han sett förr. Och så rev han upp huven och möts av en Cheva-motor. Han sa inget, utan gick bara därifrån och meddelade FIA att det där med internationell klassning nog inte var så aktuellt för Sverige.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Yes SACHS levererar (fortfarande) dämpare och koppling till Scuderia Ferrari, och även till Fords WRC-stall och Kenneth Hansens rallycross-citroen. Jag tror att ni kan räkna med lite mer marknadsföring för Sachs framöver. I de två senaste Bilsport har vi helsidesannonser inne, exempelvis . Jag jobbar för grossisten (matab), om någon undrade varför jag skrev "vi". Vi kommer för övrigt också finnas på Elmia-mässan, så kom gärna förbi och säg hej _________________ Mvh, Kalle Hansen BMW 525iA -93 (Underbar) Peugeot 605 -97 (Helst inte) Citroen AX 14 -88 (Snabbast vid rödljusen) BMWCS[syd]#5120 |
||||
ingen försäljning i Jönköping, där sitter bara ett gäng som sysslar med utveckling av elektroniskt styrda dämpare, samt att de har sin 4-poster skakrigg där. Den ligger i... vaddetnuheter... äsch, söder om city i alla fall.
|
||||
Sparade trådar/FAQ Öhlins skakrigg | 8 besök senaste veckan (20649 totalt) |