Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (116641 totalt)
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Gustav Uhlander skrev:
Någon som kör med BT-Q818XT med en iphone? Jag försöker lägga till den men BT-Q818XT finns inte i menyn? Telefonen hittar den inte heller så vet inte riktigt vad jag gör för fel?

Tyvärr är det nog så att Qstarz BT-Q818XT/X inte stöds i iOS

https://racechrono.com/article/faq/which-external-gps-should-i-buy

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1628



Har racechrono 6.0. Lyckas inte importera tex forumägarens senaste åkning på mantorp i racechrono i mobilen. Importtjänsten säger "fel format" om .vbo filen?

Laddar ner filen till mobilen och zipar upp den, blir ca 4 mb. Hämtar den i import sidan i racechrono, sen funkar det inte..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Björn Davidsson skrev:
Har racechrono 6.0. Lyckas inte importera tex forumägarens senaste åkning på mantorp i racechrono i mobilen. Importtjänsten säger "fel format" om .vbo filen?

Laddar ner filen till mobilen och zipar upp den, blir ca 4 mb. Hämtar den i import sidan i racechrono, sen funkar det inte..


VBO går inte att ta in in Racechrono. Däremot kan du exportera din egen körning till VBO och sen jämföra båda i racelogics mjukvara på PC

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95011

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1628



Magnus Thomé skrev:
Björn Davidsson skrev:
Har racechrono 6.0. Lyckas inte importera tex forumägarens senaste åkning på mantorp i racechrono i mobilen. Importtjänsten säger "fel format" om .vbo filen?

Laddar ner filen till mobilen och zipar upp den, blir ca 4 mb. Hämtar den i import sidan i racechrono, sen funkar det inte..


VBO går inte att ta in in Racechrono. Däremot kan du exportera din egen körning till VBO och sen jämföra båda i racelogics mjukvara på PC

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95011


Tack, jo det har jag koll på och har mjukvaran i pc:n. Men är borta nu och tänkte jag skulle jämföra din körning från mantorp lite enkelt i appen på telefonen..

Edit: menar att jag inte hade koll på att det inte gick få in vbo men fattade det. Går det få in alls en fil från nån annans körning?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



jag fick bekymmer med otillräckligt utrymme när vi kör långlopp och filmar från start till mål. sista filmen blir korrupt och går varken se eller exportera

racechrono väljer default högsta möjliga kvalitet som mobilenen stöder oavsett vad man ställt in för kvalitet i mobilens kamerainställningar.

Man måste ange det i racechrone och det gör inte i inställningarna utan välj "start" , swipa höger så du får upp videobilden och klicka i rutan där det står "internal camera"och välj tex 720p och medium quality

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Benny Steen skrev:
jag fick bekymmer med otillräckligt utrymme när vi kör långlopp och filmar från start till mål. sista filmen blir korrupt och går varken se eller exportera

racechrono väljer default högsta möjliga kvalitet som mobilenen stöder oavsett vad man ställt in för kvalitet i mobilens kamerainställningar.

Man måste ange det i racechrone och det gör inte i inställningarna utan välj "start" , swipa höger så du får upp videobilden och klicka i rutan där det står "internal camera"och välj tex 720p och medium quality



Om jag minns rätt så behöver du bara göra inställningen en gång och att den sen kommer ihåg det tack o lov?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



Magnus Thomé skrev:

Om jag minns rätt så behöver du bara göra inställningen en gång och att den sen kommer ihåg det tack o lov?


yepp, behåller det vid omstart program/mobil.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jag ska på TrackDay i helgen och tänkte använda RaceChrono på TVÅ Android-mobiler enligt följande:

- en mobil på instrumentbrädan för att kunna se mina LapTimes i realtid

- en mobil i baksätet som videofilmar varven + loggar GPS-data från extern puck + OBD-II data

Hur löser så att man får in GPS-datan i båda mobilerna?
Som jag förstått det är det ej att rekommendera, eller tom endast möjligt att ansluta de flesta GPS-puckar till endast en enhet?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1628



Men den första mobilen kan du ju logga både gps data samt obd2 data i.
sem filmar du med din gopro i baksätet.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jo det vet jag, det funkar, men jag tänkte göra det lättare genom att filma med en annan mobil (dvs inte Gopro eller dyl.) och då direkt ta in GPS-data + OBD-II till den. Så slipper jag importera film osv..

Men det kanske är svårt. Jag ställde frågan även på racechrono.com och fick detta svar från "aol":

"Some external GPS can be connected from multiple phones, but I think that's rare. OBD-II can only be connected by one device."

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Björn Davidsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Björn Davidsson skrev:
Har racechrono 6.0. Lyckas inte importera tex forumägarens senaste åkning på mantorp i racechrono i mobilen. Importtjänsten säger "fel format" om .vbo filen?

Laddar ner filen till mobilen och zipar upp den, blir ca 4 mb. Hämtar den i import sidan i racechrono, sen funkar det inte..


VBO går inte att ta in in Racechrono. Däremot kan du exportera din egen körning till VBO och sen jämföra båda i racelogics mjukvara på PC

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95011


Tack, jo det har jag koll på och har mjukvaran i pc:n. Men är borta nu och tänkte jag skulle jämföra din körning från mantorp lite enkelt i appen på telefonen..

Edit: menar att jag inte hade koll på att det inte gick få in vbo men fattade det. Går det få in alls en fil från nån annans körning?




Jo men det går fin fint att ta in sin egna eller andras VBO-filer in i tex telefonens Racechorn app. Jag brukar maila mig själv den VBO-filen jag vill ha in och sen välja att öppna bifogade filen via mailen till Racechrono och sen spara den som en separat session. Sen välja den som ref varv när jag vill jämföra.

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2486



Gopro 5 och nyare har inbyggd GPS. Men den går inte koppla till racechrono eller utnyttja GPS data för att skapa overlay. Däremot finns det andra program man skapa overlay med.

Men varför inte styra gopron med mobilens racechrono och sedan importera goprofilmen till racechrono och skapa en kombinerad mobil/gopro film med racechrono overlay mätare.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Benny Steen skrev:


Men varför inte styra gopron med mobilens racechrono och sedan importera goprofilmen till racechrono och skapa en kombinerad mobil/gopro film med racechrono overlay mätare.


thumbs up thumbs up thumbs up


Är ju bara att klicka i Racechrono så kommer videofilerna farande in i appen från Gopron thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Benny Steen skrev:
... men varför inte styra gopron med mobilens racechrono och sedan importera goprofilmen till racechrono och skapa en kombinerad mobil/gopro film med racechrono overlay mätare.


Jag har INTE GoPro. Utan 2 Android-mobiler. (En S6:a och en S10:a)

Min tanke var:

- sätta den äldre S6:an på instrumentbrädan och använda den endast för Live varvtider med RaceChrono.

- sätta min nyare S10:a i baksätet för att videofilma + logga GPS-data från extern puck + logga OBD-II, också med RaceChrono

På det sättet skulle jag ju slippa hålla på och importera mellan de två mobilerna.
Jag har nu förstått att det verkar vara svårt att få in GPS-data från pucken --> TVÅ enheter.

Så då kanske bästa alternativet är att istället:
- logga GPS-puck-data + OBD-II datat enbart till S6:an på instrumentbrädan
- INTE köra RaceChrono öht på S10:an i baksätet, utan bara filma med typ Androids egen videoinspelare

Eller??

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag läste dåligt förut


Svar ja, det blir finfint thumbs up


1. du kommer få synka videon mot datat manuellt förstås men det går utmärkt när man hittar bland knapparna för det i Racechrono, man "slajdar" enkelt video och datagraferna mot varandra.

2. läge o kanske kolla så du får ett videoformat som stöds av Racechrono. Den stödjer väl det vanliga men för säkerhets skull testa innan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
Jag läste dåligt förut
1. du kommer få synka videon mot datat manuellt förstås men det går utmärkt när man hittar bland knapparna för det i Racechrono, man "slajdar" enkelt video och datagraferna mot varandra.


Jo, precis. Men det är den biten som skulle vara skönt att slippa, om GPS, OBD-II + Video redan var "färdigt" i Racechrono i S10-mobilen i baksätet.

Ett annat alternativ (om jag envisas med att göra som ovan) skulle ju vara att använda S6-mobilens inbyggda GPS + Racechrono även på den för att se varvtiderna när jag kör...?

Men det kanske blir helt värdelös noggrannhet på varvtiderna med inbyggda GPS:en?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Nej de blir riktigt hyffsade thumbs up Däremot blir loggarna/graferna på hastighet meningslösa. Men det får du ju från den andra luren thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



OK, låter ju bra om varvtiderna ändå funkar hyfsat trots intern GPS!

Då kommer jag nog köra den varianten. Då slipper jag ju helt meka med videoimport osv

Sen slår det mig nu att jag glömt bort hur RaceChrono (och även andra raceloggers) kan leverera "bra" precision på både varvtider, banplacering osv med den upplösning som man får via sateliter på sin mobil
Spontat tänker jag "om jag tex har 1Hz uppdatering på på den interna GPS:en, så blir varvtiderna inte bättre än i +/- 1 sekund i noggrannhet..."

Men detta är ju fel tråd för allmänna race-logger frågor

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Dåså, nu har det körts och loggats på två Samsung-enheter samtidigt!



Den vänstra är S6:an med intern GPS monterad med sugpropp på framrutan, den högra är S10e i baksätet men med Qvartz 5Hz-puck uppepå instrumentbrädan.
Jag har förskjutit varven ett snäpp på flit då S6:an började tydligen logga första varvet i depåutfarten.

Vad ska man säga... de flesta varven stämmer ju bra medans tex varv 5, 6 diffar MYCKET...!?

Tappad GPS-signal på nån av dom?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Ja det var stor skillnad!

Men sektortiderna man ser i bilden är ju kanon, kolla i vilken sektor det diffar?

Och på kartan om det blir konstiga spårval ute i gräset på de varven?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Det här såg ju inte rätt ut


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono for dummies
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
19 besök senaste veckan (116641 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande