Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Audi s2 racingfjädror
4807 besök totalt
kardaniel
finland
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Hur styva fjädror borde en Audi S2 ha som endast körs på bana . Skall fjädrorna fram o bak ha samma styvhet eller....?

_________________
sture sandqvist
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



sture skrev:
Hur styva fjädror borde en Audi S2 ha som endast körs på bana . Skall fjädrorna fram o bak ha samma styvhet eller....?

Kan inte ge några siffror, men du bör nog ha betydligt styvare fram, särskilt som S2or har ganska mycket vikt fram om jag minns rätt?

Men innan du köper något bör du nog vänta på ett mer detaljerat svar, jag ville bara bidra med en tanke.

_________________
Axel Tanner
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



En kompis köpte nyligen KW:s variant 3 till en S2:a. De har 70 N/mm fram och 50 bak. För ren banåka kan (bör?) man öka fjäderkonstanten ytterligare.

Hur hårda fjädrar du vill ha kan man räkna fram. Sök tex på fjäderkonstant och formel så bör du få fram lite att räkna på.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag kör 70/50 på min lättade s2 och de är för mjuka

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



std KW steg3 har för mjuka fjädrar men man kan ju välja hårdare från början när man köper dom.
En kompis med KW steg 3 valde 110-120 fram o 90bak på sin S2, han har dock ej hunnit testa den på bana än, däremot mycke på gata o han tycker den känns bra där.

Jag kör med 105n fram o 90n bak just nu på min 90q, ska dock pröva 140/130 fjädrar snart.

Men vad har du för stötdämpare? "normala" Koni, Bilstein osv är gjorda för o klara runt 100n/mm fjädrar så ska man köra hårdare bör man bestycka om dom eller ha andra stötdämpare som är gjorda från början för riktigt hårda fjädrar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
aelget
Tranås
Här sen Apr 2010
Inlägg: 103



var hittar jag coilisar till S2:an?

PMa gärna länk !

_________________
Jonas Rithell
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Kör med 100nm fram 90nm bak på min 1300kg Ur-Q.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
kardaniel
finland
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9


Trådstartare
Skall prova med 600 lbs fjädror fram o 500 lbs bak tillsammans med
justerbara Spax patroner på hembyggda coilowers

_________________
sture sandqvist
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1988



Jag hade planerat att ha 140N/mm fram på min Rs2a.

Jag har satser så du kan bygga coilovers själv.

Pm för info thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58



GTIDave skrev:
En kompis köpte nyligen KW:s variant 3 till en S2:a. De har 70 N/mm fram och 50 bak. För ren banåka kan (bör?) man öka fjäderkonstanten ytterligare.

Hur hårda fjädrar du vill ha kan man räkna fram. Sök tex på fjäderkonstant och formel så bör du få fram lite att räkna på.


Ja det hade nog inte vart fel om dem var något hårdare.. men inte alltid det skall var för hårt..
Fast blir nog uppgradering till vintern på detta..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 511



RallyQuattro skrev:

Koni, Bilstein osv är gjorda för o klara runt 100n/mm fjädrar så ska man köra hårdare bör man bestycka om dom eller ha andra stötdämpare som är gjorda från början för riktigt hårda fjädrar.


Införskaffat ett begagnat FK Automotive coiloverkit till S2:an och den har 80N/mm fjädrar fram (bak har jag inte fått fram uppgifter än). Planen är att montera de Koni jag har på bilen för tillfället (och skippa deras egna dämpare) men vad jag läst här så kanske det inte är en dum ide att gå på lite hårdare fjädrar.

Klarar dämparna av 120N/mm eller får jag nöja mig med 100N/mm och kommer det vara märkbar skillnad mot 80N/mm? Vad händer med för hårda fjädrar? Gissar att det blir som att köra när jag hade utslitna originaldämpare till sänkningssatsen och det var framförallt rebounden som kändes läskig?

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



För hårda fjädrar = dämparna känns slut..
Så prova att köra fort i ett fart gupp om den gungar/studsar efteråt så orkar inte dämparna hålla i mot pga för hårda fjädrar.

Provkör bana först med dom fjädrarna som följde med, dom kan ju funka bra..
o ska du ha den som gatbil med lite komfort kvar så bör 80N/mm vara bra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Audi s2 racingfjädror
4807 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande