Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad tycker du kännetecknar en "teknisk" bana? | 1, 2 >> 11208 besök totalt |
Svårt att definiera.
Men jag tycker det är tekniskt när det är partier där kurvorna kommer på varandra, och man måste hålla igen genom en viss kurva för att få nästa rätt o.s.v. Ett annat kännetecken för en teknisk bana är väl att den är kul... _________________ |
||||||
I brist på vettig språkrätt översättning FLOW Tyvärr är många av våra svenska banor enskilda kurvor följda av en stunds raka och sedan en enskild kurva. En teknisk bana börjar med en kurva, som fortsätter i nästa kurva och sedan kurva åt andra hållet. Om du inte sätter kurva ett rätt kommer halva varvet bli lidande. När du gör rätt så FLOW Gärna dubbel- eller trippelapex i en kurva som går över ett krön, du ser aldrig vart banan går men måste placera dig korrekt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Flera kurvor i rad med höjdskillnader som man kan åka fort igenom om man gör helt rätt och utnyttjar alla parametrar som påverkar bilen men även kurvor som torparn på Sviesta som gör stora tidsskillnader om man åker rätt. Tycker om Kinnekulle där man med en enkel bil och rätt körteknik kan matcha bilar som är mycket snabbare med rätt körteknik.
Lägger till att vilken fart det sker i spelar ingen roll. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Nej det är inte alltid så. Vissa banor är helt enkelt felbyggda.... Alla banor kan man köra men vissa kräver mer och går att få till körningen på. Tråkiga banor typ platta flygplatsbanor med raka-enkel kurva-raka-enkelkurva handlar ju bara om att hitta bromspunkter på. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
En teknisk bana får gärna innehålla flera olika typer av svårighetsmoment; snabba kurvor,
hårnålar, bromsningar i kurva, krön och allt det där. Anser faktiskt att både Kinnekulle och Knutstorp är överskattade (visst, det är kul banor, men de saknar en del tekniska moment) medan Gotland Ring och lilla jäkla Sturup innehåller fler typer av tekniska utmaningar. _________________ -- |
||||||
Utan att ha kört på speciellt många banor så känns det som att jag skulle svara ungefär så. Det blir ju helt klart roligare med långa kurvsektioner där väldigt små detaljer kan bli avgörande. Och mitt i allt så kommer man på nån liten grej och tänker "shit, så måste det vara" och sen är man 50m från körfältet i en sandfålla... _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Att banor är felbyggda kan ju faktiskt vara själva tjusningen, själv älskar jag att kunna stycka upp en bana och fokusera på ett tekniskt eller otekniskt parti åt gången. Att helt enkelt pröva alla tänkbara varianter och försäkra mig om var gränserna ligger. Men det hela kanske är högst individuellt egentligen, jag älskar att jaga tusendelar på ett systematiskt vis. Jag vill inte bara lyckas utan även veta hur och varför. _________________ Anders Hansson |
||||||
Anderstorp ser jag inte som en teknisk bana. Varenda sväng på varenda bana kräver ju "teknik" att köra optimalt genom. Men Anderstorp och även Mantorp ser jag inte som tekniska banor eftersom det för det mesta är "en sak i taget" på de banorna. Tycker någon annorlunda om de ska benämnas tekniska eller inte?
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Det finns hur många sätt som helst att köra fel på både Mantorp och Anderstorp. _________________ Anders Hansson |
||||||
och vad spelar det för roll så länge man är före alla andra |
||||||
Man vet aldrig när ens bil väljer att lägga sig på sidan i samband med en varvning.. _________________ Anders Hansson |
||||||
Men ska man kalla de tekniska? Jag tycker det är intressant hur olika man kan se på det. Jag tror det finns en del som tycker Mantorp ska kallas en teknisk bana. Men jag tycker att då måste ju alla banor kallas tekniska. För alla banor kräver ju en del av föraren liksom. *kliar sig i huvet* _________________ Magnus Thomé |
||||||
alla som är godkända för topfuel |
||||||
Det kan vara oerhört tekniskt att köra åttondelsmil rakt fram. _________________ Anders Hansson |
||||||
men för att vara seriös.... jag tycker väl iofs alla är tekniska.... bara skillnaden är olika... på banor som är ensvängsbanor... krävs mycket mer finlir och exakthet... medans kombinationer över flera kurvor och krön, kanske har massor av olika varianter som funkar mer eller mindre lika bra.... och är då mindre teknisk pga det. många misstar ju tekniska för samma sak som rolighetsfaktorn..... så för mig är t.ex Anderstorp mer teknisk än kinnekulle ... för atorp kräver mer exakthet och bra teknik än kinnekulle som man kan köra på olika sätt med ungefär samma resultat. |
||||||
Allmänt banåkaforum Vad tycker du kännetecknar en "teknisk" bana? | 1, 2 >> 11208 besök totalt |