Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Tips ang. effektiv flerkärneanvändning...
1695 besök totalt
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare

Jag har fått upp ögonen för http://secure.simmarket.com/fsps-multicore-environment.phtml vilket är ett program som låter en styra vilka/vilken kärna som en .exe ska använda. Med hjälp av det här programmet kan man som i dess exempel låta flygsimuylatorn köra på cpu kärna 1 och väderprogrammet till flygsimulatorn på cpu kärna 2 och få ut bättre fps. (man ser ett problem med att enkärne programmerade grejer lägger sig på samma kärna och stryper varandra i vissa fall)

Jag tänker mig att det måste ju kunna bli bättre för FRAPS och MSEncoder om man låter den få vara ostörd och ha 1 hel kärna åt sig själv, och att kunna placera en .exe till en viss cpu kärna är intressant (undrar hur mycket användning man får av det...)

Kostar c:a 80:-

Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Nu har jag inte kikat så noga, men du kan redan uppnå motsvarande genom den inbyggda aktivitethanteraren i Windows:

CTRL + ALT + DELETE

Processer-fliken

Högerklicka på den process du vill modifiera

Ange processortilldelning

Voilá!

/J

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Mmm, jaha, men är det fixat då så att nästa gång du startar så är det samma inställning?

m00ndancer
Lomma
Här sen Apr 2003

Vilket operativsystem?

Jag kör 64-bit Windows 7 och kör denna:

http://edgemeal.110mb.com/SetAffinity/index.htm

och det är gratis

GRC Endurance League Admin
"GRC - Gentlemens Racing Club"
Citera
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Jag kör Vista 64bit - det är alltid bättre med gratis, men det ser lite krångligt ut där på hemsidan... C:a 1000 personer har köpt programmet för 80:- styck, det går att tjäna en hacka på att göra grejer...

REKLAM: Synd att det inte gäller min KjellBoy 2 (Harry Boy spel i enskillda travlopp med kontroll att påverka slumpen - Vinnarspel/platsspel/Trio och Tvilling kan få hjälp med mitt program).

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Dom flesta spel stödjer inte fler kärnor än 2 , och är mer beroende av ett grafikkort av bättre klass , kör man låg upplösning , typ 800X600 så jobbar cpu mest , vid mer normala värden , så har cpu väldigt lite att göra .

Recept på högre FPS , Mh/z är aldrig fel 3,0 och uppåt , köp grafikkort av högre mellanklassen.AMD 5850 Nvi 470 ex .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Racingsimulatorer
1695 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande