Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Licensfråga
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (4864 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Licensfråga

Har ett litet problem med race-licensen. Nämligen att jag skulle behöva ha upp den från debutantlicens till nationell licens eller allra helst internationell licens och det före Mars.

Ett alternativ är att ta en nationell licens i Tyskland men det kostar rätt mycket, närmare bestämt 500 euro plus högre årlig licensavgift.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

och du vill nu veta vad du behöver göra för att få upp den till respektive angivna nivåer?

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Är inte skillnaden mellan debutant och nationell licens endast att du blir uppgraderad till nationell efter tre genomförda tävlingar som debutant?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
och du vill nu veta vad du behöver göra för att få upp den till respektive angivna nivåer?

Ja dels vad som krävs och dels hur jag skall hinna göra det före Mars.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Vet inte när LMS kör igång detta?:
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?p=78251#78251

Skulle det räcka med ett race?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Behöver du internationell licens, då? Den nationella gäller väl för nationella tävlingar inom EU, tror jag.
Jag har för mig att det krävs tre genomförda tävlingar som debutant för att uppgradera till nationell och sedan krävs det fem tävlingar för att få internationell licens. Lite osäker på om de första tre räknas in. Det är ordförande eller någon annan ansvarig i klubben där man har licensen som skriver på att du fullgjort kraven, så antingen fullgör man dem eller också får du väl muta ordföranden.

Kan ju förstås vara lite svårt att få ihop 5 fullgjorda tävlingar i Sverige innan mars, men isracing räknas ju in, så det är bara att köpa sig en Volvo original Cup-bil och börja köra isracing i vinter. Tre isracing-tävlingar för uppgradering till nationell licens går ju att få ihop och det borde väl räcka för att ställa upp i en nationell tysk tävling.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Du kan kontakta Hasse Wängstre på Racingutskottet och begära en dispens..... hans telnr finns på www.sbf.se under utskott Racing.

Ta ut en tysk licens går kanske men är egentligen inte tillåtet om du inte är skriven i tyskland. Och det är absolut inte tillåtet att ha dubbla licenser, kommer dom på det så lär du bli av med bägge.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Du kan kontakta Hasse Wängstre på Racingutskottet och begära en dispens..... hans telnr finns på www.sbf.se under utskott Racing.

Ta ut en tysk licens går kanske men är egentligen inte tillåtet om du inte är skriven i tyskland. Och det är absolut inte tillåtet att ha dubbla licenser, kommer dom på det så lär du bli av med bägge.

Menar du att jag skulle kunna få dispens och få den uppklassad till nationell?

om Tysk licens är aktuell så sker det givetvis med SBF:s tillstånd vilket även är ett krav från DMSB och jag måste då skriva mig i Tyskland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Behöver du internationell licens, då? Den nationella gäller väl för nationella tävlingar inom EU, tror jag.
Jag har för mig att det krävs tre genomförda tävlingar som debutant för att uppgradera till nationell och sedan krävs det fem tävlingar för att få internationell licens. Lite osäker på om de första tre räknas in. Det är ordförande eller någon annan ansvarig i klubben där man har licensen som skriver på att du fullgjort kraven, så antingen fullgör man dem eller också får du väl muta ordföranden.

Kan ju förstås vara lite svårt att få ihop 5 fullgjorda tävlingar i Sverige innan mars, men isracing räknas ju in, så det är bara att köpa sig en Volvo original Cup-bil och börja köra isracing i vinter. Tre isracing-tävlingar för uppgradering till nationell licens går ju att få ihop och det borde väl räcka för att ställa upp i en nationell tysk tävling.

För 24h krävs Internationell licens, inte för jag tror vi får ihop budget för det. thumbs down

Annars räcker det med nationell licens.

Det var ngt liknande jag tänkte mig! thumbs up
Är det samma licens för isracing som banracing?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Menar du att jag skulle kunna få dispens och få den uppklassad till nationell?

om Tysk licens är aktuell så sker det givetvis med SBF:s tillstånd vilket även är ett krav från DMSB och jag måste då skriva mig i Tyskland

Ja omöjligt är det inte att få dispens om man kan påvisa att man har erfarenhet sen tidigare.... du har ju åkt ett och annat varv på ringen går ju ryktet..... sen om det räcker har jag ingen aning om men kostar ju inget att prova....

Annars får du väl göra AndersY förslag..... hyr eller köp en en VOC och kör lite isracing, det är ju dessutom skitkul och så går det ju 3 SM tävlingar på 2 veckor har jag för mig.... så då får du ju licensen direkt...

Länk till en VOC som är till salu.... http://www.w-racing.com/

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Mästerskapsreglementet för SM/RM i isracing:
http://www.sbf.se/pdf/masterskap/RA_IS_2004_SM-RM.pdf

Under 1.6:
"Inbjudna deltagare:
Till mästerskapet inbjuds innehavare av giltig licens för Racing."

Kan inte tänka mig annat än att det skall räcka med debutantlicens, åtminstone inte i klass 4, VOC-klassen. En VOC-bil sjunker väl inte s[ mycket i värde och lär ju knappast gå sönder om man kör isracing, så den kostnaden är nog inte så stor. Startavgiften är visst 800:-, så det är väl resorna som inte blir helt gratis.

#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
För 24h krävs Internationell licens, inte för jag tror vi får ihop budget för det.

Jag håller på att spricka av nyfikenhet!
Vad skall du köra med vad? (M3 på ringen lr? )

Här sen Nov 2002

johann skrev:

Är det samma licens för isracing som banracing?

Japp , det är samma....

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Blir man automatiskt uppklassat?

Jag tog ju licens i våras och har kört fem-sex tävlingar i sommar. Måste jag ansöka om nationell licens eller kommer nästa licens automagiskt vara nationell?

Fick ju inbetalningskortet från SBF i veckan, men den sa inget ..?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Du måste ansöka via din klubb. Man ska egentligen bifoga kopior på resultatlistan påskrivna av domaren eller tävlingsledaren men det kanske går att slippa.
Minns inte säkert men jag tror att det kan bli billigare att betala debutantlicensen för nästa år först och klassa upp den sen jämfört med klassa upp redan "i år" och betala avgiften för nationell licens för nästa år.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Wankelsport skrev:
Du måste ansöka via din klubb. Man ska egentligen bifoga kopior på resultatlistan påskrivna av domaren eller tävlingsledaren men det kanske går att slippa.
Minns inte säkert men jag tror att det kan bli billigare att betala debutantlicensen för nästa år först och klassa upp den sen jämfört med klassa upp redan "i år" och betala avgiften för nationell licens för nästa år.

Näe det blir inget billigare.... du får betala mellanskillnaden när du klassar upp dig om du gör det under säsongen..... men i övrigt så måste man själv ansöka om uppklassning och helst då med något sorts bevis på att man deltagit.... Oftast med underskrift från domare eller tävlingsledare.

99TURBO
Göteborg
Här sen Feb 2003

Kan man läsa någonstanns på internet när det annordnas kurser i göteborgsområdet för att ta debutantlicens?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Du kan kolla med sportvagnsklubben i Göteborg, SVKG!
SVKG brukar ha en kurs på Kinnekulle på våren, vet ej om kalendern är fastslagen för nästa år än. Det råder som bekant brist på racerbanor i Gbg så jag tror inte du hittar någon närmare kurs än den.

Citat:
men i övrigt så måste man själv ansöka om uppklassning och helst då med något sorts bevis på att man deltagit.... Oftast med underskrift från domare eller tävlingsledare.

Jag fick fylla i ansökan först och sen skicka den till klubben för att de skulle skriva under också. Därefter gick den till SBF...

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
BTG skrev:
johann skrev:
För 24h krävs Internationell licens, inte för jag tror vi får ihop budget för det.

Typ!
PM:a din mailadress så kan jag berätta mer.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

johann skrev:
BTG skrev:
johann skrev:

Typ!
PM:a din mailadress så kan jag berätta mer.

Men hallåå ...
Ska du svängtävla im der dusklant så är det av allmänintresse här och bör redovisas öppet på detta forum thumbs up

Allmänt banåkaforum
Licensfråga
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (4864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande