| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
|
2657 besök totalt |
|
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
Blir nog tvungen att besiktiga min 944 turbo med R888 255:or runt om. Kan SBP ha åsikter om detta? Däcken sticker inte utanför skärmarna och man får väl ha vilken däcksbredd man vill om bilen inte är helbilsgodkänd så länge man inte ändrar spårvidden för mycket? Däcken är nya och har tillräckligt med mönster, osäker på om det är de e-märkta R888orna men det ska väl inte spela någon roll? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Det skall gå bra är det enkla svaret.
Det var något prat om E-märkning för alla däck men det gällde inte gamla däck som redan satt på bilen när ändringen trädde i kraft, vilket dessa naturligtvis gjorde. Eller hur?
Källa: www.bilprovningen.se Den nationellt godkända personbilen 1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k. 2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande: * Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt. * Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h. * Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m. * Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||
|
Andreas jag har besiktigat min civic med 888 alla gånger och dom har aldrig sagt något.
Så de kommer nog inte vara några problem... _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||||
|
Re:
Sen finns ju 888 som E-märkta numera osså _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Var ute i garaget och tog en koll på mina 888:or.
Hur ser e-märkningstecknet ut? hittade ett som var "e4" och ett som var "E4", jämförde med mina gatdäck och lyckades inte hitta några fler e-märkningar på dessa? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så). Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"
|
||||||
|
Re:
Den stationen man blir kompis med? Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar |
||||||
|
Re:
Så borde alla vara. Hitta alla farliga fel och anmärka. Sedan måste man dra linjen någonstans. en kille med jätteturbo och originalchassi kanske inte är det bästa att släppa ut. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Ehum.
http://www.bilprovningen.se/externt/ _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Re:
Men det är en del saker som inte kollas så noga nu längre, men möjligheten finns om det behövs (som ljudnivå). Rimligare i det stora hela men lite jobbigt för den som blir maxdrabbad. |
||||||
|
Re:
Ne, dem tänker både en o 3 ggr innan dem släpper iväg bilar som inte är som de ska. Jag tackar och bugar för varje anmärkning för då nlir ju bilen så fin när det e lagat haha
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
|
2657 besök totalt |

