Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Trackmaster - logger+video Android
<<   1, 2, 3, 4   >>
56695 besök totalt
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Är det trackmaster man ska skaffa om man har androidlur??

Hälsningar från en som fortfarande har tegelstenstelefon

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Rsjerry skrev:
Är det trackmaster man ska skaffa om man har androidlur??

Hälsningar från en som fortfarande har tegelstenstelefon


japp, men måste vara minst android version 2.1
(vissa mobiler har ju bara 1.6)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Niklas Falk skrev:
Ett tips;

Fjönta inte runt under ett körpass (oavsett vilken konstellation det är) och pilla med splits och liknande.
Att planera att skicka ut bärgare och vitflagga för att nån stålle bara leker med mobilen känns lagom vettigt.

Kan du inte sätta splits efter körning (då finns det ju ett GPSspår att sikta på), byt mjukvara!

Senast var det på Kinnekulle som jag misstänkte motorhaveri på en M3a som pös runt Kinnekulle i 80 och pillade på PerformanceBoxen (onödig köbildning och förvirring på banan). thumbs down


Är ju just därför jag frågar här hur man gör så det blir rätt på en gång...

Men sen körs ju första passet lungt runt så då kan man slå på o kolla att det funkar.

Fattar inte detta: under settings står det "lapping mode" detta är nu OFF ska det vara det på en rund bana eller ska det vara ON ?

"start mode" om man sätter det till "1st split marker" blir det då att den startar när man passerat start/mål? då är väll det bättre än "delayed" som det står på nu eller ?..


Sen angående fastsättning så har jag en std hållare som är skruvad fast i ett bockat plattjärn som i sin tur är skruvat under panelen ovan handsfacket in i ett tvärgående plattjärn = STUMT, så jag lovar er den hållaren lossnar inte ens om jag slår runt i 300blås

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Kör du på bana så ska "Lap mode" vara "ON" och "Start mode" vara "1st split marker" då startar timingen när du passerar start/mål eller var du nu satt markeringen.

Med Alfa Romeo klubben har vi också ett lugnt pass först så man kan ut och kolla så timingen funkar, känna på bilen, orientera sig på nya banor med mera.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Rsjerry skrev:
Är det trackmaster man ska skaffa om man har androidlur??

Hälsningar från en som fortfarande har tegelstenstelefon


Finns några fler, men Trackmaster är väl den som är störst. Finns även en bra som heter ChronOGPS. Båda klarar av blåtands GPS för bättre noggrannhet eftersom den inbyggda ofta lämnar en del övrigt att önska.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Under "sessions" så finns det bara en knapp med "delete all" men hur gör man för att bara ta bort en ??

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



RallyQuattro skrev:
Under "sessions" så finns det bara en knapp med "delete all" men hur gör man för att bara ta bort en ??


Kollat i manualen? Som i de flesta Android appar så håller man fingret länge på det man vill ändra så kommer det upp en dialogruta, då kan du ta bort enstaka "banor".

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Hade prövat det men höll tydligen för kort stund? för nu funkar det..

Kommer köra med inbyggda GPSen på Desire.. går det att se på nått vis typ antal sateliter eller bara hur bra/dålig täckning man har på gps'n i trackmaster?

Eller hur märker man att det funkar dåligt är det först i efterhand när man kollar o ser konstiga hastigheter?
Kan tiden även bli fel?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



RallyQuattro skrev:
Hade prövat det men höll tydligen för kort stund? för nu funkar det..

Kommer köra med inbyggda GPSen på Desire.. går det att se på nått vis typ antal sateliter eller bara hur bra/dålig täckning man har på gps'n i trackmaster?

Eller hur märker man att det funkar dåligt är det först i efterhand när man kollar o ser konstiga hastigheter?
Kan tiden även bli fel?


Tiderna brukar stämma, på tiondelen i alla fall. Jag såg att det var luckor emellanåt i loggningen, så den har väl missat vissa mätpunkter, så spårvalen ser helt mysko ut, samt att vissa hastigheter inte riktigt är som de ska va. Tyvärr tror jag bara man ser det när det är för sent.

Har inte fått min Hero att synka ihop med min Qstarz BTQ818XT som klarar 10Hz så jag har inte testat den med Trackmaster än. Men ihop med min Nokia så är den GPS'en ljusår före Hero'n i säkerhet. Även min gamla 1Hz blåtands GPS är bättre än Hero'n. Hoppas din Desire funkar bättre. Annars är inte en blåtands GPS särskilt dyr. Jag gav 650kr inkl frakt för min Qstarz från Ebay.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Enligt Antti som gör Race Chrono så är i princip vilken extern 1Hz GPS som helst överlägsen de som är inbyggda i telefonerna. Möjligt att de blivit bättre men generellt stämmer det nog fortfarande gissar jag.

_________________
David Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Fått låna en extern 1hz gps puck så ska pröva både intern o extern gps samt även racechrono på en nokia samtidigt..

Så får vi se om man ska slå till på en 10hz puck till nästa år..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Då har man testat trackmaster, suck....

För det första hur i helvete får man extern gps puck att funka !? kompisen hade laddat ner nått bluetooth-gps app o fick det att funka med andra program i luren men trackmaster känner inte av den alls??
Alltså det går ju inte att klicka på "gps mode" för att ändra "internal" den hittar ju ej heller nått om man försöker med "get Add-on" ??

Sen kände den inte av min start/mål punkt ? ut o körde o sen in o flytta punkten ut o köra igen men nej den startade aldrig loggningen? så efter en typ 5 gånger gav jag upp o körde med Nokia o Racechrono istället.

Så sket i trackmaster på lördagen på söndagen var det tomt på banan på morgonen så körde ut o ställde mig på start/mål punkten o tryckte locate o sen placerade punkten där o då äntligen funkade det!?

Kollade loggerna efteråt o tiderna verkar stämma mot racechrono däremot visar trackmaster 5km/h lägre topphastigheter på alla varv? kan det var pga jag körde med inbyggda gps'n ?

o på loggen så visar den att man är långt utanför banan o kör i alla kurvor!?
Start rakan visar den rätt position så konstigt att jag ändå inte fick den start splittern att funka när ja la ut den på lördagen?

Fick dessutom trackmaster att hänga sig ett par gånger så man fick trycka på forcera stopp..

Tycker den e knepig också att kolla loggar med efteråt så detta var en besvikelse mot racechrono som funkar utmärkt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



RallyQuattro skrev:
Då har man testat trackmaster, suck....

För det första hur i helvete får man extern gps puck att funka !? kompisen hade laddat ner nått bluetooth-gps app o fick det att funka med andra program i luren men trackmaster känner inte av den alls??
Alltså det går ju inte att klicka på "gps mode" för att ändra "internal" den hittar ju ej heller nått om man försöker med "get Add-on" ??

Sen kände den inte av min start/mål punkt ? ut o körde o sen in o flytta punkten ut o köra igen men nej den startade aldrig loggningen? så efter en typ 5 gånger gav jag upp o körde med Nokia o Racechrono istället.

Så sket i trackmaster på lördagen på söndagen var det tomt på banan på morgonen så körde ut o ställde mig på start/mål punkten o tryckte locate o sen placerade punkten där o då äntligen funkade det!?

Kollade loggerna efteråt o tiderna verkar stämma mot racechrono däremot visar trackmaster 5km/h lägre topphastigheter på alla varv? kan det var pga jag körde med inbyggda gps'n ?

o på loggen så visar den att man är långt utanför banan o kör i alla kurvor!?
Start rakan visar den rätt position så konstigt att jag ändå inte fick den start splittern att funka när ja la ut den på lördagen?

Fick dessutom trackmaster att hänga sig ett par gånger så man fick trycka på forcera stopp..

Tycker den e knepig också att kolla loggar med efteråt så detta var en besvikelse mot racechrono som funkar utmärkt.


För att få Trackmaster att använda blåtands GPS måste man köpa(typ 1 dollar) Trackmasters egna blåtandsprogram, vilket vi i Sverige inte kan köpa eftersom vår Market inte tillåter det(j*dra Google). Det går att ta sig runt den problematiken, men det är krångligt. En variant är att maila killen som gör programmet och be honom lägga ut det som en trial, precis som han gjort med det riktiga programmet. Skulle tro att det mesta av det som känns dåligt med Trackmaster skulle avhjälpas om man fick tillgång till en bättre GPS.

Förövrigt kommer jag också använda Racechrono i framtiden. Mycket pga Racechrono2avi som gör att du kan lägga in hastighetsmätare med mera på dina in-car filmer. Men om man får tillgång till extern GPS så kommer jag nog köra det igen, det är kul att få med g-sensorerna som man tyvärr inte får med i Racechrono.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Fick svar från Jeff som utvecklat Trackmaster. Förhoppningsvis får vi tillgång till alla program på Market snart.

*****
Additional paid app countries will be announced in the next few weeks. The next version of Trackmaster will include the ability to export the data in a format that is compatible with RC2AVI, RaceRender, and Trackvision.
*****

Ser även ut som att nästa version av TM ska kunna exportera data till video. Spännande! Snart kanske det funkar lika bra som Racechrono

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Får hoppas det blir bättre... för ja har ingen Nokia utan måste låna varje gång ja ska köra racechrono..

En sak ja tycker e dumt, har nu 8st sessions från söndagen, men man ser ju bara datum o antal varv, tycker snabbaste tid i varje sessions skulle stå där med, nu måste man ju gå in på varje session o trycka laps för o se tider o sen ut igen till nästa session o in där osv. för att leta fram i vilken session man har det snabbaste varvet..

Eller går det att se direkt på nått vis?

Vill även nu kunna lägga ihop alla sessions från söndagen i en mapp med namn tex: Gotland ring 19/9-2010, nu går det väll bara att byta namn på varje session o inte föra ihop dom?
Blir ju många sessions på ett år, o vill inte ta bort dom gamla så lär ju bli väldigt grötigt med allt sparat...


Ser nu också att det första varvet då jag puttrade runt i typ 50blås där stämmer google kartan exakt utom på 1st kurva, medans race varven knappt stämmer nån stans.. men får hoppas att det bara är för att man körde inbyggd gps..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Det beror gissningsvis till 99% på den inbyggda GPS'en som är rätt kass.

Mitt tips är att maila Jeff ang dina synpunkter. Han läser INTE detta forum, så att klaga här hjälper tyvärr inte Men det verkar som att vi är fler som önskar lite mer och andra funktioner från Trackmaster. Hans mail finns på hans hemsida.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Inom 2 veckor kommer vi i Sverige kunna köpa "betal apps" på market, vilket dels betyder att Trackmaster inte längre blir gratis thumbs down
Men samtidigt att man kommer kunna köpa gps-blåtands programvaran till trackmaster så extern gps puck kommer funka thumbs up

http://android-developers.blogspot.com/2010/09/more-countries-more-sel . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



RallyQuattro skrev:
Inom 2 veckor kommer vi i Sverige kunna köpa "betal apps" på market, vilket dels betyder att Trackmaster inte längre blir gratis thumbs down
Men samtidigt att man kommer kunna köpa gps-blåtands programvaran till trackmaster så extern gps puck kommer funka thumbs up

http://android-developers.blogspot.com/2010/09/more-countries-more-sel . . . .


Japp, men priset är inte högt, så det gör inte så mycket. Bra att man kan börja köra BT-gps. Ska testa det ihop med Racechrono för att se vilken som är bäst. Men det blir inte förrän i vår.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Köpte trackmaster idag.

Ska prova på Knutstorp på söndag. Lade in splits i Google Earth, så vi får se hur det fungerar!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Fasen jag hade ju tänkt att inhandla en sony ericsson x10mini pro men den hade bara 1,6

Finns det inga SE lurar med 2,1 eller??

Är allergisk mot övriga märken

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



dvorak skrev:
Köpte trackmaster idag.

Ska prova på Knutstorp på söndag. Lade in splits i Google Earth, så vi får se hur det fungerar!

Kör du med inbyggd gps så finns stor risk att dina splits inte kommer funka, utan då måste du stå på banan o trycka locate o placera splitsen i den punkten gps'en visar att du står..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Trackmaster - logger+video Android
<<   1, 2, 3, 4   >>
56695 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande