Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
köpa/importera saxlyft
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (117700 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
majlade tillverkaren danmar direkt. blir bättre och bättre :-)

------------------------------------------------------------------------
The cost to ship out the max jax lift to the port of Sweden is $435.00 dollars.
The lift will cost you $1,599.00. The total amount is $2,034.00. Please let me
know if you are interested, or have any further questions.

The shipping only includes the delivery to the port, you will also be responsible
to pick up the equipment at the port, and pay the taxes and duties on your end. I
do have a 3 phase power unit motor available for the lift. Please let me know if
you have any further questions.
------------------------------------------------------------------------
 
till dom $2034 tillkommer speditionsavg + moms (ingen tull, har kollat med tullverket) exakt slutsumma svårt att säga men $2034 + svensk moms är 17000 :-så det finns ju utrymme.

någon i norrland med omnejd som skall ha en kan följa med och hämtar göteborg (jag har bil och släp) ? isåfall beställer jag :-)

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264



Benny Steen skrev:
majlade tillverkaren danmar direkt. blir bättre och bättre :-)

------------------------------------------------------------------------
The cost to ship out the max jax lift to the port of Sweden is $435.00 dollars.
The lift will cost you $1,599.00. The total amount is $2,034.00. Please let me
know if you are interested, or have any further questions.

The shipping only includes the delivery to the port, you will also be responsible
to pick up the equipment at the port, and pay the taxes and duties on your end. I
do have a 3 phase power unit motor available for the lift. Please let me know if
you have any further questions.
------------------------------------------------------------------------
 
till dom $2034 tillkommer speditionsavg + moms (ingen tull, har kollat med tullverket) exakt slutsumma svårt att säga men $2034 + svensk moms är 17000 :-så det finns ju utrymme.

någon i norrland med omnejd som skall ha en kan följa med och hämtar göteborg (jag har bil och släp) ? isåfall beställer jag :-)

/benny


Så det är i GBG som lyftarna landar?

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Det är min gissning. tror den mesta USA trafiken kommer dit.

Har inte beställt ännu, har har försökt hitta något speditionsfirma som tar den från göteborg-umeå. Men dom stora bolaget är verkar inte intresserade av sådant här småpaket.

Annars funkar det nog hämta med egen bil också. En lyft väger 400kg, så en volvokombi klarar det. Problemet är väl att få in grejorna i bakluckan. Men tar man det del för del borde det gå.

Men blir det två lyftar så tar jag släpet, då är inte lastningen något bekymmer. en truck lyfter upp det direkt.

/Benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Såg i senaste biltemakatalogen våren/sommaren att en saxlyft kommit in. kostar 18999:-

Såg ut som dom flesta kinalyftarna och funkar säkert bra för hobbybruk. Biltema brukar vara schyssta vid ev. garantianspråk. Dessutom sparar man ju in frakten ifall man har biltema där man bor.

sidan 85 på http://biltema.ecbook.se/biltema/125/se/

fast jag vill nog gärna ha en maxjax ändå.
/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Epilogen på tråden är att jag slog till på en maxjax lyft när dollar var nere i 6.30 i mars.

Jag var hämtade lyften i sthlm igår.
Först en tur ut till tullen i frihamnen och lämnade in tulldeklaration, dokument nr 718.3 som jag fyllt i själv.

Bifogade en kopia på kvitto från leverantören i USA och fick därefter betala svenska momsen på lyft inkl frakt från USA. blev 3266:- med gårdagens dollarkurs.

Därefter åkte jag till andra ändan av huvudstaden, kungens kurva där lagret för grejorna och fick kvittera ut ett 400kg paket.


hemfärd 65 mil... Och sedan avlastning, tungt...



totalt har det kostat 13066 + 3266 + 1545 = 17877:-


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Provlyfte räserbilen idag. Den är ju toklåg, men det hade faktiskt funkat att lyfta den rakt av om inte katalysator och ljuddämparen satt i vägen på förarsidan.

Nu fick jag istället hjälpa den på traven med en konventionell domkraft så lyftens armar kom under.

Det går att lyfta ytterligare ca 15cm när jag fått bort lysrören.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



kanske står tidigare i tråden men vad har du för takhöjd?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Karlsson skrev:
kanske står tidigare i tråden men vad har du för takhöjd?


2.41 ungefär. Lyften klarar 130cm men då lär dom flesta bilar slå i taket. räseralfan är 120 hög. så det borde gå att MAXA lyften :-)

Har varit och handlat 10m 3fas (5 x 1.5) kabel och ett motorskydd på en elfirma. motorskydet är kanske överkurs då motorn aldrig går oövervakat, men någon hundring spelar ingen roll.

Sedan åkte jag till en hydralfirma och skaffade en extra hydralslang på 1.5 meter. Den korta sätter jag mellan ena pelaren och pumpen. pumpen hamnar på väggen.

hydralslangarna som följde med sätter jag ihop till en lång på 7.8 meter och drar i taket.


/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Nu har jag snyggat till installationen. Monterat pumpen på ena väggen och hydralslang och 3fasen i taket.

Så man behöver nu bara köra in bilen direkt utan att behöver dra fram några grejor.
Monterade även ett motorskydd ifall en fas faller ifrån.

Har mätt upp hur högt V70 med rails kommer och nu återstår endast att borra ett nytt 20mm hål i pelarna för den mekaniska låsningen.

Det finns 2 hål orginal men nedersta är för tex hjulbyten och det översta är för högt för V70. Alfa 75'an skull nog funka.

/B







_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Att den har så tajta yttermått gör att pelaren inte känns som att den är ivägen heller som en vanlig höglyftande 2-pelare jag skruvat med.

Benny jag såg en tråd du kanske ska ta efter, det är väl en liten vind där ovanpå?
http://forums.corvetteforum.com/c6-corvette-general-discussion/2174619 . . . .

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
nja... känns som jag snickrat tillräckligt på hus,garage,verktygsbod och nu i sommar ett uterum. dessutom ligger det massa kartonger på garagevinden som jag inte har någon lust att bry mig om.

Det är dessutom inte hellt tillrådigt att kapa i takstolarna som han har gjort på länken. Man skall förstärka med en limträbalk.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Jag fyndade en välservad Nussbaumlyft för 5000kr, 2 pelare

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



och jag som tyckte min Istobal för 9600kr var billig.. min har iofs skruvar och en snubbel balk för kedjan.. med den lyfter bra och lätt.
hur tjock betong rekomenderas för denna lyften ?? min har stöd balkar så den sitter med 8 st m12 expandrar..i 100mm platta..

_________________
Michael Thulesius
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Hej,

Såg denna intressanta tråden först nu
Jag importerade ett gäng saxlyftar från Kina till Luleå i fjol höst, men då exklusivt för PCS-medlemmar här uppe i norr.

Eventuellt kommer jag att köra en ny sväng i höst igen, vi får se. Jag tar dem upp till Luleå i så fall så det är främst i Övre Norrland som det är vettigt att gå via mig, även om det förstås går att skicka söderut. Ca 1500:- kostar frakt till Sthlm.

För en vanlig 110 cm saxlyft med körramper motsvarande den som Biltema och V-boden säljer, bör man hamna omkring 14500-16500:- beroende på dollarkurs och aktuella fraktavgifter (hämtpris Luleå). Grejorna håller BRA kvalitet och har förstås korrekt CE-godkännande. Firman jag köper av exporterar en hel del till Tyskland, jag är dock enda som haft med dem att göra i Sverige.

Enda knepet med att gå via mig är att jag behöver handpenning vid beställning samt förskottsbetalning innan leverans då jag inte har en hög med pengar som jag kan ligga ute med. Kineserna vill ha sina pengar innan de skickar något och staten sin moms innan man får ut dem ur hamnen

MaxJax-varianten får jag inte tag på tyvärr, den såg ju annars intressant ut. Vanliga tvåpelare ja, de kostar ungefär lika som saxlyftarna men de är så förbaskat klumpiga att jag helst inte hanterar dem hemma på gården. Tog hem en i fjol, den första och sista!

För den som funderar på att göra import själv så har jag några råd:
Det finns en uppsjö tillverkare, en del säljer dock skräp så försök göra en undersökning först.
CE-märkning kan man också fuska med, eller inte göra alls. Se upp med det, begär protokoll och kolla så de är korrekta (enligt maskindirektivet krävs godkännande av behörig instans inom EU).
Frakten från Kina är relativt billig, nästan så man kan köpa enstaka ex, däremot är frakt inom Sverige svindyr!
Kineserna sedan är förstås också lite speciella...

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Saxlyftar är ju enkla att installera och tar ju inte plats på sidorna, nackdelen är att ramperna är väldigt breda för att klara alla sorters fordon, dessutom icke justerbara.

Jag kan förresten informera att fylla i tulldeklarationen är ingen lek, ungefär som en deklaration var förr men tänk er att alla benämningar är utbytta mot en sifferkod (som inte finns förklarad någonstans..

Dom på tullen iförsig vänliga osv. (som är skyldiga hjälpa privatpersoner) men hänvisar bara att man nog skall låta speditionsfirman göra det istället.

Tog mig några timmar med hjälp av google och telefonen.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Benny Steen skrev:
Saxlyftar är ju enkla att installera och tar ju inte plats på sidorna, nackdelen är att ramperna är väldigt breda för att klara alla sorters fordon, dessutom icke justerbara.

I min biltråd (se länk i signaturen) ser man lite bilder både från fabriken samt hemma. Jag köpte själv en modell utan ramper, funkar kanonbra eftersom den är mycket smalare, praktiskt t.ex. Om man ska bort med oljepluggen på 964:an, den sitter ju vid höger tröskel. Justermånen på armarna är fullt tillräcklig för vanliga personbilar, har testat både Porschen och BMW:n. Modellen är även lite billigare än rampmodellen.

Nackdelen att sakna ramper är att Porschen är för låg för att gå över. Ska fälla ner den i golvet men tills dess får jag köra upp på träplankor

P.S: Farsgubben var tullare så jag vet hur det kan vara. Speditionsfirman fick m.a.o. fixa pappersarbetet

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Michael Th skrev:

hur tjock betong rekomenderas för denna lyften ?? min har stöd balkar så den sitter med 8 st m12 expandrar..i 100mm platta..


4 tum eller 100 mm som vi inom det metriska systemet säger. Sitter med 5st 30mm expanderhylsor i betongen och sedan 20mm bultar i dom. bultar och expanders följde med. bara att sikta och borra (imellan golvvärmeslangarna ...)


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Väcker en gammal tråd till liv med en fråga som går till trådens början, saxlyftar!

Är väldigt sugen på att uppgradera garaget med en saxlyft, så nu är jag lite intresserad av era erfarenheter både om lyfttypen som sådan samt olika leverantörer.
(I garaget finns i dagsläget tillgång till 2 och 4-pelarlyft med, men denna tänkte jag ha för mig själv på min egna plats)
Modellen av saxlyft jag kollar på är för 3000kg lyft, 1m lyfthöjd och fritt mellan ramperna i stil med denna


Har hitta några intressanta alternativ:

Verktygsboden:
http://www.verktygsboden.se/servicelyftar/servicelyft-3000-kg-hjulsats . . . .
18.499kr inkl hjulsats. Lite dyrare, men bra firma att handla av

Karlsborgs Bilpoolen:
http://www.blocket.se/skaraborg/Billyft_Saxlyft_Laglyft__Finansiering_ . . . .
14.600kr. Ingen firma jag känner till, men ritningen ser ut som "alla andra", kanske är från samma tillverkare?

Swe-China Trading AB:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saxlyft_12900_36439575.htm?ca=15&am . . . .
12.900kr. Något bredare mellan körbanorna (80cm istället för 70) men i övrigt väldigt lik de två ovanstående, förutom att den är billigare.


Tankar, idéer och tips på saxlyftar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Fundera på vilken motor du vill ha, enfas eller trefas, vilket i sin tur hänger på vilka uttag du har tillgång till. Enfasmotorerna kräver 16A säkring (och då 2,5 mm2 kabel till uttaget), eller jättetrög 10A. Trefas kräver förstås trefasuttag.

Alla tre du länkar till är nog ungefär likvärdiga. Swe-China lyften är ruskigt billig, inte värt besväret att egenimportera för det priset. Att den är bredare kan vara både en för- och nackdel, men ska du meka med bilarna i din signatur så är en smal lyft klart att föredra! Alla tre lyftarna verkar även kräva tryckluft för manövrering av spärren, så du måste även ha tryckluft där du ställer den.

Oavsett kan jag bara rekommendera ett lyftköp, när man väl har den i garaget undrar man hur man klarat sig utan tidigare. Bästa garageinvesteringen någonsin!

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Tack för svaret!
Har sett en lyft som klarade både 3fas och 1fas, men då kostade den plötsligt det dubbla och det känns dumt. Att köpa en 3 fas känns spontant som en bra idé, för då vet man att kabeldimensioneringen och säkringarna räcker till. Eller är en 1 fasare en bättre gardering vid en ev. flytt?

Det där med tryckluftsspärrar har jag funderat på, har alla dessa lyftar det? Nu finns iofs tillgång till tryckluft, men det hade varit praktiskt med någon som har vanliga mekaniska spärrar men inte sett det i denna prisklass

Lyft är helt klart beroendeframkallande! Sen jag började meka på 4-pelarn i garaget så vägrar jag nästa göra en del jobb på pallbockar Så köp av en egen saxlyft känns rätt vettigt.

Corsan är väldigt liten, så där är det snarare att man inte får hamna mellan ramperna sedan är det självklart tänkte för bruksbilsmek med, så då blir det något större bilar, men definitivt så räcker lyftarna till.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
köpa/importera saxlyft
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (117700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande