Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
KÖPES
!!!! KÖPT !!!! BMW motor M52 på 2,8 liter !!!! KÖPT !!!!
1 besök senaste veckan (3217 totalt)
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Vill köpa en Bmw motor M52 på 2,8 liter, så komplett som möjligt
dvs; kabelhärva, box, grenrör och dylikt.

/// Roffa 070-5298447

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rolfson skrev:
Vill köpa en Bmw motor M50 på 2,8 liter, så komplett som möjligt
dvs; kabelhärva, box, grenrör och dylikt.

/// Roffa 070-5298447


Mu måste jag var lite petig
är möjligtvis en M52B28 du vill köpa

Motorn som satt i t.ex E36 328, Z3 2,8, E39 528

glöm inte att nyckel,ews box & data box är kodade ihop på dessa

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Rolfson skrev:
Vill köpa en Bmw motor M50 på 2,8 liter, så komplett som möjligt
dvs; kabelhärva, box, grenrör och dylikt.

/// Roffa 070-5298447


Mu måste jag var lite petig
är möjligtvis en M52B28 du vill köpa

Motorn som satt i t.ex E36 328, Z3 2,8, E39 528

glöm inte att nyckel,ews box & data box är kodade ihop på dessa








thumbs up Du får vara hur petig du vill jag är inte så bevandrad med dessa 6 cyl motorerna Har i alla fall ändrat nu.

Föresten vad är ews box förnågot ? och behöver man nyckel om man bygger räserbil
Eller får man inte igång motorn utan allt detta

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Rolfson skrev:
Föresten vad är ews box förnågot ?
och behöver man nyckel om man bygger räserbil
Eller får man inte igång motorn utan allt detta


Hej Roffa,

DME (styrboxen) skickar en kod till EWS:enheten. Förutsatt att EWS känner att rätt transponderchip (rätt nyckel) är i närheten av ringantennen kommer den att skicka en annan kod tillbaka till DME. Uppfattar DME den senare koden som rätt i förhållande till den första kommer den att "låsa upp" och bilen startar.

Det går att få igång en nyare motor med endast DME (ECU boxen), men då måste du skicka in boxen till någon som kan avaktivera den modulen som styr själva EWS kommunikationen. Ett enklare alternativ är att montera ett eftermarknadssprut istället för original ECU, då slipper du alla elektriska utmaningar.

En M52B28TU (dubbelvanos) finns även med EWS generation III och då är det än mer avancerat än det jag skrev ovan. En "TU" maskin är dock att rekommendera då den väger mindre och har en del interna uppgraderingar vilket gör den fördelaktig.

Lite beroende på vilken kaross du skall stoppa denna maskin i så kan du behöva byta oljetråg mm.

Finns gott om 2,8l maskiner på skrotarna. http://www.bildelsbasen.se/ sök på E36/E46/E38/E39/Z3 så får du massor av träffar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Ett enklare alternativ är att montera ett eftermarknadssprut istället för original


Det får jag väl inte om den skall gå i Modif klassen i cupen ?



Patrik Skkoog skrev:
Lite beroende på vilken kaross du skall stoppa denna maskin i



Kan tänkas att "Svarten" tas till nåder igen Men med en motor som även en gammal man kan köra

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rolfson skrev:



Kan tänkas att "Svarten" tas till nåder igen Men med en motor som även en gammal man kan köra


Då ser vi fram mot att du kommer till start på knutan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Rolfson skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ett enklare alternativ är att montera ett eftermarknadssprut istället för original


Det får jag väl inte om den skall gå i Modif klassen i cupen ?


Nej.
Ett alternativ till 2,8:an är en 2,5:a med eftermarknadssprut, separata spjällhus och ett väl avstämt avgassystem som är tillåtet i en E30. Detta ger samma effekt, men antagligen något mindre vrid.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Rolfson skrev:



Kan tänkas att "Svarten" tas till nåder igen Men med en motor som även en gammal man kan köra


Då ser vi fram mot att du kommer till start på knutan






Då får du nog allt hjälpa mig att hitte ett lämligt (billigt) objekt thumbs up

Med alla boxar hit och dit + kabelhärvor osv osv osv.........

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:


Nej.
Ett alternativ till 2,8:an är en 2,5:a med eftermarknadssprut, separata spjällhus och ett väl avstämt avgassystem som är tillåtet i en E30. Detta ger samma effekt, men antagligen något mindre vrid.


har nämnt det förut & tänker nämna det igen varför tillåta separata spjäll istället för att få byta
kammaxlar i M52B25:an vilket det handlar om om det gäller 2,5L sexan i mod.

Sep spjäll är dyrare & krångligare sätt att få 2,5.an konkurenskraftig vilken gissningsvis
kommer innebära att ingen kommer välja denna väg att går. nu har jag gnällt klart
& ner jag avundas inte ert jobb i reg gruppen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Michael Bäck skrev:
nu har jag gnällt klart
& ner jag avundas inte ert jobb i reg gruppen


OT på,
Kort svar, en av anledningarna är att behålla block/topp 100% original precis som alla andra 24v motorer i klassen, externa delar ok att byta. Skall vara enkelt att kontrollera. 2,5:an finns mer än som M52, visst kan vi gå på djupet med ett motorreglemente per motor typ och möjlig kaross, men du förstår själv hur många sidor det skulle bli.
OT av.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
[kan vi gå på djupet med ett motorreglemente per motor typ och möjlig kaross, men du förstår själv hur många sidor det skulle bli.
OT av.


Lite OT till
Gaffeltruck skulle behövas för pappersversionen

Patrik Skoog skrev:
2,5:an finns mer än som M52

Ja men inga andra som blir vettiga vikt eller vikttilläggsmässigt & S14 är ju svindyr

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Fortfarande aktuellt thumbs up , hoppas inte Herr Bäck dammsugit marknaden helt

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317


Trådstartare
Rolfson skrev:
Fortfarande aktuellt thumbs up , hoppas inte Herr Bäck dammsugit marknaden helt




Motor köpt hoppas den stämmer med säljarens beskrivning

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Rolfson skrev:
Rolfson skrev:
Fortfarande aktuellt thumbs up , hoppas inte Herr Bäck dammsugit marknaden helt




Motor köpt hoppas den stämmer med säljarens beskrivning


Av egen erfarenhet säger jag nej hoppas du hittat ett friskt ex

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
KÖPES
!!!! KÖPT !!!! BMW motor M52 på 2,8 liter !!!! KÖPT !!!!
1 besök senaste veckan (3217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande