Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Coilover mm. M3 E46 | 2295 besök totalt |
Jag vill ha följande förklarat för mig.
Sitter och tittar på lite olika väghållningskit till min M3-02. Ska man köpa coilover eller en sänkninssats? vad är skillnaden? om jag nu vill byta fjädrar och dämpare, är det bättre att köpa ett avstämt kit med fjäder och dämpare? Eller ett coilover kit med nya dämpare? Sen vill man väl kunna pilla lite på cambern när R-däcken är på? Ska man köpa ett kit från en tillverkare ( H&R, Koni tex.) eller ska man köpa från en tuningfirma ( ACS, Hamann) ? Hittade ett företag i USA som verkar ha bra prylar ( fjollig färg) Har någon erfarenhet av dem? http://www.ground-control.com Verkar vara konstigt att köpa delar till BMW i USA. Pust. Det var bara frågetecken. Forum, upplys mig janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||||
Ground control har alltid verkat väldigt seriösa tycker jag även om jag inte har någon egen erfarenhet att handla av dom.
En sak man kan tänka på dock är att amrisarna tunar ofta chassiet även på lite sportigare saker lite annorlunda än oss här. Hursomhelst, har Ground Control fått fram camber plates även till M3 e46 nu? De hade en som såg väldigt vettig ut till E36 förr... Johann har fått till lite mer camber med hjälp av... äsch minns inte.. han fick hjälp nere i Tyskland så vitt jag minns. Sen måste jag säga att johanns chassie som BARA är bytta fjädrar är ju helt makalöst bra för att bara vara den åtgärden! Nästa steg är nog Öhlinare + kränghämmare gissar jag. Det är så attans dyrt bara. Men om ni kan få med en eller M3'or till så kanske man kan få lite mängdrabatt + man kan dela på kostanden av fininställning som man ju behöver proffshjälp med. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Men du kan ju berätta ändå så får vi se hur djupt du insjuknat Sen har du ju sagt A.... så få höra B nu _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hej Janne, Jag har PMat dig |
||||||
Jag har fått mer Camber genom att göra justeringshålen större, det går dock att få max 0,5 graders mer justermån utan att riskera fjädertornens hållbarhet. Det var Kelleners Sport som gjorde det åt mig.
Vill man ha mer får man satsa på separata Camber plates eller liknande, Kelleners nämnde ngt om Uniballs men jag kan för lite som sånt för att fatta vad som menas. GroundControl har ju Coilover-kit där camberplates redan följer med så det kan ju vara ngt. Öhlinar är nog riktigt bra men jag tror man kommer rätt långt med Coiloverkit från ACS, Kelleners Sport, H&R e dylikt. Det viktiga är att välja ngt som antingen redan är anpassat för M3:an, och detta av folk med race-erfarenhet såsom Manfred Wollgarten hos ACS eller Ralf Kelleners hos Kelleners Sport, och/eller har bra justeringsmöjligheter såsom Coilovers från H&R eller Öhlinskitten. Satsar man på det senare tycker jag som Magnus att det verkligen är värt att lägga en slant på injusteringen. Fö har jag sedan September även kraftigare krängningshämmare men jag är inte övertygad om att det är bättre, iaf inte på Ringen där bilen "studsar" lite mer än tidigare. |
||||||
Sänkningskit är oftast bara fjädrar. Medans det finns chassikit som antingen består av fjädrar och dämpare eller coilovers, ofta kompletteras dessa med krängningshämmare. Ett avstämt coiloverkit är nog att föredra framför ett avstämt kit med fjädrar och dämpare pga att det ger möjligheter till finjustering. |
||||||
Denna M3:a tyckte jag gick bra på kinnekulle, pratade lite kort med ägaren och han berättade att det satt en coiloversats från KW på den.
Ni BMW killar kan säkert berätta mer om bilen.. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jag tog inga tider om det är det du menar, men jag tyckte den såg ut att gå väldig bra (chassie mässigt) på banan. Givetvis en ren åskådar observation. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
OK, fast det gör den ju original också även om den kränger lite mer då. |
||||||
Med reservation för att jag minns fel M3:a är det när det gäller just den M3:n en berättigad fråga. Jag vet åtminstone två silverfärgade E46or (den ena avstavas M3 och den andra 328) som går bättre - beroende på hur man mäter då förstås? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Tack för era svar. Ang. den silverfärgade M3 så försökte jag tala med
honom. Han var inte särskilt intresserad av att samtala utan glänste mest. Tog typ 1.5 timmar att byta till BBS Challenge med slicks. Såg honom senare på banan, såg ok ut. Tror jag kommer att satsa på coilover från HR (har 3 olika typer) eller ground control (har masor av prylar) HR har en liten "camberbult" och ground control har plattor. Ska fortsätta att kika runt. Johann. Åt du lunch idag i tyresö?? jan nagy _________________ Jan Nagy |
||||||
Hahaha! Jag hittar rätt dåligt bland Stockholms södra förorter, tur man har navi. Visst, fanns under vintern sitter de vanliga stolarna i är rätt skönt med värme och så. |
||||||
Allmänt banåkaforum Coilover mm. M3 E46 | 2295 besök totalt |