Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjulstuds !!!
6471 besök totalt
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Verkar som det finns en hel del chassiekunnande här på forumet

Ett problem som finns på Porsche 944/968 är att vid inspirerande starter så vill gärna bakhjulen studsa, antingen spinner man bort sig eller så känns det som bakvagnen vill komma upp genom golvet.

Någon som har en lösning på detta utan att bygga om bakvagnen allt för mycket. Själv har jag låtit tillverka upphängningar i solid aluminium (gummi orginal) men har inte haft tillfälle att testa än.

Leif A.

_________________
Leif A
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Är det som om dämparna är HELT slut fast man vet att dom är helt shyssta? Kan uppleva det nån gång med M3'an osså. Men väldigt sällan. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör att det blir så just de gångerna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är det som om dämparna är HELT slut fast man vet att dom är helt shyssta? Kan uppleva det nån gång med M3'an osså. Men väldigt sällan. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör att det blir så just de gångerna....


Exakt så är det, åkte med en M3:a som hade dämpare som var helt slut och då uppförde den sig så. Men det var bara att byta så var problemet löst.
På min sitter helt nya men det hjälper inte ändå

Leif A.

_________________
Leif A
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Samma problem är vanligt på M3 E36. Hade det själv på min förra. Jag böt dock till nya koni dämpare och bytte silentblocken som va slut. Problemmet kvarstog dock ändå (bytte inte dämparna och silenblocken av den anledningen iof). Däremot så bytte ja inte stöddämparfästen uppe och läste nyligen att de kunde va de som va boven. De håller ju fast stötdämparen med en gummiring och man kan ju tänka sig att den blir mjukare och mjukare med tiden och då rör sig ju dämparen mer och mer.

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Leif A skrev:
Verkar som det finns en hel del chassiekunnande här på forumet

Ett problem som finns på Porsche 944/968 är att vid inspirerande starter så vill gärna bakhjulen studsa, antingen spinner man bort sig eller så känns det som bakvagnen vill komma upp genom golvet.

Någon som har en lösning på detta utan att bygga om bakvagnen allt för mycket. Själv har jag låtit tillverka upphängningar i solid aluminium (gummi orginal) men har inte haft tillfälle att testa än.

Leif A.


Precis som du skriver är det ett typiskt beteende för 944/968. Varför vete tusan, men man kan ju kanske gissa på att det var en sak som inte prioriterades av tyskarna.

Har för mig att jag hört att rattlåskillarna löser det med mjukare dämpare, dock ej helt säker. Troligen ganska obra lösning om man vill svänga oxo..

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

om jag fattat allt rätt så kan man få det där på M3 E36'an lite då o då även om allt inklusive topplagringen (gummibussningen) är ny o helt okej. Det är byggt så så att säga...

Jag tror det uppstår om jag har lite lite för lite hjulspinn. Och ev. när däcken är kalla. Lite osäker där. Har jag bara lite lite mer spinn när jag startar så brukar det aldrig studsa. Nu kör jag ju inte raktframrace men man måste ju starta från noll i slalom osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Hmmm... tror också att rätt tryck i r-däcken (dvs lågt) gör att det försvinner. Ibland kör jag med ganska högt kalltryck i rdäcken när jag ska åka bara gata o kanske lite längre. Då tror jag det är större risk att det uppstår hopp vid nåt rödljus.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Nu kör jag ju inte raktframrace men man måste ju starta från noll i slalom osså


OT:

I PCS slalom för man normalt en startsträcka på ca 10 m innan tidtagning börjar, så man förlorar inte lika mycket på en lite försiktigare start. Ibland får man ha hur lång startsträcka man vill!

_________________
Pär Hylander
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Magnus Thomé skrev:
om jag fattat allt rätt så kan man få det där på M3 E36'an lite då o då även om allt inklusive topplagringen (gummibussningen) är ny o helt okej. Det är byggt så så att säga...

Jag tror det uppstår om jag har lite lite för lite hjulspinn. Och ev. när däcken är kalla. Lite osäker där. Har jag bara lite lite mer spinn när jag startar så brukar det aldrig studsa. Nu kör jag ju inte raktframrace men man måste ju starta från noll i slalom osså


Japp de kan säkert stämma. Å håller med dig om man trycker på gasen lite mer så spinner de så mjukt och fint. Är ett mellanläge där den bara studsar. Å Samma sak här så lekte inte ja så mycket med problemet heller så är ju knappast nån expert i ämnet

edit: när däcken är kalla så hände det mycke lättare. När däcken blivit varmare så studsade de inte alls eller åtminsone inte lika mycket (kommer ej ihåg).
Ja körde dock aldrig på r-däck.

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Pär Hylander skrev:
Har för mig att jag hört att rattlåskillarna löser det med mjukare dämpare, dock ej helt säker. Troligen ganska obra lösning om man vill svänga oxo..


Njaaa !!! Rattlåsräsrarna brukar iofs. sätta på en aningen mjukare dämpare med inte alltför stor "rebound" s.a.s. Sen bygger de ofta till ett sk. 4-länksystem som är konstruerat så att motverka bakaxelns vilja att fara upp genom golvet.. Den använder sig av rotationsenergin och pressar axeln mot marken istället vilket även blir så att det faktiskt lyfter arslet på bilen s.a.s. Under accet sätter sig visserligen bilen ganska hårt men förlorar inte i grepp när det är då det behövs.

Men som Herr Hylander inflikade lite snyggt... En ganska obra lösning om man vill svänga oxo..

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Leif A skrev:
Verkar som det finns en hel del chassiekunnande här på forumet

Ett problem som finns på Porsche 944/968 är att vid inspirerande starter så vill gärna bakhjulen studsa, antingen spinner man bort sig eller så känns det som bakvagnen vill komma upp genom golvet.



Leif A.


Jag hade samma proplem på Cobran....men det var däckens fel.
Jag ska inte ens tala om vilka däck det var.

Hur ser upphängningen ut på Porschen.
Någon som har en skiss??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



944/968 har väl liknande upphängning som 924. Vet inte om det här är nån ledning:
http://www.924.org/techsection/7transaxle.htm

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det ser ju ut som på min gamla VW 1200 -63a...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hazze skrev:


Njaaa !!! Rattlåsräsrarna brukar iofs. sätta på en aningen mjukare dämpare med inte alltför stor "rebound" s.a.s. Sen bygger de ofta till ett sk. 4-länksystem som är konstruerat så att motverka bakaxelns vilja att fara upp genom golvet.. Den använder sig av rotationsenergin och pressar axeln mot marken istället vilket även blir så att det faktiskt lyfter arslet på bilen s.a.s. Under accet sätter sig visserligen bilen ganska hårt men förlorar inte i grepp när det är då det behövs.



Ja, det där känner oxo igen från en gammal bok! Stämmer det att det går ut på att det ska vara stor skillnad på kompression och retur för att bilen ska resa sig? (men var det inte på framvagnen...?) Alltså att framvagnen ska resa sig så att det blir maximal lastförskjutning bakåt?

Vid närmare eftertanke så verkar ju detta vara en annan grej jag yrar om....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
Hur ser upphängningen ut på Porschen.
Någon som har en skiss??


Det är en "semi-trailing". Mycket lik den på skissen från bump-steer-tråden.
Samma lösning på klassiska 911, 924, 944, 968 och troligen några modeller till .



_________________
Pär Hylander
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31



Jag tror att det har med resonans att göra eller att det åtminstone visar sig/fungera på liknande sätt. Med en viss rotation (frekvens) på drivhjulen, hård fjädring i kombination med högt lufttryck, kalla däck, dåligt fäste etc så kommer hjulen i självresonans och börja studsa ifrån underlaget.

och som de sägs så går det att undvika detta fenomen genom att hålla sig utanför resonansfrekvensen genom att tex justera lite med gaspedalen, ändra lufttryck, justera fjädring. Detta fenomen kan nog visar nog sig mer eller mindre på alla fordon som drar iväg från stillastående och när hjulhastigheten når "resonansfrekvensen".
Tyvärr så går ju inte en chassisättning/däck/ luftryck satt för bana ihop med en dito fjädring för optimalt raktframåka.

Du får laborera med de parametrar du kan påverka detta så som lufttryck, däck, sättet att starta på etc.

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjulstuds !!!
6471 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande