Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F O R U M - R E G L E R ! *** Du MÅSTE läsa dessa ****
17 besök senaste veckan (50756 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Först vill jag bara säga att det är jättekul att du kommer o hälsar på!!!! Jag driver Rejsa.nu på hobbybasis för att jag tycker banträffar, slalom och hobbyracing är vansinnigt kul! Gillar du de grejerna också så är du extremt välkommen hit! Ha de så trevligt här!!!

/Magnus Thomé





och så några jätteenkla regler


1.
Ämnen: Läs inlägg i de olika forumen innan du börjar posta något och lär dig vilka ämnen som
platsar var.



2.
Om du vill vara anonym så har du kommit fel. Här måste du stå för vem du är och vad du skriver.

Registrera dig helst med ditt fullständiga namn (dvs hela namnet, både för och efternamn). Men
har du ett relativt vanligt namn så kan du registrera dig med vad du vill och istället ha ditt riktiga
namn i signaturen på alla inlägg.
Ditt fullständiga namn MÅSTE alltså antingen synas i din signatur eller ditt inloggningsnamn.

PS:
Skriv in hela ditt namn som signatur på sidan "Mina inställningar" så blir det helt automatiskt



Om du på absolut inga villkor vill ha ditt fullständiga namn synligt så är det ABSOLUT minimum
med ditt förnamn plus initialen i ditt efternamn. Men då måste du skicka ett PM till mig och
tydligt motivera varför detta är så viktigt för just dig.



5.
Skriv aldrig inlägg om du är arg eller ens irriterad. Hur väl du än formulerar dig så kommer
det troligtvis lysa igenom och det brukar aldrig komma något positivt ur det i online forum...
Vänta o skriv lite senare bara

Denna regel gäller även PM! Inget irriterat tjafs via PM heller alltså!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ibland har man svårt för någon, så är det bara. Det kan vara att man blir irriterad på hur någon uttrycker sig eller att man kanske har historik sen förr som ligger kvar. Personkemi eller kanske gammalt groll. Inget konstigt med det.

Om du har svårt för någon som skriver i din EGEN biltråd så kan du klistra in det här i din tråd:

nnnnnnn, sorry, jag är verkligen inte ute efter att bråka med dig men jag skulle uppskatta om du undvek att skriva just här i min biltråd. Tack för din förståelse! Alla är olika och alla kan inte alltid vara kompis med alla.

Det här gäller förstås BARA din egen biltråd.

Sen kan du ju låta bli att läsa den personens biltråd om det skaver eller retar upp dig. Men det är ju ganska supersjälvklart




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bild i signaturen?


En hel del har föregått med mycket trevligt exempel och lagt in bild på sig själv i avataren thumbs up
Du kan ha både bild på dig själv och din banåka bil men då måste du följa dessa regler:

- Bild på dig själv i avataren (så man kan känna igen varandra när man träffas)
och
- Bild på banåkabilen i signaturen (så man kommer ihåg vem som kör vad)

OBS OBS OBS: Bilden i signaturen får inte vara större än:
- Max filstorlek 10kbyte.
- Max höjd 90 pixlar och max bredd 160 pixlar


Du kan ladda upp bilbilden till signaturen via den vanliga bilduppladdningsproceduren som
finns nedanför när du skriver nya inlägg. Förminska och beskära bilder gör du tex med det
eminenta gratisprogrammet Irfanview som finns här: www.irfanview.com.

Andra bilder är inte okej att lägga in i signaturen.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Övrigt:
www.rejsa.nu/integritetspolicy



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är inte tillåtet att använda Rejsa till SEO/länkoptimering, dvs det är inte tillåtet att lägga in länkar till kommersiella verksamheter utan att ha bett om lov först. Det gäller både inläggstexter, signatur, namn och webknappen som varje konto har.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu kanske vissa undrar... varför är han så petig o strulig med användarnamn och signaturer ?

Pga två saker:

För det första så räknar jag med att många av de vi lär känna här kommer vi att träffa i
verkligheten en solig dag på racerbanan eller nåt... vilket ju inte alltid är normalfallet med
folk man träffar på nätet. Och att omvandla "DG" eller "mrgt" till vem-är-vem-nu-då kan
variera från ganska lätt till jättesvårt!

För det andra så vet nog de flesta att i online-forum är tonen inte alltid så trevlig. Det
spårar ibland ur. På vissa forum oftare och på vissa forum mera sällan iof. För att vara
ute i god tid om vi blir fler så vill jag befästa den trevliga ton vi har här genom att alla
står för vem dom är och för vad de skriver. Se det som om att ni kommer hem till mig
och sitter i soffan och snackar. Klart ni måste stå för vem ni är då!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag har fått frågan några gånger: "jag vill inte att mitt namn här på Rejsa ska vara sökbart
från Google eller liknande". För en så enkel sak behövs inga namndispenser, här är två sätt
att ha sitt namn på Rejsa "osynligt" för sökmotorerna:


Alt. 1.
Starta paint eller annat ritprogram, skriv in ditt namn och spara som en bild. Ladda upp och
lägg bilden i din signatur. Vi ser vad du heter men sökmotorerna kan inte se det.

Ex:

Alt. 2.
Lägg mellanslag i ditt namn i signaturen. Du kan t.o.m. var superklurig och lägga extra
felaktiga bokstäver i ditt namn och göra extrabokstäverna osynliga för oss läsare genom att
göra dem vita. Då ser vi bara ditt namn och sökmotorerna är helt bortkollrade.

Ex: Mxaxgxnxuxs xTxhxoxmxé




För dig som är lite paranoid alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag fick följande fråga och tänkte att svaret kunde vara av allmänintresse

Citat:
Tjena

Rätt så ny här, är dock väldans aktiv på många andra motorforum. En sak jag saknar här är en tråd som handlar om "Teknik" där man kan snacka om motorstyrning, chassi, bromsar, elektronik m.m. Eller har jag bara inte hittat det?

Mvh


På märkesspecifika forum är det ju en självklarhet och väldigt poppis. Här är det ju lite annorlunda eftersom bilmärkesspecifika frågor har ett mer begränsat allmänintresse men generella frågor är däremot intressanta. Därför är det uppdelat såhär:

- Våra banåkabilar
Där kan man lägga upp sin egen bil, ha diskussioner om saker som har att göra med just den modellen osv. Det är vissa som använder det ganska mycket, andra inte alls.

- Skruva banåkabil
Här är det mycket diskusioner om drivlina och kaross o annat. En hel del märkesspecifikt men ur ett banåkabilsperspektiv. Rena bruxbilsfrågor är strängt förbjudna.

- Racetech
Aerodynamik, chassiegeometri, dämpare, fjädrar osv osv på en nivå som ligger betydligt högre än "vilket är bäst, koni eller bilstein" ;-)

- Allmänt banåkaforum
Här platsar en del generella banåkabilfrågor som kanske inte platsar i racetech tex.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
F O R U M - R E G L E R ! *** Du MÅSTE läsa dessa ****
17 besök senaste veckan (50756 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande