Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kamera för att filma när man kör
1578 besök totalt
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Har kollat på denna
http://www.sportscam.se/se/art/gopro-hd-motorsports-hero.php

Tycker den verkar OK samt har även sett den live och den är smidig med bra fästen. så det borde vara enkelt att montera.

Vad tror ni är det något att ha?

Brummar det så är det kul !
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re: Kamera för att filma när man kör

Magnus Janard skrev:
Har kollat på denna
http://www.sportscam.se/se/art/gopro-hd-motorsports-hero.php

Tycker den verkar OK samt har även sett den live och den är smidig med bra fästen. så det borde vara enkelt att montera.

Vad tror ni är det något att ha?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61959&highlight=

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Ahh sedär tackar... verkar mest stå gott om den så det blir väl till att slåtill

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Personligen tycker jag att den är fördyr i förhållande till bildkvalitén. 3800kr är en hel del pengar...
Problemet är detsamma som för alla andra CMOS kameror att den har ojämn uppdatering av bilden så vid stötar blir det störningar i bilden. Sen är HD funktionen lite tveksam då komprimeringen av filmen är så kraftig att skärpan ändå inte blir speciellt bra.

Du ser effekten ganska bra när han kör över curbsen. Bilden är även ganska kontrastfattig och har ingen riktig skärpa. http://www.youtube.com/watch?v=i19Tgba4Nrc Ljudet är inte heller speciellt bra...

Vid bilbruk så spelar det ingen större roll att den är vattentålig eller stöt och smutssäker. Däremot är vidvinkellinsen trevlig vilket ger bra fartkänsla.

Min rekommendation är likväl en billig kompaktkamera med HD inspelning som ger jämförbar bildkvalité. Nackdelen med den konfigurationen är brist på vidvinkel men du får å andra sidan en stillbildskamera med riktig display. Sen sparar du nästan 2000kr på att inte köpa GOPro kameran.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=473030
Den kameran har ganska bra vidvinkel också. 24mm är rätt hyffsat...

Vill man lägga ut mer pengar än för kompaktkameran tycker jag man bör köpa en riktig videokamera med extern mic ingång samt en vidvinkeladapter.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Andreas Millbro skrev:
Vid bilbruk så spelar det ingen större roll att den är vattentålig eller stöt och smutssäker.

Det beror väl iofs på vad det handlar om för bilar...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:
Vid bilbruk så spelar det ingen större roll att den är vattentålig eller stöt och smutssäker.

och varifrån man vill filma, ska man ha kameran på utsidan så är det klart trevligt med ett ordentligt fodral. Fast jag tycker ändå hd-versionen är lite för dyr, blir ju lite läskigt att hänga näsan 4 lök ute vid hjulet som jag gjort med min sd-hero som kostade i trakterna kring 1100kr

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:

Målet med våra aktiviteter brukar ju vara att hålla sig på den svarta delen av banan. Har man nytta av att kameran klarar 60m djup så har man andra problem än att filmen blev förstörd

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Andreas Millbro skrev:
olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:

Målet med våra aktiviteter brukar ju vara att hålla sig på den svarta delen av banan. Har man nytta av att kameran klarar 60m djup så har man andra problem än att filmen blev förstörd

Mjo, men de flesta "vanliga" kameror är i livsfara bara det regnar lite på dem, så det är inget alternativ när det inte ens finns en vindruta att sätta en kamera bakom.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:
olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:

Mjo, men de flesta "vanliga" kameror är i livsfara bara det regnar lite på dem, så det är inget alternativ när det inte ens finns en vindruta att sätta en kamera bakom.

Finns undervattenshus till de flesta kompaktkameror så det är väl inget problem egentligen. Visst har HD Hero kameran sina starka sider men bildkvaliten är inte en av dem...

Här är några andra trådar om samma typ av kamera
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62552&highlight=hero
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53556&highlight=hero

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Andreas Millbro skrev:
Visst har HD Hero kameran sina starka sider men bildkvaliten är inte en av dem...

Nej, jag är böjd att hålla med, faktiskt... Skärpan är väl ok för pengarna, men det här dallrandet p g a "rolling shutter" är huvudorsaken till att jag inte slagit till. Behöver egentligen inte HD heller (eller rättare sagt; jag är nog inte beredd att betala vad det kostar just nu, om kvalitén ska vara bra nog i övrigt också) - men det jag sett hittills med PAL-standard och liknande har väldigt mycket sämre skärpa än det borde ha med den upplösningen.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

En helt vanlig Sony DV-kamera (videoband)= funkar o hittas för 1000-lappen i dagsläget, jag använder 2-3 st när jag är ute & kör.
Har inte heller haft några problem med dem när det duggregnat, dock ej kört i riktigt regn.

hemmagjort sugproppsfäste från Netto/biltema funkar ypperligt med.

http://www.garaget.org/video/lz9enmbw5rdu

Titta i början så ser ni kameran sitta på vänster framdörr.
http://www.garaget.org/video/1s0rl02wi7w6

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Trådstartare
ok... då blev man lite osäkrare för det jag tänkt göra är att fota innefrån bilen. då kanske det är bättre att kosta på sig lite till och även få en kamera som går att använda "som vanligt".
hmmm inte lätt får fundera lite

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det går väl inte att låsa bländaren heller så det kan bli problem att filma inifrån, om den bestämmer sig för att inredningen skall vara huvudobjekt så kommer allt i rutan vara kritvitt...

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

olofson skrev:
Andreas Millbro skrev:
Visst har HD Hero kameran sina starka sider men bildkvaliten är inte en av dem...

Nej, jag är böjd att hålla med, faktiskt... Skärpan är väl ok för pengarna, men det här dallrandet p g a "rolling shutter" är huvudorsaken till att jag inte slagit till. Behöver egentligen inte HD heller (eller rättare sagt; jag är nog inte beredd att betala vad det kostar just nu, om kvalitén ska vara bra nog i övrigt också) - men det jag sett hittills med PAL-standard och liknande har väldigt mycket sämre skärpa än det borde ha med den upplösningen.

Verkar som att vi har ungefär samma åsikt. Har inte heller slagit till pga dallrandet så jag har istället köpt en annan kamera som jag tyvärr inte har hunnit testa ännu...
Grejen är den att skärpan borde vara bra då pixlarna är större än på en kompaktkamera på HD Hero. Sensorn är iofs något mindre men pixeldensiteten är ändå lägre. En fast lins borde inte heller vara speciellt svår att göra tillräckligt bra men vidvinkeln gör nog det hela lite knepigare.

Det jag har kommit fram till är att komprimeringen är väldigt kraftig på HD hero. Den har i 1080p 30fps ungefär halva bitraten mot vad en systemkamera med filmfunktion har i VGA läge. Bägge kör h264 videoformat. Tittar man i 1080p 30fps har en systemkamera med filmfunktion 3.7ggr bitraten.

En annan fråga är om den sensorstorleken räcker för att filma i full hd när ljuset är halvdant, med största sannorlikhet får den öka känsligheten ordentligt med massor av brus. 1/60 dels sekund i slutartid är ju max vad som kan accepteras för 720p 60fps. Tror knappast att elektroniken är tillräckligt kraftig för att brusreducera varenda bildruta.

Finns en spotfunktion för exponeringen på HD Hero så sålänge man riktar den mot rutan så ska banan bli det som är korrekt exponerat.

Allmänt banåkaforum
1578 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande